۱ دی ۱۴۰۰، ۸:۱۰

گزارش مهر از کازرون؛

سگ‌های ولگرد به جان«دُراج»افتادند/ طبیعت عرصه تاخت و تاز سگ‌ها شد

سگ‌های ولگرد به جان«دُراج»افتادند/ طبیعت عرصه تاخت و تاز سگ‌ها شد

کازرون - سگ های ولگرد این روزها «دُراج» به عنوان پرنده بومی جنوب غرب فارس را تهدید می کنند و این پرنده ها را فراری داده اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: رفتار نادرست برخی از شهروندان از جمله رها کردن پسماند غذایی در تفرجگاه‌ها، پیاده روها، حاشیه شهر و در طبیعت و…. در کازرون موجب شده که سگ‌های ولگرد و بلاصاحب، امنیت غذایی مناسبی داشته باشند و به همین خاطر جمعیتشان نیز افزایش یافته است.

در این راستا سگ‌های بی سرپرست باعث از بین رفتن آرامش روان، بهداشت و ایجاد ترس در بین مردم مخصوصاً کودکان، بانوان نیز شده است.

طبق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها؛ جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض و مضر و ولگرد و ممانعت از چرا در شهر بر عهده‌ی شهرداری‌هاست. اغلب شهرداری‌ها وظیفه جمع آوری، نگهداری و عقیم سازی سگ‌های ولگرد را به عهده دارند اما در سال‌های اخیر به علل مختلف این اقدام از اولویت کاری برخی شهرداری‌ها خارج شده و این سازمان نسبت به گذشته در این زمینه کم کار شده است.

سگ‌های ولگرد به جان«دُراج»افتادند/ طبیعت عرصه تاخت و تاز سگ‌ها شد

یک کارشناس و فعال محیط زیست در کازرون در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این روزها افزایش سگ‌های بلاصاحب در شهر به معضلی خطرناک برای محیط زیست کازرون تبدیل شده است.

به گفته سید محسن موسوی نژاد مدتی است در خیابان‌های بهار آزادی، باهنر، اطراف بیمارستان، فرهنگ شهر، پارک‌ها و پیاده روهای سلامت پر از سگ‌های بی سرپرست شده است.

شهروندان برخورد احساسی نکنند

وی در رابطه با جمع آوری سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر توضیح داد: امروزه ما با برخوردهای احساسی همشهریان روبرو هستیم که اول باید احساسات مردم دوم بهداشت شهری و بعد حیات وحش را مدنظر بگیریم. در کازرون به دلیل ادغام بافت شهر و حیات وحش، سلامت، امنیت شهروندان و بهداشت شهری بسیار حائز اهمیت است.

این فعال محیط زیستی یکی از راه‌های مدیریت سگ‌های بلاصاحب را زنده گیری اصولی و نگهداری آنها توسط شهرداری دانست و گفت: در سرتاسر دنیا به گونه‌های مختلفی سگ‌ها را زنده گیری می‌کنند اما ما باید با بهترین روش که این مخلوقات وفادار خداوند کمتر اذیت شوند مثلاً با روش نیمه بیهوش کردن آنها را زنده گیری کنیم.

وی ادامه داد: اصولی‌ترین راه حل کنترل جمعیت سگ‌های بی سرپرست اول آگاه کردن مردم از عدم غذا رسانی بدون مدیریت، دوم دردار کردن سطل‌های زباله در سطح شهر، سوم زنده گیری اصولی و انتقال آن به مکان‌های ایمن و تحت نظارت دامپزشک و تفکیک کردن آنها از لحاظ جنسیت (در این مرحله تمامی سگ‌ها واکسینه و شناسنامه دار می‌شوند) و چهارم درخواست همکاری و کمک از مردم برای غذا رسانی به مکان‌هایی که سگ‌ها در آن جمع آوری، واکسینه و شناسنامه دار شدند، است.

سگ‌های ولگرد به جان«دُراج»افتادند/ طبیعت عرصه تاخت و تاز سگ‌ها شد

موسوی نژاد بیان کرد: بنده معتقدم نگهداری و واکسینه کردن سگ‌های بلاصاحب خیلی مهم‌تر از عقیم سازی و رها کردن آنها در طبیعت و شهر می‌باشد، طبق تحقیقات به عمل آمده زمانی عقیم سازی نتیجه مطلوب دارد که بین ۷۰ الی ۸۰ درصد از سگ‌ها در سطح شهر عقیم سازی شوند و با توجه به تعداد زیاد جمعیت سگ‌ها در شهر و حومه شهری هزینه‌هایی که برای اداره متولی دارد کار عقیم سازی را با چالش روبرو می‌کند.

وی گفت: عده‌ای معتقدند راه حل کاهش سگ‌های بلاصاحب کشتار این سگ‌هاست که متأسفانه بسیار نظریه اشتباهی است. تا زمانی که غذا رسانی بدون مدیریت ادامه پیدا کند کشتار این موجودات می‌تواند برای مدت اندکی باعث کنترل جمعیت آنها شود.

موسوی نژاد با انتقاد از غذا رسانی به سگ‌های شهری گفت: غذا رسانی غیر اصولی از سوی همشهریان و عدم مدیریت در انجام این کار باعث زاد و ولد و افزایش سگ‌های بلاصاحب شده است. پیرو پیشنهاد طرح جمع آوری و نگهداری اصولی این سگ‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه می‌توانیم از شهروندان تقاضا کنیم که پسماندهای غذایی خود را در محلی مشخص تحویل دهند که با مدیریت همه سگ‌ها تغذیه شوند در غیر این صورت کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهر غیرممکن است.

وی با هشدار از خطرات افزایش سگ‌های بلاصاحب برای شهروندان و محیط زیست ادامه داد: از جمله خطرات وجود و افزایش سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر، از بین رفتن بهداشت شهری و امنیت شهروندان است همچنین افزایش یک دسته از جانوران در یک منطقه باعث به خطر افتادن چرخه حیات وحش و تغییر اکوسیستم در آن منطقه می‌شود مثلاً در کشور ما سگ‌های بلاصاحب یکی از عامل‌های اصلی تهدید کننده انقراض یوزپلنگ است.

دراج فراری شد

این دوستدار محیط زیست با اشاره به خسارت‌هایی که افزایش سگ‌ها به طبیعت شهر کازرون می‌زنند نیز توضیح داد: یکی از عوامل تهدید کننده پرنده دُراج (پرنده بومی جنوب غرب استان فارس) سگ‌ها هستند. اگر جمعیت سگ‌ها مدیریت شود پرنده دُراج را در شهر خواهیم دید.

سگ‌های ولگرد به جان«دُراج»افتادند/ طبیعت عرصه تاخت و تاز سگ‌ها شد

سگ‌های بلاصاحب آسیب‌ها و تهدیدات گوناگونی را متوجه حیات وحش و انسان‌ها در محیط‌های شهری و روستایی می‌کنند. در بیشتر کشورهای در حال توسعه عامل انتقال بیماری‌های زیادی هستند که رایج‌ترین آنها می‌توان از بیماری هاری و کیست هیداتید [هیداتیک] که مهمترین آنها محسوب می‌شود نام برد.

مدیریت غیر اصولی پسماندهای شهری، غذادهی به سگ‌های بلاصاحب از روی حس انسان دوستی جزو مهمترین عوامل افزایش این گونه در محیط‌های شهری است.

مدیریت اصولی پسماند، آموزش و اطلاع رسانی به مردم، زنده گیری و انتقال به یک پناهگاه مناسب از جمله راهکارهای مؤثر برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب محسوب می‌شود.

کد خبر 5381350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      درد شما چیز دیگه ای وگرنه چطور برای اون ۴۰۰ تا قو مهاجر که صلاخی شدن هیچ واکنشی نشون ندادین حالا نگران ی زوج پرنده هستین
      • Rahman IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        60 46
        دمت گرم حرف خوبی زدی
      • بیتا IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        68 32
        دقیقا شما درست میگید دردشون چیز دیگه هست
      • خ IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        21 15
        اره دیگه هر رسانه ای اهداف خودشو داره
      • مرتضی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        22 29
        هماهنگ میشن با یه عده تا بیاند و در تایید مطالب شون مطلب بذارند .خجالت نمیکشه سگ ها را معدوم کنید..واقعا شعور رو ببین
      • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        5 8
        ببخشید راجع به خودکار اشنایدر آی دی نظر دادم
      • بدیهی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        6 12
        احسنت دمت گرم
      • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        73 19
        بچت را سگ ولگرد تیکه پاره کنه صورتشو داغون کنه ببینم اونوقت درد تو چیه .
      • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        22 13
        درود بر شما
      • بهار IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        26 35
        سگ ها وحشی نیستند ...بسیار ترسو هستند ...مشکل ما این است که خودمان هم می‌ترسیم و واکنش اشتباه انجام میدهیم ...حتی سگ های گرسنه به آدمها حمله نمی‌کنند ... رفتار آدمها آنها را وحشی میکند .. اگر با آرامش به آنها نزدیک شویم میبینیم که بی آزارند.. و بسیار عاطفی
      • ن IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        16 25
        میدونی چیه اره درد من ی چیز دیگه هست همه این سگا رو سر ببرن و بسوزونن باکیم نیست برن به جهنم ... لعنت به همشون ...
      • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        20 44
        همه سگ هارو باید کشت . موجود نجس
      • ناشناش IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
        34 10
        سگ هار به جونتون بیافته،اون وقت چی میگید.
      • AE ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
        2 4
        درداینه که یک عده سگهای ولگرد رو انداختن به جان طبیعت ومردم. پس باید نابودبشوندچون مریض هستندوخطرناک. کسی هم که خامی حیوانات هارهستندهم...........
      • AE ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
        5 1
        این خانم بهارمثل اینکه طبیعت گردی نرفته که ببینه چطور این سگهاترسوهستند.! /چراوقتی مرغها آنفلانزا میگیرندهمه رو زیرخاک میکنیم کسی چیزی نمیگه؟؟ ولی حرف سگ هار که میشه هزارتا خامی پیدامیکنه!! . مافیای سگ
      • امیر IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
        0 0
        دمت گرم
      • امیرعلی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
        0 0
        دوست عزیز دوراج یا به زبان محلی بلوچی (پوور) یکی از پرندگان درحال انقراض هست تعداد خیلی کمی مونده .اینم عرض کنم خوشمزه ترین گوشت داره بنده ده ساله گوشتش نخوردم اما خوش طعم هست
      • ناشناس IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
        0 0
        دمت گرم ... خدایی سگا گناهی ندارن ... جنابی که میگی بهار بره تو محیط زیست ببینه چخبره رفتیم اره انسانا دارن به این بی زبوناحمله میکنن چجورم ...
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      99 38
      پرورش تمساح بزنین که بهروری در صنعت کیف و کفش و پزشکی هم دارد وبه جای اینکه سگها از قصابی و کارخانه سوسیس و کالباس سر در بیارن تامین خوراک تمساح شن
      • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        31 33
        تو یک شیطانی
      • سینا IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        28 34
        تو دیگه چقدر بی وجدانی
      • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        22 19
        داداش استفاده از اون حرومه
      • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        22 15
        درود به تو
      • علی IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        28 22
        تو از انسانیت چیزی سرت میشه؟ کاش خودتو خوراک تمساح کنن میدونی کندن پوست تمساح چه دردی بهش تحمیل میکنه خدا لعنتت کنه
      • ناشناس IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        15 17
        آره دقیقا لعنت به هرچی سگ ولگرد
      • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        28 14
        از پوست توام کیف کفش خوبی درمیادا گوشتتم میندازم جلو سگ نظرت 😏
    • عبدالله IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      میشه با صادرات سگهای ولگرد، از کره موبایل و تبلت وارد کرد اینطوری هم مستضعف خارجی به نان و نوایی میرسد، هم دانش آموز کم بضاعت ما از نعمت آموزش برخوردار؛ امنیت و بهداشت جامعه هم تأمین میشود برای سگ نجس هم بهتر است تا در آغوش کافر نجس باشد اگر هم خوردش، هردو از رنج گشنگی کشیدن خلاص میشوند و السلام
      • خشایار IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        51 61
        متاسفم برات
      • علوی GB ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        38 5
        خیلی هم عالی ولی پیمانکاران کافری داریم که پول تمام سگ های وطن رو به جیب خودشون می زنند
      • سید سعید ناظم‌ابکا IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        42 33
        متاسفم برای شکل افکاری بیمارت که مثل اون احمقهایی که این حیوان را نجس اعلام کردند فکر میکنی ، نجس انسان خردمند امروزی است نه این حیوان زبان بسته
      • احسان IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        32 23
        یعنی چی خلاص والسلام اون بدبختا از گشنگی میمیرن بعد تو میگی گوشی موبایل تبلت بیارن تا دل تو رو خوش کنن متاسفم برات
      • سجاد IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
        0 0
        نه این سگ‌ولگرد را انتخاب نمیکنن واسه خوراک ....اون سگ که میخورن مثل مرغداری بزرگ میشه ...چرا اینقدر فکر بددارید
      • امیر IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
        1 0
        ملعون
    • غریب ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      93 30
      با سلام سگهای ولگرد نه تنها در کازرون بلکه درخیلی از شهرهای ما وحتی روستاهای ما تبدیل به یک معضل بهداشتی شده است شما را خدا کسانی که مسول هستند این مشکل را برطر ف کنند
      • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        33 1
        عقیم کردن برای کنترل جمعیت سگ ها بهترین روش هست امیدوارم از این راه استفاده بشه.
      • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
        4 5
        باید این سگا زن و بچه کسایی که وجود فراوان سگ ولگرد رو خطر نمی‌بینن رو پاره کنه تا بفهمن
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      81 26
      اطراف شهر ما پر از سگهای ولگرد هست که وارد شهر هم میشوند و در هرگوشه مدفوع و ادرار میکنند و در زمان جفت گیری به صورت گله ای به هر طرف میروند و خطرناک میشوند
      • M-g IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        45 10
        اینجا پر از سگه ... ۱۰ تا ۱۰ تا.... همین الانم صداشون میاد نمیذارن بخوابیم☹
      • ن IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        15 6
        خیلی کثیف و خطرناک هستن ... باید ی جوری از خیابونا مخصوصا جمع شون کنن
    • ح ضیایی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      69 26
      این مشکل داره واقعا معضل مهمی میشه اگه فکر اساسی نشود بهترین راه معدوم کردن هرچه سریعتر سگ های ولگرد است
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      20 48
      این سگهای ولگردازخارج واردایران میشونداهلی نیستنند
    • عباسقلی AE ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      57 35
      فعلا مشکل مجلس نشینان حیوانات خانگی دوست آموزه
    • خودم IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      45 11
      این سگ ها را باید جمع آوری کرد سگ ماده را در یک جا نگهداری کرد سگ نر را در جای دیگر اینطور کم می شوند
    • رضا IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      64 47
      آخه جایی که آدم دسترسی داره دراج چی کار می‌کنه خودتون را مسخره نکنید آدم بزرگترین قاتل محیط زیسته تازه اگر هم بود عربها را می آوردید مجوز می‌دادید شکار میکردند خوبه نیستند الکی سگ را بهانه نکنید معرفت سگ از شما بیشتر مغز کل کارشناسی هر چی هستی اندازه گربه مغز ندارید
      • ن IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        19 11
        اول اینکه درست صحبت کن دوم اینکه اینقدر سگ رو با آدم مقایسه نکن لطفاً سوم و چهارم و پنجم اینکه ( کشتن سگا =آسایش )
      • عالی جوابشون رو دادین موافقم با نظر شما IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        5 8
        عالی بود موافق نظرتونم
      • نیما IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
        0 0
        نه داداش اینجا تو کازرون هم تو روستاها هست هم اطراف شهر خیلیم زیاد
    • علی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      73 88
      آفریدگار من همان آفریدگار سگ هست بس غذا میدهیم هرکس ناراضی هست خفه شه حرف نزنه سگ موجود نجیبی است باوفا
      • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        41 21
        من واقعاً برای افرادی مثل شما متاسفم چون امثال من نمیگم سگی وجود نداشته باشد بلکه میزان وجود سگ در کشور بسیار بیشتر حد نرمال شده قدیم پدر سالاری و مادر سالاری بود الان سگ سالاری چرا جمعیت کم شده؟ چون مردم به جای بچه سگ میارن تا چند سال دیگه رشد منفی جمعیت و رشد عجیب سگ خواهیم داشت
      • بدیهی IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        16 2
        لااااااایک احسنت به شما
      • علی IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        26 17
        دمتگرم داداش ادمیزاد خود خواه همه هستی را ملک پدری خود میداند سگها معدم شوند که صدا میده!!یا اطراف شهرشون سگ هست!!تا زمانیکه به حیوانات ظلم شود این گشور و مردمش روی خوشبختی نخواهند دید برید کمی انسانیت ازمردم ترکیه یادبگیرید تو شهر خیابان محل فروشگاها سگ گربه خوابیده ایا کشورشون نابود شده یا اباد
      • ن IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        7 2
        داریم نظر میدم بی ادب (خفه شه) یعنی چی ...یجوری حرف میزنی انگار چیه سگه دیگه کلی ریخته اون بیرون
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      84 17
      بعضی ها اونقدر به سگها توجه دارن که مابقی حیوانات از یاد رفته اگر با این روند پیش بره جعمیت سگها از سایر حیوانات پیشی خواهد گرفت و آسیب های صد چندانی به بار خواهد آورد
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      28 9
      آقاجون ما نبایستی غذای حیوانات رو بدیم مسیولین محترم شهرداری بایستی در هر زمینه ای اقدام کنند متاسفانه کوتاهی در هر زمینه ای باعث شده حیوانات بی چاره بخاطر نداشتن غذا و پناهگاه مناسب به ما آدمها رو بیارن آدمها تو این دور و زمونه خودشون تو خرج خودشون موندن اما با تکدی گری بهر حال شکمشون رو سیر میکنن
    • حسنی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      42 12
      موجودات کرامت دارند باید بدرستی از انها، نگهداری شود وبرای جلوگیری از ازدیاد انها عقیم سازی کرد نه غدا ندهیم یا بکشیمشان از لحاظ اخلاقی درست نیست
    • زینب مقیمی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      55 13
      سگها هم جز حیات وحش و مخلوقات خدا هستن و هوش بالا و از همه مهمتر حق زندگی دارن، این که تعدادشون زیاد شده دلیل نمیشه که حق زندگی رو از اونها بگیریم ، باید به فکر کنترل جمعیت سگها از راه عقیم سازی باشیم.
      • iran IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        22 13
        خیر دوست گرامی سگ جزوی از حیات وحش محسوب نمی‌شود سگها هیچ ارتباطی به حیات وحش ایران ندارند فقط معضل حیات وحش هستند باعث آسیب به وحوش، و حیوانات بومی ایران هستند و باید جمع آد ی شوند ..
    • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      41 33
      شهرداران محترم این سگهای ولگرد را جمع آوری نمایند وبه کشورهایی که سگ تو برنامه غذایی دارند صادرنمایند که منبع در آمد خوبی فکر می کنم باشد.
    • بنده خدا IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      42 15
      اگر سگ به اقتضای غریزه شکار کند به جان طبیعت افتاده اما هموطنی که از سر طمع پرندگان مهاجر فصلی را شکار میکند و تو بازار فریدون کنار بدون هیچ اعتراضی میفروشد اونوقت چی ؟؟ انصاف هم خوب چیزیه
      • iran IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        14 4
        ولی این عمل زشت توجیه نمی تواند و نباید توجیه سگ های ولگرد در طبیعت باشد و به خاطر اینکه چند نفر فرصت طلب سودجو پرندگان را شکار و بفروش رساندن پس نتیجه بگیریم سگ های ولگرد هم باید در طبیعت ایران حضور داشته باشند و به طبیعت و حیات وحش بومی ایران صدمه بزنند.!!!
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      36 36
      کشورهای دیگر چکار میکنند نه اسید به حیوانات تزریق میکنند نه با گلوله میکشند اتفاقا شهرداری ها غذا رسانی میکنند هر موردی در کشور ما میشه یه مشکل اساسی تنها دلیلش هم بی عرضگی حکومت هست و تمام میشه بخاطر رضای خدا این همه مشکلات را تقصیر مردم نیاندازید
      • رضا IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        5 5
        ای بابااااا ، بازم از اون حرفا بودااا ، کشوری که از بن اشکال داره ، نمی تونه با کشوری که ... مقایسه بشه .
      • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        12 5
        میشه لطف کنید آن کشورهای دیگر رو نام ببرید ؟ !!! ؟
      • امیررضا IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        8 2
        دقیقا کدوم کشور ها غذا رسانی میکنن به سگ های ولگرد!!؟؟
    • بهروز IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      23 13
      سگها رو بگیرن بدن به چین مشکل حل میشه.. ده دقیقه اطلاع رسانی کنن همونهایی که مدافع سگها هستن تمام سگها رو میکشن
    • میثم IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      39 9
      عده‌ای با رویکرد منفعت شخصی پویشی طراحی کرده و ضمن تحریک عواطف مردم اقدام به کسب درآمدهای بسیار زیادی از طریق دنبال کننده‌ها به بهانه حمایت از سگها می‌کنند. دخالت این سگ دوستان در روند طبیعی تغذیه آنها باعث تولید مثل بی‌رویه و تبدیل شدن سگها به آفت شده. از انسان گرفته تا حیوان و پرنده در خطرند.
    • بیژن منصوری IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      21 5
      غذادهی به سگ‌های بلاصاحب از روی حس انسان دوستی!!!!!!!
      • ناشناس IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
        5 7
        چی میگی سگ ها هم حیوان هستن
    • 😶😶ندارم IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 6
      همه مشکل های کشور حل شده مونده این 😂
    • فرهام IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      10 7
      سلام درست است همان خدایی که مارا آفرید سگ را هم آفرید و سگ هم یک موجود زنده است ولی درست نیست که بیاد تو زنگی ما دخالت کنه هار بشه بما حمله کنه و هزاران مشکل دیگر این مشکلات برای جانواران دیگه ای هم میافته من واقعا برای کسایی که برای سگ گریه می‌کنند متاسفم این همه انسان بدبخت توسط سگ های هار میمیرن
    • رضا IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      18 8
      اگه یه آدم از گرسنگی بمیره بهش یه لقمه غزا نمیدن.اونوقت میرن از سگ ولگرد حمایت میکنن
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      5 9
      خواهشا یه قرارداد با چین ببندید.به چینی ها بفروشیدشون هم برای اون هاخوبه هم برا ما
      • .. IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        7 6
        تو را هم بفروشیم بهشون
    • تخته روانچی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      15 8
      حرف مفت نزن بابا هیچ موجودی مثل آدمیزاد برای طبیعت مضر نیست و هیچ موجودی مثل آدمیزاد به طبیعت و حیوانات وحیات وحش آسیب نمیزنه اینها هم مخلوق خدا هستند و حق زندگی دارند و هیچکس حق نداره حق زندگی رو ازشون بگیره همه میدونن این قضیه سگ های بی سرپرست از کجا آب میخوره که الان چند وقتیه شده سوژه مملکت...
    • تخته روانچی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      10 6
      مسئولین ما اگه خیلی دلسوز طبیعت هستن برن جلوی شکار و قتل عام پرنده های بدبخت مهاجر رو بگیرن که همشونو سلاخی کردن دست از سر این سگهای زبون بسته بردارید،گناه کردن تو این مملکت بدنیا اومدن!!!
    • ی کسی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 4
      خوب باید غذا بدیم بهشون خدای من خدای اوناس هممونو یک کس افریده بله جفت گیری بده گلن میتونم مواقع جفت گیری با پرط کردن غذا به مناطق بدون سکونت انسان ها هدایت کنیم ۰ نباید همچیز با خوشنت باشه که اسید وتیر کاری نمیکنه من داخل شیرازم تو خیابان بهاران زیاده ولی من همی شه این کار میکنم
      • لوطی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        2 2
        تو اول برو درست نوشتن رو یاد بگیر نمی خواد نظر بدی...
    • حسن IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      6 3
      دهه شصت و هفتاد شهرداری باسیانور و گلوله کنترل میکرد و صاحبان سگهای نگهبان هم توله های ماده را در بدو تولد از بین میبردند،ولی الان توله های ماده در طبیعت رها میشند و از طرفی پیمانکاران شهرداری برای سود بیشتر به روش های غیر انسانی مثل چماق،و تزریق اسید مخلوقات خدا را زجر کش میکنند.
    • Hhhh US ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      16 7
      طرف به پدر مادر خودش احترام نمیزاره و اصلا احساس حالیش نمیشه چیه اما وقتی پای یه سگ ولگرد وسط میاد میشه جیگر گوشش میشه پدر مادرش میشه بچش. تورو خدا جمعیت این سگهارو زودتر کنترل کنید.واسه ما و بچه هامون شده یه معظل بزرگ.
    • علوی اهواز کوت عبدالله GB ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      25 4
      ما اهواز کوت عبدالله جمعیت سگ های ولگرد بیشتر از جمعیت شهر هست فکر کنم این ماده سگ ها اینجا ۲۰ قلو میارن
    • رضارضایی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 4
      متاسفانه توشهرستان اندیمشک هم همین موضوع روداریم بهترین فضای سبزشهرستان ک درمرکزشهرمیباشدشده محل زندگی سگ ها ،وموجب ترس واضطراب همشهریان محترم شده ای کاش این سگهاروازمرکزشهرجمع اوری میکزدن
    • AE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      2 6
      بفرستیشون شهرهای وروستاه که دام دار هستن
    • ناشناس IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 1
      بهترین راه جمع آوری سگها دریک مکان مشخص وجداسازی نروماده ازهم وجلوگیری اززادو ولدآنهاست،تازمان مردن این حیوانات بی گناه،سگ حیوانیست که غرور وشادی طلبی بیش ازحد انسان موجب ظلم وستم بسیاربه آنها شده.
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      4 7
      پرنده گان در طبیعت باید باشند برای رهایی از سگ ها اونا را به کشورهای دیگه که گوشت سگ میخورند صادر کنید
    • علی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      6 6
      نمیشه این سگ ها رو که معضلی در تمام شهرهای کشور شده به کشور چین و جنوب شرق آسیا صادر کرد
    • مش مندلی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 3
      باشه بابا سگا بدن شما خوبین
    • انسان IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      17 2
      شما ملت ایران دارید با خدا می‌جنگید.. اما فراموش کردید که هرکی با خدا بجنگه شکست میخوره.... حالا توی فقر و گرسنگی و فساد و بی‌غیرتی و خشکسالی و بیماری دست و پا بزنید و مرگ تدریجی رو تحمل کنید.
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      7 4
      مگر ما چند پرنده مثل این پرنده زیبای حلال گوشت داریم که توسط سگهای ولگرد به درد نخور طفیلی نابود می‌شود لطف کنید طرفداران سگهای ولگرد جمع کنید ببرید از طبیعت دورکنید
    • رضا وفایی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 0
      اگه به فکر دراج هستین پس چرا شمال ول کردین که شکارچیها دارن پرنده های مهاجرو سلاخی میکنن؟
    • جواد IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      4 3
      این سگهای ولگرد میتوانندکارافرین باشند وهم از نتیجه کار خود تغذیه کنند پرورش دهندگان تمساح از گوشت سگهای ولگرد استفاده کنند وسطهای ولگرد هم بعد از کشتار تمساح جهت استفاده از پوستش لاسه کوشش را به سگهای ولگرد بدهند چرخه خوبی است
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      15 2
      اشکال نداره با همدلی همشهریان عزیز به موجودات دیگه ک حق زندگی دارن سیستماتیک ظلم کنید ، وقتی ی زلزله عظیم اومد تار و پودتون رو از هم گسست میفهمید ظلم چه طعمی داره
    • عیسی NL ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      8 11
      حس انسان دوستی رو خوب اومدی . درضمن چاره کار کشتار سگ با سم هست نسل تمام سگهای ولگرد رو از بیخ میزنه اینایی هم که طرفدار سگها هستند خودشون رو در حد همون سگها میدونن چرا که هنوز دو چیز رو نفهمیدن اول این که انسان اشرف مخلوقاته دوم طبیعت رو نباید از حالت عادی خارج کرد
      • ایران IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        5 5
        واقعا متاسفم برات موجوداتی مثل تو آفت انسانیت هست
    • AE ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 3
      غذای سگ با دلار وارد نشه مشکل حل میشه
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      15 4
      سگها هم مخلوق خداوند هستند واتفاقا هم باهوشند وهم وفاداروپرفایده برای دامداری ونگهبانی!اینکه جمعیتشون زیاد شده وتوشهرول میگردند نه تقصیرمردمه نه سگهای بی زبون!فقط وفقط مال بی عرضگی وبی خیالی شهرداریها واز اونها بدتر ناظراشون یعنی شورای شهراست.چرا بکشند؟چندین راه بهترهست که دوستان همه گفتند.
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      13 0
      شرم بر شما،برید فریدون کنار(قتلگاه پرندگان مهاجر) ببینید چگونه تمام حیوانات مهاجر را سلاخی کردند و می فروشند و مسئولین فقط نظاره گر و تماشاچی هستند و متاسفم برای کسانیکه این پرندگان کمیاب و زیبا را که احتمال بیماری آنفولانزا مرغی را هم دارند را میخرند،شرم و ننگ بر شما؟؟؟!!!!
    • مرتضی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      11 5
      نکنید این کارها رو .مردم میفمن و حوصله کل کل ندارند وگرنه همه میدونند بعد از تصمیم مجلس برای حمله به مردم و گرفتن حیواناتشون ،این جملات در مورد سگ چه پیامی داره.
    • مرتضی IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 4
      اونایی که غذا دادن به سگ ولگرد رو انسانیت نمیدونند و خواهان کشتار جمعی سگ ها هستند .دست بکنندتو جیبشون و فکری بکنند واسه عقیم کردن این سگ ها .درسته وجودشون خوب نیست اما کشتنشون اصلا انسانی نیست
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      2 0
      این یکی رو پیدا نکردم داداش
    • آرش IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      4 1
      نهایت کج فهمی و ادراک نا صحیح از مسائل رو از نظرات سطحی و نا درست برخی میشه فهمید.ملتی که خودشو ابر کارشناس میدونه و با همین توهم خطرناک به خودش اجازه میده با کمترین سطح تخصص و دانش در هر زمینه و موضوعی اظهار کنه و هیچ کسی رو هم جز خودش قبول نداشته باشه.چنین ملتی بی شک خودشون باعث نزول قهر الهی میشن
    • آرش IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      12 4
      مردمانی که حتی سر سوزنی در مورد حیوانات و حیات وحش و حوزه مدیریت شهری تخصص ندارند نه از روی احساس بلکه از روی نادانی در مواجه با چنین معضل بزرگی پای نظام و سیاست و دولت و روابط بین الملل و...رو وسط می کشن.سگها مخلوقات خداوند و خیلی هم باوفا و دوست داشتنی هستند.ولی در حال حاضریک معضل بزرگ هستند
    • آرش IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      5 4
      جمع آوری،نگهداری،عقیم سازی، واکسینه کردن سگهای ولگرد هزینه های سرسام آوری برای نهادهای مسئول بهمراه داره.در حالیکه جمعیت سگها بواسطه بی مسئولیتی همین مردمی که خود رو کشته مرده ی حیوانات معرفی میکنند به مرز انفجار رسیده.
    • آرش IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      14 3
      روی صحبت با اکثریتی هست که در فضای مجازی نظرات کارشناسی ارائه میدن و کنترل جمعیت سگها رو با دلایل غلط زیر سوال میبرند.چرا بجای توهین و حتاکی ،هر نفر از شما مسئولیت نگهداری یک قلاده ازین سگها رو بعهده نمیگیرید؟اگر جرات چنین کاری ندارید پس آسمون ریسمون نبافید و اجازه بدید این آفت بزرگ دفع و رفع بشه.
    • ماهی TR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      10 8
      دشمنیتون با سگای بیسرپرست چیه.شما بلد نیستید حتی بگید سگ بومی نه ولگرد.کل دنیا به سگا غذا میدن تو ایران فقط شده معضل.ما بیشتر از قبل خیلی خیلی بیشتر از قبل غذارسانی میکنیم که از شر ظالم درامان باشن
      • ن IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
        2 1
        من که ازشون متنفرم ... مخصوصاً ولگرداشون ...ولی خب اره اینجوری کشتنشون هم درست نیست
    • خلیج پارس iran IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      7 4
      سگ های بلا صاحب باید از سطح شهرها از طبیعت و حیات وحش بومی ایران جمع آوری شوند ! صادر کنید کره چین ویتنام کشورهای شرق آسیا ..
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      3 7
      بهترین. روش. برای رفع این معضل روش زندهگیری. این حیوانات است. و بعد اونهارا پس از جمع آوری به کشور های چین و تایوان و تایلند و کامبوج و فیلیپین فروخته و صادر کنند. که از این معامله. سود کلانی گیر شهرداریها میاد و این کشورها هم از گرسنگی. نجات. پیدا میکنند یک معامله دوسر سود. هست. هیچ روشی. بدرد.
    • وحید IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      5 12
      عقیم کردن سگها به نسبت نر یا ماده بودن دو تا سه ملیون تومان برای هر غلاده سگ هزینه دارد پول غذا دارو و واکسن بماند کدام ادم عاقلی فکر میکند شهرداری حاظر به پرداخت این هزینه هستند میماند کشتن انها که به لطف آدمهای نادان متوقف شده
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      6 6
      حالا هروز یه مقاله مینویسن که گیر بدن به سگا🤣
    • ماری US ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 9
      نه اینکه تمام مشکلات مملکت حل شده الان فقط معضل شده سگ های ولگرد ،ما نون نداریم بخوریم الان مشکل سگ ها شدن
    • سید مختار IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      10 3
      به نام خدای خالق تمامی ذرات عالم . لطفاً باهم بخصوص با حیوانات مهربان باشیم. خدایا مواظب همه باش. آمین
    • hasan IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      5 7
      یه پیشنهادداغ به مسئولین محترم دارم برای اینکه هم سگهای ولگردمشکلشون حل بشه وهم مردم راحت بشن وهم اینکه اون طرفداران سگها یه وقت فشارعصبی بهشون واردنشه این سگهاراجمع کنین باچندتاکشتی صادرشون کنین به چین وبه جاشون گوسفند واردکنین چون اونها هرگوشتی میخورن و واسشون فرق نمیکنه همه چیروازدم میخورن
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      12 6
      واقعا آدم که این کامنت ها رو میخونه میفهمه مردم ایران چقدر سنگدل و بی رحم و بی وجدان هستند که با خیال راحت میگن این زبون بسته ها رو بکشید و از بین ببریدو... بیخود نیست که حال و روز این مملکت اینجوریه. این رسانه ها هم مدتیه دروغ های شاخدار و حرف های بی اساس و غیر علمی رو برای توجیه کشتار و جنایات روا
    • سعید IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      3 1
      نمیفهمم فازشما ملت چیه؟ به آنی بایه بشکن ۱۸۰درجه تغییرموضع میدین. واقعاخنده داره😒
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      3 2
      ست کجا بود هرکی خبر را داده مشکل اساسی با سگها داره
    • مهدی IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 2
      کی میاد کمپین نه به کشتن سوسک های حمام بزنیم اینا خیلی مظلوم هستن کاری به کسی ندارن اول اونا بودن بعد ما اومدیم 🤣
      • ک IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
        2 0
        چه خلاق 😂👍🏻👍🏻
    • KR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      13 6
      میخواهید سگ ها را بکشید حالا بهانه پیدا کردید که به جان دراج افتادند دراج ها که در سطح شهر نیستند در طبیعت هستند وسگها به قول خودتون بخاطر پس مانده غذا در پارک ها جمع میشوند و از طرفی دیگر دراج پرنده هست و پرواز میکنه
    • هادی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      3 2
      وقتی سگ در بیابان غذایی یاشکارنداشته باشد به شهر مهاجرت میکنند اینها باید داخل بیابان باشند ولی به علت کمبود غذا به شهر میان
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      8 5
      والا سگهای باصاحب هم مشکل هستن،این همه عوارض شهرداری میدیم برای زیبا سازی شهر و امکانات فضای شهری ،اونوقت وضعت شهره امون اینه
    • احمد زرین IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      11 1
      پس دولت چیکار میکنه .وقتی ما مردم وکالت برداشت ذخایر و نفت رو دادیم و مالیات میدیم باید دولت علاوه بر رفاه ما مردم به این حیوانات هم رسیدکی و محل مناسب همراه با تغذیه رو فراهم کنه .
    • یاسین IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 3
      وقتی کسی بهشون غذا نده و با تیپا سنگ بیفتند به جون سگ های بیچاره مجبور میشن برای رفع گرسنگی حمله کنند
    • ناشناس IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      5 2
      دایناسورها توسط سگ های ولگرد منقرض شدند . ویروس کرونا از سگ نشت کرده . لایه ازون از بوی گند نفس سگ پاره شده ، لطفا" این موجود نکبت را از صحنه روزگار پاک کنید تا دلتون خنک بشه !
      • گ IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
        0 1
        خداییش خیلی حق گفتی😅😂👍🏻
    • رمضان محمد نژاد IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 3
      بهترین راه مبارزه با سگهای ولگرد معدوم کردن جنس ماده ان هم در اول تولد میباشد که با کمترین هزینه وتلفات بهترین بازده را خواهد داشت .
    • صبا IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      6 2
      یعنی چی من درک نمیکنم مملکت زیر خروارها مشکلات فقر بیماری آلودگی تنگدستی هست بعد یه مدت گیر دادید به این زبون بسته ها باز چی به سر دارید خدا میدونه و واقعا متاسفم واسه اون تعداد بی رحم ظالمی که درمیان به راحتی میگن بکشین سم بدید سم واقعی واسه تو امیکرون هست یا حتی از امیکرون هم بدتر نصیبت شه ایشالا
    • میکائیل IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      7 0
      من عاشق طبیعت و حيوانات هستم درسته سگ های ولگرد یک موقع هایی یک تهدید هستند اما اینا همونایی بودند که 10 هزار جوجه بی دفاع رو زنده به گور کردند 10 هزار تخم مرغی که چندروز مونده بود بشه جوجه له کردن فقط برای اینکه جوجه و تخم مرغ گرون بشه حالا نگران محیط زیست شدن بابا اینا فقط دارن ادا در میارن هیچ کد
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 0
      یادم نیست ادامه حرفم چی بود ولی میگم که هیچ کدوم از مقامات به فکر محیط زیست و طبیعت نیستند
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 0
      واقعا باید فکری کرد
    • حمید IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 2
      عزیزان من دوتا سگ خوب داشتم،الان متأسفانه دیگه خوب نیستن،متأسفانه به دلیل اینکه سگ های ولگرد باهاشون درگیر شده بودن،به بیماریهای خاصی مبتلا شدن،هزینه های زیادی هم شده ولی متأسفانه جواب خوبی نگرفتم،مجبور شدم اون تا هم رها کنم،من به شخص الان شاهد بیماری های روز افزون این سگ های ولگرد هستم
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 0
      جمع کردن سگهای ولگرد درست ولی سگ هم موجود زنده هس باید طوری باشه که این حیون زبان بسته یه مکانی براشون درس بشه واکسینه بشن از نظر بهداشتی و هر کس هم دوس داشت در کنار دولت هزینه ای کمک کنه برای نگهداریشون ...اینجوری هم برای امنیت سگ خوبه هم برای محیط زیست وشهرها
    • ناشناس IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 0
      خدا شعور بده به مردم آخه به مرغ و گوسفند هم کنار معابر و خیابون نباید غذا داد هر چیزی جایی داده پر از صحنه های کثیف شهری هستیم
    • حمید IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 3
      دوستان سگ های ولگرد رو شک نکنید که بیماری ها رو انتقال میدن به انسان،سگ زمانی ارزشمند هست که از یک حمایت خاص انسانی برخوردار باشه،نه اینکه ولگرد باشه،چون جز اینکه دردسر ساز میشه،نظم اکوسیستم رو بهم میزنن
    • حمید IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 2
      تنها راه معدوم کردن هست،هزینه زنده گیری وعقیم سازی بسیار سنگین هست،از طرفی حتی اگر عقیم سازی هم بشن،نیاز به سرپناه وغذا دارن،،هر روزی هر غلاده سگ ده تا 15هزارتومن فقط غذا میخواد،واین هزینه برا تعداد بالا بسیار زیاد میشه
      • حسن IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
        2 0
        اصلا من حیوان دارم سگم دارم بهترین خرجش روزانه ۵تومنه اونم روی اون همه عوارض که سالانه ازمون میگیرن خود دولت باید بده
    • مهران IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 0
      با سلام کشتن سگها واقعا کار غیر انسانی هست نمیشه انسان وقتی به حیوانی نیاز داره بگیرش بزور اهلی کن وقتی نیازش نداره بکشش حداقل عقیم بشن خود به خود طی چندسال جمعیتشون خیلی کم میشه که بعد چند سال به ندرت میشه سگ بلاصاحب دید
    • حمید IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 3
      پس منطقی فکرکنیم،از روی احساسات حرف نزنیم،ما چه بپذیریم چه نپذیریم این حیوون ولگرد به یک معضل بزرگ تبدیل شده،وهمه شهرها و روستاهای مارو دربرگرفته،طبیعت رو دارن نابود میکنن،چون هر موری یه ملخی داره،ولی متأسفانه سگ ولگرد هیچ شکارچی نداره،وتعداشون هم روز به روز داره افزایش پیدا میکنه5
    • حمید IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 3
      معدوم سازی،یا صادرات این حیوون کاری هست که همه دنیا داره انجام میدن،به این فیلم های تبلیغاتی هم که بی بی سی و دیگر شبکه ها میذارن توجهی نکنید ،اینکه میگن عقیم میکنن،وازشون نگهداری میکنن فقط جنبه تبلیغاتی داره،
    • کوروش IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 4
      با سلام یکی از راه های کنترل سگهای ولگرد استفاده از گوشت آنها جهت تامین غذای حیوانات درنده موجود در باغ وحشها از قبیل شیر و پلنگ و شاهین وکرکس است.
    • مرتضی IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 4
      در فیلیپین وتایلند وویتنام بهترین غذا وکباب از گوشت سگ هستش بهتر است تمام سگ های ولگرد در سراسر ایران جمع آوری وبه کشورهای فوق صادر شود.در آمد ارزی جالب توجهی خواهد داشت.
    • علی IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 4
      سلام اونهایی که از سگهای ولگرد طرفداری میکنند باید بگم همانطوری که ما آدمها از گوشت گاو وگوسفند استفاده میکنیم و کسی هم اعتراض نمی کنه میتوان از گوشت سگها نیز در جهت اقتصاد بهره گرفت.مثل خوراک باغ وحش ویا مزارع کروکدیل.
    • فرهاد AE ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 3
      لطفا شهرداری اين سگ های ولگرد رو از محیط زندگی ماها جمع کنه
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 7
      هرکس.طرفدارسگ.وگربه.هست.راباید.شلاق.وزندانی.کرد.تا.بفهمدچه.معضلی.شدن.براجامعه.ومردم.الودگی.هواحودش.کمه.وجودسگها.وگربه.اوموشها.هم.کم.داشتیم.بابا.بایدمعدوم.بشن.ولابلا.اراپش.نداریم.خیلی.زیادن.
    • رضا IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 1
      درود،در تعجبم چطور وسوسه میشین و دنبال بهانه برای کشتار این حیوان بیگناهین،اگه شهرداری کارشو درست انجام‌میداد در عقیم کردن این بی زبونا و بودجه شو بالا نمیکشیدن این مشکلات و بهانه ها دست شما نمی افتاد برای کشتار
    • DE ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 1
      چی میگین شماها
    • سیاوش DE ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 2
      😐😐😐😐خخخخ
    • حسین عمادی IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 6
      متاسفانه سگ پرست زیاد شده و دیگه کنترلی روی رشد جمعیت سگها نیست واقعا متاسفم برای مردم کشورم که سگ براشون مثل عضوی از خانوادشون شده۰
    • علی از کرج IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 0
      لطفا الکی به هم توهین نکنید هیچکس واسه نظرات ما ارزشی نیست ، خانه از پایبست ویران است،
    • سعید IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 4
      یک گله سگ ولگرد، ازیک دسته اشرارولات بی سروپاکه باچاقو وقمه به جان مردم میفتند، خطرناکترن
    • تاج کبیر IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 2
      الان این اگهی هاواونایی ک جمع میکنن درامدخوبی پیدامیکنن بریدیه شغل ابرومندانه پیداکنیدوکسب درامدکنیداگه ازخلق خداخجالت نمیکشیدازخداحیاکنید.این زبون بسته هاچه گناهی کردن.فلسفه نجس بودن سگ وبریدمطالعه کنیدبعدبگیدنجسه.والاازخیلی ادماکه فقط اسمشون ادمه پاک ترن ازخدابترسید
    • بنده خدا۰۰۰ IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 4
      دوستدارسگ ولگردیا خودش هم ولگردیاعقل سلیم ندارن۰سگ حیوان کثیف وآلوده وخطرناک ترازگرگ میشودهرکه دوست داره ببره توخونه وسرای خودش باید همه رانابودویاجمع آوری کنندمحیط زیست رابه گندکشیده اندحتی آدمها جاعل وفاسدوخائن هم همینطور۰۰۰15
    • محمد IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 1
      از قدیم گفتن وفا را از سگ یاد بگیر اگه شما انسانیت دارین بجای این تبلیغات یه جای واسه سگهای ولگرد کنین سگ ها نمی‌خوان بهشون گوشت بره بدین بهشون نون خشک بدین بجای این که نون خشک رو میدین به گاو گوسفندان
    • مردم شهر IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 3
      بریدازخارجیا یادبگیردبعدبگیدسگهای ولگردحالا خوبه میدونیدسگ بااصحاب کهف به کجارسید
    • حامی حیوانات IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 4
      سگ ها هم حق زندگی دارن واسه یک دونه دراج این همه سگ باید نابود بشن شما اگر واقعا نگران هستید سگ هارو در زیست بوم خودشان نگهداری کنید و آن ها را تامین کنید هر حیوانی نه تنها سگ زمانی که غذا پیدا نکند به داخل شهر می آید شما به جای این که غذا دادن به سگ رو ممنوع کنید از مردم بخواهید که سگ ها را تامی
    • میلاد IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      6 1
      من کلا با طرح عقیم سازی و کشتن مخالفم هر حیوانی حق زندگی ازاد داره به جای این کار ها یه محیط براشون درست کنید که توش راحت باشن و همه سگ های ولگرد رو ببرید زندگی کنن
    • US ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 2
      آره سگا میرم 🐱 گربه ها رو شکار میکنن و تعداد گربه ها کم میشه و،🐭موش ها تو شهر زیاد میشه سگا که نمیتونن موش شکار کنن
    • .... IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      8 2
      جمع کنید آموزش بدید ازشون استفاده کنید واسه کمک به انسانها بجای دشمنی باهاشون میشه کنار انسانها اوردشون ،،اینو بدونید این انسانها هستن که قلمرو حیواناتو ازشون گرفتن
    • مهران IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 2
      دیگه حرفی نمانده راهکار هست ولی شما فقط دنبال کشتار این حیوانات بیچاره و پاره کردن قلب مردم مهربان هستید خود دانید و خدای خود
    • 60 IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      5 0
      توی این مملکت فقط یاد گرفتن صورت مسئله را پاک کنن اون وقت توی ترکیه با شناسایی،عقیم کردن، واکسن زدن،و... میان سگهای ولگرد رو به جاذبه توریستی تبدیل میکنن و درآمد زایی هم میکنن باهاش
    • ازاد IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 2
      تنها طبیعت که نه اینکشور مورد تهاجم سگهاست
    • Masood RO ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 0
      بهترین راه به نظر من اینه که سگ هارو شناسنامه دار کنن و امپول هاری بزنن و سگ های ماده رو عقیم کنن به مرور زمان تعدادشون کم میشه نه کشت و کشتار میشه نه دولت میخواد هزینه برای نگهداری خرج کنه
    • مهسا IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 0
      سلام آخه به چه دلیل چه گناهی کردن که کشته شن غذا حیوانات شن به جین بزن همون خدای که ما رو آفریده اونا رو هم آفریده اگه سگ خرگوش نگیره پرنده نگیره غذا رسانی نکنید یعنی بمیره اونم خدا خلق کرده چکار کنن طفلیا گناه گناه
    • Star IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 1
      خیلی جالبه کاره این دوستداران حیوانات گوسفندو گاو رو میکشن تا گوشتش رو بدن به سگ های ولگرد گارد حامی حیوانات هم میگیرن
    • علی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 0
      بنظر من سگ ها رو درجایی جمع کنند و تعلیم بدهند، جهت کارهای بیخودی. یکی روهم بزارن ماهی صدمیلیون بهش حقوق بدن.
    • بهار IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 1
      به نظر من باید جلوی افراد سودجو گرفته شود ..افرادی که توله کشی میکنند و سگ ها را در شرایط نامناسب نگهداری میکنند تغذیه ما مناسب باعث ضعف و بیماری مادر و همینطور توله ها میشود ...و چون نگهداری شون هزینه دارد سگ ها را در بیابان رها می‌کنند ... فروش سگ در سایت های دیوار و شیپور و ....باید کنترل شود ...
    • محمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 2
      عقیم سازی سگ ها
    • علی ذبیحی FR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      6 1
      ما ملتی هستیم از بالا تا پایین با دست خود با نادانی و سود جویی و بی تفاوتی و خود خواهی محیط زیست و طبیعت کشورمان را به نابودی کشیده ایم حال میگوییم سگها وای برما که با مهربان ترین مخلوق خدا با تلخی برخورد میکنیم التماس خرد
    • حسین IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 2
      اولا اینجور گزارش دادن و نیتر زدن مشخص چی میخای برداشت کنی،دوما حیوان در طبیعت رهاس و ولگرد اسم ساختگی هس،هر وقت گرگ کلاغ شیر اسب گنجشک موش گربه طوطی و....ولگرد داشتی سگ ولگردم داریم،شما اینارو با این نوع اخبار میخاین از بین ببرید چون گناهشون دنیا امدن و مخلوق خدا بودن ،اگر نگران طبیعت هستید وارد
    • Sama IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 1
      به خدا به اسم خدا که اشتباه بزرگی کرد جانداری تحت عنوان آدمیزاد رو خلق کرد که اینطور مالک خاک خود خدا هم شوند به همان خدا قسم شماها بیماری بیش نیستید بترسید از روز و لحظه ی که به بدترین شکل ممکن از سوی خدای همین سگها مورد مجازات قرار گیرید
    • Sama IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 0
      طبیعت حیوانات همینه سگها طبق خصوصیاتی که توسط که خدای شما و خدای اونا خلق کرده حیوانات با شکار یکدیگر شکم خودشون رو سیر میکنن نکنه توقع داشتید بجای قو یا دیگر پرندگان شما یا دیگر هموطنان شما رو طوئمه غذای خود قرار بدن؟
    • Sama IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 0
      اگر واقعا نگران حیوانات هستید به باغ وحش ها سروسامان دهید حیوانات‌ش از شدت گرسنگی به پاره ی استخوان تبدیل شدن اگر واقعا نگران سگها هستید براشون مکانی امن با رسیدگی به شیوه انسانی تدارک ببنید عین وحشیا زنده گیری نکنند ساماندهی کنید به روش انسانی و منطقی و عقيمسازی کنید ادعاتون میشه عقل کل هستید
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 4
      باید همه سگ های ولگرد بدون درد از بین ببرند . چند تا سگ الان تو محل ما هستن که بیماری گری دارند واسه انسان هم خطرناک هستند خصوصا بچه ها
    • ن IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 4
      واقعا باید این سگ های ولگرد رو از خیابونا جمع کنند ... همین الان هم گونه های در معرض خطر زیادی توی ایران هست
    • این منم IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 4
      واقعا نمیتونم منتظر اون روزی باشم که همه این حیوانات کثیف زنده زنده سوزونده بشن ...🔥🔥🔥 صدای ناله هاشون موسیقیه خوبیه 🎶 حالا بیاین بگین این چه فکر بیماریه که داری ... خب .... همینه که هست (این منم )😏
    • ابراهیم IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 5
      همه ی سگهای لعنتی را باید کشت و از بین برد
    • ناشناس IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 1
      به جای هزینه پرورش سگهای خونگی و آزمایشگاهی اگر به این سگهای آزاد و نه با اصطلاح شما ولگرد رسیدگی درست بشه مشکلی پیش نمیاد کی به شما این حق رو داده تو طبیعت خدا دست کاری کنید و اونا رو عقیم کنید . حیوانات مطابق اصول طبیعت عمل میکنند تا بحال پیش اومده جمعیت سگها از آدما بیشتر بشه .
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 4
      شما را بخدا یک تاجر مامور کنند با هماهنگی محیط زیست سگ های ولگرد را به چین و یا کره صادر کنید تا هم مردم آسوده بشن و هم از بیماری هاری جلوگیری بشه
    • علی قاسمی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 2
      اگربگن طفل معصومی به خاطربی کسی درخیابان رها شده باشه ما اینقدرپیام نمیدیم که برای سگ ولگردپیام دادیم. هرچندسگ هم حقوقی داره اصلا هرموجودزنده ای حقی داره. ولی ماازانسانیت درچه مرحله ای قرار داریم
    • جواد IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 2
      چقدر کینه از این بی زبون دارین،اینقدر سبک مغز نباشین.این بی زبونها چی برای خوردن گیر میارن و طبیعت هر حیوون همینه،سگها رو نابود کردین گرگ به مردم و روستاها حمله کرد.عرضه دارین ساماندهی کنین نه کشتار
      • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
        0 0
        😛😛😛😛😝😑😑😑😑😑😑😒😒😒😒😒😒🤫🤫🤫🤫
    • حسن سیف الدینی US ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 3
      باید شهرداری‌ها تمام سگهای ولگرد رامعدوم کنند تا طبیعت وسایر گونه ها نجات پیدا کنند
      • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
        2 1
        دقیقا
    • انوشیروان IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 3
      متاسفانه بقدری جمعیت سگهای ولگرد زیاد شده ک بزودی خبرهای تلخی خواهیم شنید وقتی جمعیت هر جانوری زیاد میشود احساس قدرت بیشتری بدست میاورند و خلق خوی وحشیگری بیشتری به انها دست میدهد .بیماریها و جهش انها بکنار من خودم دیدم ک چجور به سمت زنها و بچه هه حمله میکنند و بیچارهارو تا سرحد مرگ میترسونند.
    • فاطمه صادقیان IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 2
      طرز تفکر تون درباره سگها غیر کارشناسی و غیر علمی هست سگها حق دارند زندگی کنند شهرداری حق نداره سگارو بکشه غذارسانی باعث ازدیاد سگ نمیشه وقتی تو فریدونکنار پرندگان مهاجرو سر بریدند شما کجا بودین چرا صداتون در نمیاد این یک آبرو ریزی بزرگه برای ایران شما که شعور دارین
      • ... IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
        1 2
        نظر شما محترم هست ...ولی من فکر میکنم باید این سگا ی ولگرد رو از خیابونا جمع کنن آلودگی زیادی دارن
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 3
      سلام.نسل سگ زیاد بشه فاتحه محیط زیست رو بخوانید عزیزان چرا احساسی عمل میکنید تو انگلیس سگهای ولگرد رو با گاز مخصوص بدون درد خواب میبرن تا بهداشت جامعه هم به خطر نیوفته سگ تو دهانش میکروبی داره که اگر کسی رو گاز بگیره فورا واکسن هاری نزنه اونم سه مرحله مستقیم قبرستان یا مدفوعش که تو خیابان خشک میشه..
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      4 1
      برو فکر نون باش که خربوزه آبه ،همه چی درست شده فقط این زبون بسته ها موندن
    • جواد IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      1 2
      سگها حیوانات بی آزار هستن و اونها هم که راه کشتار رو قبول دارن از روی جهل و نادانی هست در حالیکه بجای گرفتن حق زندگی این بی زبونها باید راهکار مناسب عقیم سازی و نگهداری از آنها در جایی که بشه راحت زندگی کنن در حالیکه بجای هزینه ،کشتار آنها رو ترجیح میدن.
    • ناشناش IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      1 0
      قابل توجه دوستداران سگ های ولگرد.
    • Vahid IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      1 1
      اقا سگ ولگرد یا باید کشته بشه یا اگر خیلی انیان هستین بابد تو مراکز نگهداری بمونن و عقیم بشن ، این موضوع سگ ولگرد ربطی به حیوانات خانگی نداره ، لطفا به حیوانات در بیابان غذا ندهید
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      1 2
      بابا.اینقدر.زیادشدن.که.سرجاده.هم.رفت.امد.میکنن.خودم.یکبادباموتورباسگ.تصادف.کردم.نزدیک.بودبمیرم.خیلی.مستحکم.هست.بدن.سگ. مردم.بایدسگهای.ولگردرابکشند.ازجمعیت.ادمها.هم.بیشترمیشون.روزی.برای.کودکان.پیرمردها.پیرزنها.هم.خطردارن.چندمعضل.بوجوداوردن.خلاصه.بجزکشتنشون.هیچ.راهی.نیست.عقیم.بشن.که.چی.خوب.نمیزاین.فقط
    • شهرام IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      0 2
      اشکالی ندارد بذارید این قدر زیاد بشن که نوبت همون آدمایی که مرغ و گوشت میرندمیخرن میدن این سگای ولگرد بخورم و فیلم میگیرن و پخش میکنن هم گاز این سگا رو تجربه کنند خودشون بچه هاشونم انشاالله دندونای کثیف و هار این سگا رو تجربه کنند مردم ما بعضیاشون فرهنگ رو تو این مساعل میبینن شعور کمک به همسایه و فا
    • شهرام IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      2 1
      اشکالی ندارد بذارید این قدر زیاد بشن که نوبت همون آدمایی که مرغ و گوشت میرندمیخرن میدن این سگای ولگرد بخورم و فیلم میگیرن و پخش میکنن هم گاز این سگا رو تجربه کنند خودشون بچه هاشونم انشاالله دندونای کثیف و هار این سگا رو تجربه کنند مردم ما بعضیاشون فرهنگ رو تو این مساعل میبینن شعور کمک به همسایه و فا
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      3 2
      صبح زود میخوای بری سر کار چند تا سگ ولگرد راهتو بستن با ترس و دلهره و دعا و گوشت بدنت آب میشه تا از بغلشون رد شی باید ساماندهی یا معدوم شن تا ملت و محیط زیست از شر آنها در امان باشه
      • X IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
        0 0
        اره والا
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      1 2
      متاسفانه به علت حماقت برخی از شهروندان به اصطلاح مدافع حقوق سگی نسل حیوانات بومی وحتی وحشی منطقه ما به خطر افتاده شهرداری ها محیط زیست باید بدون ملاحظه سگهای ولگرد راجمع آوری کنند
    • عباس IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      2 2
      متاسفانه وقتی مردم از دهات ها وارد شهر ها میشن ،یادشون می‌ره جایی که زندگی میکنن شهر نه دهات ،شهر جای حیوانات وحشی نیست...
    • میثم IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      4 0
      خدا رو خوش نمیاد با این گزارش ها باعث کشتن سگ بشید این مومودات بجز خدمت وفا چکار کردن
    • حسین TR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      2 1
      جای خجالت دارد این اقا درمورد مخلوقات خدا چنین صحبت میکند در عمرت به انسانی کمک کرده ای انسانهایی که چنین قضاوت میکنند اگر قدرت داشتن همه را از دم تیغ میگذراندند رحمت خداوند بر دوستداران مخلوقات خداوند . در کار خدا نمیتوانی دخالت کنی هرچه بخواهد همان است .
    • مرینوس IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      0 0
      عزیزان کشتار بزرگی برای این سگ ها در شهر شما در راه است هیچ نهادی قرار نیست زنده گیری کند نگهداری از ۵۰ سگ هم برای ساکت کردن نهاد های حمایت از حقوق حیوانات و ویترین است شهرداری داره کیلید می زنم هوشیار باشید هرچیزی اینجا می نویسید مهر تاییدی به مرگ این حیوانات است .نسل دراج را هم که دیگه......حالا
    • ایرانی وطن پرست IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      1 0
      چرا هرچیزی رو ما باید تعیین تکلیف کنیم، برامون خطرناک رو نابود وخوب نگه میداریم چرا قبول نمیکنیم ماها رفتیم تو مناطق طبیعی زندگی این جانورا و باعث میشیم بیان تو شهرا یا... هرموجودی منقرض بشه اکوسیستم بهم میخوره انسان منقرضتوبشه جهان برا تمام موجودات گلستان. فقط عقیم سازی. کلی دامپزشک بیکارم داریم
    • کوروش IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      5 2
      باید هر چی زودتر جمعیتشون رو به پنج درصد برسونن. واقعا واسه شهر ها و کشور ما خیلی زشته که جمعیت سگ ها از حامیانشون بیشتره
    • دراج IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      2 0
      سگ ها نمی توانند دراج شکار کنند ،انسان ها با اسلحه شکاری شکار میکنند
    • علی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      1 0
      از کی انقد بد شدیم ! دقیقا از کی انقدر بی رحم شدیم ! همین جوی درندگی ماست و بی رحمی ماست که در زندگی خودمونم همدیگرو می دریم !! سگ همون حیوانیه که با اصحاب کهف ۳۰۰ سال خوابید و در تاریخ ماندگار شد! این مدیریت ماست که بی نظمی هارو بوجود آورده ! پس حذف آنها غلطه گناهه! ما حق نداریم جان بگیریم!!
    • علی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      1 0
      اینکه چنتا حمله محدود از طرف سگ بوده باید کل سگ هارو کشت!این چه منطقیه! مگه آدمهای جانی و وحشی کم داریم؟ پس خودمونم معدوم کنیم کلللااا!؟ دست بردارید بابا از کشتن سگها چی میرسه بهتون !کل مشکلاتو حل کردین همین مونده فقط! اوضاع بهداشت همون کازرون چطوریه .؟ فاظلاب ، پس آب ، ...
    • داود IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      0 1
      آیا پدر سگها و مادر سگها راضی میشن یا دو روز دیگه باید شاهد حمایت احمقانهٔ باصطلاح روشنفکران از سگها باشیم، کسانی که انسان هارو رها کردن و بفکر حقوق حیوانات هستن
    • ناشناس IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      1 0
      چی شده یه مدت به فکر طبیعت و این چیزا افتادی .دیدید نمیتونید سگ ها رو به روشهای قبل ازبین ببرید با این خبر سازیها میخواهید به کشتار سگ ها جلوه قانونی بدید.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 1
      باید با سم آنها را یواشکی از بین برد
    • جواد IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      1 0
      آقا من فقط این رو میدونم کسی که به یک سگ رحم نکنه به هیچ انسانی رحم نخواهد کرد
    • AE ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      0 0
      خوبه دیگه! شمافقط آماربدهیدکه پلنگ یا خرس ویا آدمهاتوسط سگهای ولگرد کشته شدن.یعنی دیگه هیچکاری ازتون برنمیاد. خب وظیفه محیط زیست چیه
    • رضا IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      2 1
      در آلمان هر کسی در طبیعت به سگ ولگرد غذا بدهد جریمه میشود . به جهت دخالت در اکسیستم و افزایش سگهای ولگرد.
    • AE ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      0 1
      باعقیم کردن که هاری و ولگردی به پایان نمیرسه. بایدباسلاخی کردن جمعیت این سگهای ولگردکم بشه. مشخص نیست که دونهاد مرتبط ازچی میترسند!!
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      2 2
      شمارا به خدا سگ های ولگرد درخیابانها وپارکها وهاشیه شهروروستاها را جمع کنید زندگی مردم شده سگ مسؤلین عزیز جمع کردن سگهارا جدی بگیرین خداخیرتون بده
    • عباس KW ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      چرا از شکارچی ها نمیگی که طبيعت رو نابود کردن سگ هم یک موجوده حق زندگي داره
    • Parseesol IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      اشغالایی که میگین سگارو باید کشت و نجسن خودتون رو تو اینه دیدید من خودم سگ دارم دوست بابام میخواست با موتر سیکلت منو دور بده اما سگم نذاشت در ضمن سگ من نجاد مالینویزه تو اینترنت بزنید بهترین سگ پلیس در دنیا وقتی پدرم سگم رو نگه داشت تا من با موتور دور بزنم دست پدرم رو چنگ انداخت و اومد جلو موتور
    • ز.ر IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      بنظر من این ما هستیم که به این مخلوق خدا ظلم میکنیم ،چه از طریق زنده گیری بسیار وحشیانه که همه ما از طریق فیلم‌ها دیدیم،،چه از طریق کشتنش آن‌هم بطرز بسیار بدنیا جمع کردنشان وانداختنشان دربیابانها ویا کهریزک وندادن غذا تا کم کم همدیگر را از زیر گرسنگی بخورند.توروخدا یکم عادلانه قضاوت کنید.الکی حرف نز
    • Amin IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 1
      امروز تو بیرجند یه سگ ولگرد یه بچه ۴ ساله رو کشت.خدا لعنت کنه این انجمن های حامیان حیوانات رو که نمیذارن شهرداری سگا رو بکشه
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 0
      شما ک میگی لعنت ب سگ همین سگ با وفا تر از تو انسان هست یه تیکه نون بنداز جلو سگ هیچوقت فراموشت نمیکنه