۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۷

در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان مطرح شد؛

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در استان‌ها؛ حرکت به سمت عدالت فرهنگی

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در استان‌ها؛ حرکت به سمت عدالت فرهنگی

رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب گفت: آنچه ما را به سمت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب سوق داد مسئله بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی، دسترسی‌ عادلانه و حرکت به سمت عدالت فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان (اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان) چهارشنبه (هفدهم آذرماه ۱۴۰۰) با حضور علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، حجت الاسلام‌والمسلمین رمضانعلی معتمدی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان)، حسین صفری (معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران)، حمید باقری خولنجانی (مدیرکل پست استان اصفهان)، احمدرضا ضیایی (مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان) و اصحاب رسانه برگزار شد.

افزایش قدرت انتخاب مخاطب در نمایشگاه مجازی کتاب

در ابتدای این نشست علی رمضانی با اشاره به این که اصفهان به عنوان استان پیشتاز می‌تواند در سال ۱۴۰۰در زمینه نمایشگاه مجازی کتاب استانی الگو قرار بگیرد، بیان کرد: بناست تا این نمایشگاه به همت خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران برگزار شود و امیدواریم الگوی خوب و قابل معرفی به سراسر کشور را در این استان داشته باشیم.

او درخصوص دلیل برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مطرح کرد: آنچه ما را به سمت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب سوق داد علاوه بر مسائلی چون محدودیت‌های مربوط به کرونا، مسئله بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی، دسترسی‌ عادلانه و حرکت به سمت عدالت فرهنگی است؛ وقتی نمایشگاه فیزیکی در استان برگزار می‌شد با تمرکز فعالیت‌ها در مرکز استان مواجه بودیم و بخش‌های دیگر استان، شهرستان‌ها، روستاها و خصوصا در استان‌های پهناوری همچون اصفهان مردم کمتر می‌توانستند به نمایشگاه دسترسی پیدا کنند. اما تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال ۱۳۹۹که علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانان در جای جای کشور را شناسایی و بهره‌مند کرد، نشان داد باید برای ارائه خدمات به آن‌ها و دسترس‌پذیرکردن منابع مفید برای مطالعه، راهکارهایی طراحی و استمرار یابد. لذا با هدف حرکت به سمت عدالت فرهنگی نمایشگاه مجازی کتاب را در استان‌ها برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که در مجموعه طرح‌هایی که در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود استان اصفهان یکی از استان‌های پیشتاز است، مطرح کرد: به عنوان نمونه این استان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران در رده‌های اول بود و در طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) نیز اصفهان در میان پنج استان اول قرار دارد. به تعبیری می‌توان خدمت به مردم فرهنگ دوست و کتابخوان اصفهان را از اصلی‌ترین دلایل برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب در این استان دانست.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ارائه خدمات دیگر در نمایشگاه مجازی کتاب به مردم را دیگر ویژگی چنین نمایشگاهی خواند و عنوان کرد: به عنوان مثال در آخرین نمایشگاهی که به صورت فیزیکی در استان‌ها برگزار شد بیشترین تعداد ناشرانی که در آن شرکت کردند حدود ۳۰۰ ناشر بود که در ثبت‌نام اولیه حضور داشتند و به دلایل مختلفی چون هزینه، مسافت و... میزان کمتری از این تعداد در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند؛ بنابراین مردم از تعداد کمتری از کتاب‌های منتشر شده بهره می‌بردند.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون در نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان بیش از ۱۱۴۰ ناشر ثبت‌نام کردند که تا صبح امروز بیش از ۱۰۰۰ ناشر آثار خود را به روز رسانی کرده و آن‌ها را برای ارائه آمده می‌کنند؛ این یک دستاورد است که بتوانیم آنچه که در مجموعه نشر کشور اتفاق می‌افتد در جغرافیای استان اصفهان به نمایش گذارده و در دسترس مردم آن استان قرار دهیم. پس به جز دسترسی عادلانه برای مخاطبان، موضوع دسترسی مردم به منابع تولیدی بیشتر در نمایشگاه مجازی کتاب نیز اتفاق می‌افتد و مردم می‌توانند از آثار بیشتری بهره‌مند شده و قدرت انتخاب آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

او به بهره از تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نمایشگاه مجازی کتاب استانی اشاره کرد و گفت: سهولت دسترسی و کاهش رفت و آمدها یکی از نکات مثبت برگزاری این نمایشگاه کتاب در بستر مجازی است؛ امروز علاقه ‌مردم در خرید از منزل بیشتر شده و میزان خرید اینترنتی از سوی مردم سیر صعودی دارد. این نکته نشان می‌دهد که باید چرخه دسترس‌پذیرکردن کتاب و سپس خرید نسخه‌های اصلی دسترنج نویسندگان و ناشران را در فضای مجازی تسهیل کنیم.

رمضانی همچنین تاکید کرد: در نمایشگاه مجازی کتاب تهران با همکاری شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم در نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان نیز این تجربه را با همکاری این شرکت و به ویژه اداره کل پست استان چند پله بالاتر تجربه کنیم. به این معنا که اگر مردم اصفهان کتابی را تهیه می‌کنند پس از تحویل ناشر به مجموعه شرکت پست، کتاب در کوتاه‌ترین زمان به دست مخاطب برسد.

وی افزود: اتفاق دیگری که نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند رقم بزند این است که این رویداد از محیط محدود محل برگزاری نمایشگاه خارج شده و به عنوان هفته کتاب یا هفته فرهنگی استانی در سراسر استان صورت گیرد.

او در ادامه تصریح کرد: خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تلاش دارد تا برنامه‌های مختلفی همچون رونمایی، نقد و بررسی کتاب و تجلیل را در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی، کتابفروشیها و دانشگاهها و حوزههای علمیه و به تعبیری جای جای شهر برگزار کنند.

علی رمضانی در پایان با اشاره به این‌که بیش از ۵۰ ناشر از استان اصفهان در نمایشگاه مجازی کتاب این استان شرکت کردند، گفت: یارانه‌ای برای افراد علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته شده است که امیدواریم با وجود ظرفیت‌های بسیار زیاد صنعتی و مردمی استان اصفهان این یارانه برای خرید کتاب افزایش یابد.

نمایشگاه کتاب برای افزایش سرانه مطالعه برگزار می‌شود

حجت الاسلام‌والمسلمین رمضانعلی معتمدی در بخش بعدی نشست خبری اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان شنبه (بیستم آذر ماه ۱۴۰۰) با حضور استاندار اصفهان، مقامات کشوری و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به صورت رسمی افتتاح خواهد شد. خدا را شاکریم که در این موقعیت توفیق حاصل شد نمایشگاه کتاب استان را در فضای مجازی برگزار کنیم.

او ضمن تبریک ولادت با سعادت دخت امیرالمومنین حضرت زینب(س) و با اشاره به این که امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم از مکتب اهل بیت بهره ببریم، عنوان کرد: نمایشگاه کتاب یکی از فرآیندهایی است که می‌تواند مکتب اهل بیت را بین مسلمانان ترویج و تبلیغ کند تا در راستای منویات و رهنمودهای پیامبران الهی و ائمه طاهرین قدم برداریم. نمایشگاه کتاب رویدادی فرهنگی است و در راستای تحقق عدالت فرهنگی و افزایش سرانه مطالعه برای آحاد جامعه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی و دولتی با هدف خدمت به مردم تشکیل شده‌اند؛ خوشبختانه در دورترین نقاط استان، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتباط مستقیم با مردم و خدمات رسانی به آنها وجود دارد؛ این همان هدفی است که دولت سیزدهم برای آن برنامه‌ریزی کرده تا دستگاه‌ها و دولت در خدمت مردم باشند. در نتیجه مردم بالنده، توانمند و با کمترین مشکلات زندگی کنند.

او با بیان اینکه در نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان برای مردم این استان ۴۰ درصد تخفیف در خرید کتاب در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بیش از ۱۱۰۰ ناشر از کل کشور در نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان حضور دارند؛ از این تعداد ۵۰ ناشر اصفهانی هستند. در دسترس بودن و اجرای عدالت فرهنگی از جمله ویژگی‌های نخستین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان است که برای بیش از پنج میلیون نفر جمعیت استان فراهم شده و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته کتاب خرید کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به برنامه‌های فرهنگی این نمایشگاه افزود: سه برنامه فرهنگی برای ۲۸ شهرستان استان اصفهان در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استان خواهیم داشت و بالغ بر ۱۰۰ برنامه در مدارس، آموزش و پرورش، مراکز فرهنگی آموزشی و حوزه‌های علمیه پیش‌بینی شده تا در کنار برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، برنامه‌های فرهنگی نیز به صورت فیزیکی برای حفظ پویایی و بالندگی نمایشگاه برگزار شود.

او با اشاره به یارانه درنظر گرفته شده برای اولین نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که یارانه خرید نمایشگاه را افزایش دهیم و در صورت اتمام یارانه کتاب که توسط دولت در نظر گرفته شده است، علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را با ۲۰ درصد تخفیف از ناشر خرید کنند.

حجت الاسلام‌والمسلمین رمضانعلی معتمدی در پایان سخنان خود، استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب استان را خوب پیش بینی کرد و گفت: این نمایشگاه دردسترس‌ترین نمایشگاه است چرا که به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مردم و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود و افراد می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

پست استان اصفهان با تمام ظرفیت در خدمت نمایشگاه مجازی کتاب است

در ادامه نشست خبری اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان، حمید باقری خولنجانی عنوان کرد: اگرچه کرونا ظرفیت‌هایی را از ما گرفت اما نقاط قوتی داشت که یکی از آنها نمایشگاه مجازی کتاب است. در راستای عدالت ارتباطی که در جامعه برقرار شده با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عدالت فرهنگی محقق خواهد شد.

او با اشاره به نقش پست در نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان بیان کرد: زیرساخت‌هایی که در پست فراهم شده در راستای توزیع مویرگی است. در استان اصفهان به ازای هر پنج هزار نفر یک واحد پستی و به ازای ۱۰۲ کیلومتر مربع، یک واحد پستی داریم؛ به عبارتی پوشش جمعیتی و مساحتی کل استان را در اختیار داریم. نقطه‌ای در کشور وجود ندارد که توزیع مرسولات پستی در آن انجام نشود.

وی همچنین مطرح کرد: دومین زیرساختی که فراهم کردیم خطوط ارتباطی است که امیدواریم خدمات با کیفیتی در راستای رسالت اصلی اداره کل پست انجام دهیم. در استان اصفهان ۱۲۰ خط ارتباطی داریم؛ روزانه از مرکز استان به تمام شهرستان‌ها ۲ مرتبه ارتباط و از مراکز شهرستان‌ها به روستاها حداقل هفته‌ای سه روز ارتباط برقرار شده است. استان اصفهان مرکز تجزیه و مبادلات (هاب پستی) مرکزی کشور است و به غیر از چهار استان با همه استان‌های کشور ارتباط زمینی، فیزیکی و مستقیم داریم.

او نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان را بزرگترین رویداد فرهنگی اصفهان دانست و گفت: آموزش ناشران مبنی بر نحوه بسته بندی و آدرس نویسی، هماهنگی به منظور جمع آوری کتاب‌ها، برنامه‌ریزی برای جمع آوری مرسولات، ارسال مستقیم به سایر استان‌ها به منظور صیانت از کتاب‌ها در باکس ویژه از جمله اقدامات اداره کل پست استان است.

حمید باقری خولنجانی در پایان از ناشران نمایشگاه مجازی کتاب استان خواست که آدرس گیرنده را به صورت دقیق، صحیح و گویا ذکر کرده و شماره تلفن ثابت و همراه خریدار را درج کنند تا در توزیع با مشکل مواجه نشویم.

هزینه ارسال مرسولات پستی نمایشگاه کتاب مجازی اصفهان رایگان است

حسین صفری در ادامه این نشست اظهار کرد: ارسال تمام مرسولات پستی در نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان برای خریداران رایگان است و هزینه ارسال از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و ناشران تامین می‌شود.

معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: شماره تماس ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱ پشتیبان، اطلاع‌رسانی و مرکز پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان است که تا ساعت ۱۸ فعال و پاسخگوی مخاطبان خواهد بود. در مرکز پاسخگویی برای افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند و به اینترنت دسترسی ندارند همیار خرید پیش‌بینی شده و می‌توانند برای خرید کتاب با پشتیبانی نمایشگاه تماس بگیرند. از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهم که تخفیف ۵۰ درصدی استفاده از اینترنت را برای علاقه‌مندان به خرید کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان در نظر بگیرند.

حسین صفری در پایان این نشست با اشاره به پیش بینی بن یارانه کتاب برای خریداران کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان گفت: با یارانه در نظر گرفته شده برای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی بیش از ۱۱ هزار نفر می‌توانند در سامانه بن ثبت نام کنند.

در پایان این نشست با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، مدیرکل پست استان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان و اصحاب رسانه از پوستر اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان رونمایی شد.

پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان (اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان) از ۲۰ تا ۲۶ آذرماه ۱۴۰۰در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی Ketab.ir برگزار می‌شود.

کد خبر 5371495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha