چین:

دموکراسی به یک سلاح کشتارجمعی برای آمریکا تبدیل شده است

 دموکراسی به یک سلاح کشتارجمعی برای آمریکا تبدیل شده است

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای گفته است که دموکراسی به یک سلاح کشتار جمعی آمریکا برای مداخله در امور دیگر کشورها تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای در واکنش به اجلاس آمریکایی «دموکراسی» اعلام کرد: «اجلاس سران برای دموکراسی» که اخیراً به پایان رسید، تلاشی برای «خنثی کردن دموکراسی به بهانه دموکراسی» بود.

پکن در ادامه بیانیه خود گفته است: «این گردهمایی بین‌المللی که علاوه بر چین، دیگر کشورها از جمله روسیه، ایران، ونزوئلا، سوریه، صربستان، ترکیه، مجارستان و… را نیز شامل نمی‌شد، برای تشویق تفرقه و تقابل و منحرف کردن توجه از مشکلات داخلی آمریکا و در واقع تلاشی برای حفظ هژمونی [واشنگتن] بر جهان بود.»

وزارت امور خارجه چین با متهم کردن واشنگتن به تلاش برای تحمیل نظام سیاسی و ارزش‌های خود بر دیگران، گفت که فشار ایالات متحده بر کشورها برای ایجاد «به اصطلاح اصلاحات دموکراتیک»، سو استفاده از تحریم‌های یکجانبه و تحریک انقلاب‌های رنگی، عواقب فاجعه‌باری برای ملت‌ها در سراسر دنیا داشته است.

در این بیانیه گفته شده است: دموکراسی به یک سلاح کشتار جمعی تبدیل شده که توسط ایالات متحده برای مداخله در امور سایر کشورها استفاده می شود… از سال ۲۰۰۱، جنگ‌ها و عملیات‌های نظامی ایالات متحده در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه هزاران تلفات را به دنبال داشته است. هزاران نفر جان خود را از دست دادند، میلیون‌ها نفر مجروح و ده‌ها میلیون نفر آواره شده اند. شکست در افغانستان نشان داد که تحمیل دموکراسی آمریکایی کارایی ندارد.»

چین همچنین اعلام کرد: واشنگتن همچنان به تلاش برای تقسیم جهان به اردوگاه‌های «دموکراتیک» و «غیر دموکراتیک» بر اساس معیارهای خود ادامه می‌دهد و چنین تلاش‌هایی تنها آشفتگی و فاجعه بیشتر را برای جهان به همراه خواهد داشت و با محکومیت و مخالفت شدید جامعه بین المللی مواجه خواهد شد.

در ادامه بیانیه گفته شده: ایالات متحده نمی‌تواند ادعا کند که فانوس دموکراسی برای دیگران است، چون دموکراسی به سبک آمریکایی مملو از ناخوشی‌ها است. مشکلاتی مانند پول [در] سیاست، شناسایی سیاسی، حزب گرایی، قطبی شدن سیاسی، شکاف اجتماعی، تنش نژادی، و [شکاف] ثروت در دموکراسی آمریکایی بدتر می‌شود. دموکراسی به سبک آمریکایی یک بازی مبتنی بر پول برای ثروتمندان است. نود و یک درصد از انتخابات کنگره توسط نامزدهایی برنده می‌شود که حمایت مالی بیشتری دارند. انتخابات‌ها اگرچه به نام «یک نفر یک رأی» است، اما در واقعیت «حکومت نخبگان اقلیت» است و عموم مردم پس از پایان انتخابات نادیده گرفته می‌شوند.

روز گذشته «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا نشست مجازی «دموکراسی» را در میان انتقادات شدید به پایان رساند. فهرست مدعوین این اجلاس خشم کشورهای حذف شده از جمله چین و روسیه را برانگیخته است.

کد خبر 5373248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha