۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۴

رئیس کانون مداحان شهرستان قزوین:

مداحی در مراسم ترحیم از رسالت اصلی فاصله گرفته‌ است 

مداحی در مراسم ترحیم از رسالت اصلی فاصله گرفته‌ است 

قزوین-رئیس کانون مداحان شهرستان قزوین گفت:درحال حاضر وضعیت مداحی در مراسم ترحیم از رسالت اصلی خود که عرصه تذکر است فاصله گرفته و بیشتر به زبان حال صاحبان عزا پرداخته می شود.

محمود امامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به نحوه برگزاری مراسم ترحیم اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت مراسم ترحیم از رسالت اصلی خود که عرصه تذکر است فاصله گرفته و بیشتر به زبان حال صاحبان عزا پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که پندیات و روضه خوانی از جمله مباحثی است که بزرگان دین به آن تاکید دارند و امروز مهجور واقع شده‌است.

رئیس کانون مداحان شهرستان قزوین اذعان کرد: در خصوص موسیقی همراه با مدح نیز باید گفت که اگر موسیقی نی سبب ارتباط معنوی بین صاحبان عزا شود از دیدگاه من مشکلی در مرثیه خوانی ایجاد نمی‌کند. 

وی بیان کرد: در حال حاضر استفاده از اشعار فاقد محتوا بسیار رایج شده که در خصوص این مسئله ورود جدی متولیان امر به ویژه سازمان تبلیغات حائز اهمیت است و بهتراست در این خصوص محتوای مناسب نیز توسط متولیان تولید شده و در اختیار مداحان قرار بگیرد.

این مداح تصریح کرد: اگرچه شرایط کنونی گرایش مراسم ترحیم را به سویی کشانده که مردم نیز طالب برگزاری مراسم تجمل‌گرایانه و مدح‌های بی‌محتوا هستند اما لازم است مردم نیز آگاهی لازم در خصوص فضائل معنوی مدح مراسم ترحیم را به دست آورند و به نوعی در آئین مقوله بازگشت به سنت داشته باشیم.

وی گفت: متأسفانه در دوره‌های گذشته برنامه‌ای در قالب شیوه نامه مطرح نشده بود و فعالین این عرصه نظارت و بازرسی را احساس نکرده بودند، ما در تلاشیم تا با تنظیم شیوه نامه از سوی کانون مداحان اقدامات لازم برای جلوگیری از ترویج سبک‌های نامناسب را اعمال کنیم.

این مداح افزود: از سوی دیگر افرادی با عنوان تشریفات در این عرصه فعالیت داشته و در امور مداحی هم دخالت می‌کنند و این روزها توانسته‌اند رادیو ترحیم را نیز راه اندازی کنند.

وی در پایان تاکید کرد: آموزش ستایشگران عرصه تذکر و یادبود، تولید محتوای مناسب برای مناسبت‌ها، استفاده از قاریان مجرب در این عرصه و سخنرانی ضمن بیان پندیات و روضه از مواردی است که متولیان امر با استفاده از آن‌ها می‌توانند از حرکت بی‌وقفه آسیب‌ها و مسائل این عرصه جلوگیری کنند.

کد خبر 5362759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha