۱ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۱۴

سرمدی:

ابهامات افزایش سن بازنشستگی در بودجه/اکثریت نمایندگان مخالف هستند

ابهامات افزایش سن بازنشستگی در بودجه/اکثریت نمایندگان مخالف هستند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه افزایش سن بازنشستگی که در بودجه ۱۴۰۱ آمده، ابهاماتی دارد، گفت: اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش سن بازنشستگی مخالفت دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کیومرث سرمدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در تماس تلفنی با برنامه رادیویی «صبح و گفتگو» در رابطه با افزایش سن بازنشستگی و کاهش فشار از روی صندوق‌های بازنشستگی گفت: کلیت این موضوع این است که دولت اهدافی را در نظر دارد تا بتواند بودجه را بدون کسری تامین کند؛ اما بحث افزایش سن بازنشستگی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده، ابهاماتی دارد.

وی افزود: قانون بودجه یک قانون موقت یک ساله است اما قوانین بازنشستگی دائمی هستند و نمی‌شود در میانه راه تعهدات ایجاد شده را بر هم زد. ابهامات دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه آیا این قانون مشاغل سخت را شامل می‌شود و آیا زنان و مردان با هر شرایط سنی در این طرح قرار می‌گیرند یا نه؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مخالفت خودش و جمعی از نمایندگان مجلس با اجرای این طرح، اظهار کرد: اگر قرار باشد سن بازنشستگی افزایش پیدا کند تبعات زیادی را به همراه خواهد داشت.

سرمدی درباره اختیاری بودن زمان بازنشستگی در مجلس، گفت: با توجه به ابهاماتی که وجود دارد، می‌توان گفت اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این طرح یعنی افزایش دو ساله سن بازنشستگی مخالفت دارند و اینکه ادامه دادن کار در اختیار و انتخاب کارمند باشد را لحاظ نخواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه صندوق سازمان تامین اجتماعی چالش بزرگی است عنوان کرد: این صندوق متعلق به کارگران است و زیرمجموعه دولت نیست؛ اما دولت در بسیاری از مشکلات خود از محل کارگرانی که متعلق به دولت نبوده‌اند هزینه کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: سال گذشته در پرداخت جریمه محکومیت فدراسیون فوتبال به یک مربی فوتبال خارجی، شاهد دست بردن در جیب کارگران و قشر مظلوم جامعه بودیم که خودشان درگیر حل مشکلات و بحران‌های جدی هستند.

سرمدی با بیان اینکه پرداخت جریمه به فدراسیون فوتبال از صندوق تامین اجتماعی سر و صدای زیادی در مجلس ایجاد کرد و معترضانی داشت، اظهار کرد: نمونه‌های مشابه این چنینی را بسیار دیده‌ایم که سواستفاده از درآمدهای این صندوق صورت گرفته و به این نفع کارگران ما نبوده است.

وی درخصوص افزایش دوساله سن بازنشستگی تاکید کرد: این ماجرا بی‌توجهی به افرادی است که در آستانه بازنشستگی هستند. کسانی که سی سال از عمر خود را کار کرده‌اند، امروز نه از لحاظ روحی و نه از لحاظ جسمی، توان ادامه کار را ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در کشورهای اروپایی و برخی نقاط دنیا که سن بازنشستگی را افزایش می‌دهند، به مباحث رفاهی، معیشتی، خدماتی و درمانی مورد توجه ویژه می‌کنند و کیفیت زندگی یک کارمند مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما در همین شرایط فعلی کارمندان و کارگران کشور ما گرفتاری‌های زیادی دارند.

سرمدی با تاکید بر اینکه راهکار نجات صندوق‌ها از این بحران جدی، افزایش سن بازنشستگی نیست، بیان کرد: من نسبت به صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی انتقادی دارم؛ چراکه مدیران آنها با توجه به شرکت‌های هلدینگ و امکانات و درآمدزایی که داشته‌اند، نه تنها به موقع به رسالت خود عمل نکرده و درآمدزایی لازم را نداشته‌اند بلکه زیان‌ده هم بوده‌اند.

وی تصریح کرد: البته دولت هم باید به منابع حمایتی و پرداخت بدهی‌های خود از جمله صندوق سازمان تامین اجتماعی توجه کند؛ همچنین با راهکارهایی در قالب بودجه و متمم‌هایی وجود دارد که این روزها روی آنها به ویژه در کمیسیون اجتماعی کار می‌کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: هدف این است که خسارت و ضرر صندوق‌های ورشکسته، تا حدی جبران شود.

کد خبر 5381884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      6 0
      امیداریم مخالف باشندخیلی زورداردمن با24سال سابقه چرابه خاطرلج بازی ولی امرمردم متضررشوند
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      8 1
      بازنشستگی باید ۲۰ سال شود هم تولید بالا میرود بدلیل نیروی کار جدید و جوان هم رفاه و امید به زندگی برای بازنشستگان که با سرمایه و پسنداز د خود کارهای تولیدی دیگر کنند
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      12 0
      احسنت بر این نماینده... افزایش سن نمایندگی ظلم بزرگی به کارمنداست. ما کارمندا سالهاست چشم به راه کاهش سن بازنشستگی هستیم...
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      5 0
      این آشی است که مدیران اصلاح طلب تامین اجتماعی که طی ۸ سال گذشته با سو مدیریت تامین اجتماعی را بدهکار نموده اند برای دولت و مجلس انقلابی پخته اند تا بدینوسیله جامعه کارگری را در تقابل قرار دهند لطفا به وضعیت مالی تامین اجتماعی طی ۸ سال گذشته رسیدگی نمایید
    • حمید رضا IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      2 1
      بسیار عالی
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 1
      سلام با احترام فکری به حال معلمان محترم وجوان وفعال تحت عنوان خرید خدمات نمایید.این جوانان پر تلاش انقلابی حدود ۸ سال است برای دولت وآموزش وپرورش خدما کردند تعیین تکلیف شوند
    • علی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      13 0
      دولت مگه دزد هستش! دولت شرعا و قانونا باید بدهی 400 هزارمیلیارد تومانی + سود بانکی اش رو به سازمان تامبن اجتماعی بپردازد تا این سازمان کارگری سرپایش بیاستد، مگر اینکه دولت گردن کلفتی کند که فعلا میکنه، و به دزد بودنش افتخار کرده و در این زمینه ادامه دهد.
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      9 0
      واقعا وقتی اینهمه جان بیکار داریم این چه طرحیه که اجرا بشه
    • 110 IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      3 0
      شاید اولین وموثرترین اقدام تعدیل حقوق کارکنان تامین اجتماعی باشد
    • محمدولایی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      5 0
      راستی مجلس یازدهم چرا دوفوریت متناسب سازی را لغو کرده ؟؟؟چون ۰۰۰۰۰۰
    • ایران IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      8 0
      هر کسی به این طرح رای بده بی انصافی رو سنگ تمام گذاشته
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      4 0
      درودبرنماینده غیوراسدآبادهمدان که بفکرکارمندان ایران زمین هست.
    • وطن IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      5 0
      به نمایندگان محترم بفرمایید این پیشنهاد کاملا خلاف لایحه خدمات کشوری و به ضرر کارکنان دولت . درکنار افزایش دو سال به سنوات ، محاسبه میانگین سه سال هم کاملا بازنشستگان را از وضعیت اسفبار فعلی ، فقیرتر می کنه
    • طلا IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      6 0
      مظلوم تر از مردم ایران کسی دیگه کی. نمیاد همین جور بزنید تو سر مردم از چی ننالیم خدا از شما ها نگذرد
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      4 0
      خدا رحمت کنه رفتگانت را
    • امید IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      7 0
      واقعا افزایش سنوات بازنشستگی ظلم به کارمندانی است که دیگرتو آن ادامه کار پس ارسی سال راندارندمخصوصازنان
    • حسین IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      14 0
      من یک کارمند هستم با ۲۸سال سابقه امیدوارم تصویب نشود بخصوص میانگین۳سال آخر
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 0
      احسنت بر این نماینده.واقعا دولت درک جامعی از مشکلات ناشی از افزایش سن بازنشستگی ندارد.امیدوارم تمام نمایندگان با طرح دولت مخالفت کنند
    • ناشناس IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      8 0
      احسنت به این نماینده محترم . من خودم در شرف بازنشسگی هستم باور کنید با شنیدن افزایش سن بازنشستگی یک شب خواب راحت ندارم
    • ناشناس IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      7 0
      این کار دزدی از جیب یه کارگر بدبخته
    • کامل مقدم IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 0
      لحاظ نمودن افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه دولت جهت سال 1401 دارای اشکالات محرز و بلطبع تبعات متعدد بشرح ذیل دارا بوده و این لایحه بنظر میرسد فاقد هر گونه کارشناسی نیزمیباشد.دولت نمی تواند با ارایه لایحه بودجه ، قانون را تغییر نماید .کاهش بهره وری .افزایش بیکاری .افزایش مهاجرت.افزایش سن ازدواج .
    • سینا IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 0
      متاسفانه دولت صندوق تامین اجتماعی را با موسسه خیریه اشتباه گرفته است هر کجا کم می آورد دست توی صندوق میکند
    • ناشناس IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      5 0
      اقای سرمدی تورا خدا نکذارید حق کارکران پایمال بشود
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      3 0
      چرا اینها دست تو جیب فقیر وبیچاره می کنند یعنی چه امید ما این بیمه است تورا خد ا نکذارید از شما ومجلس انقلابی خواهان دفاع از قطع دست دارزی اینها هستم ماهیت این دولت هم روشن شد. عجب
    • محمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      1 0
      در سال 1385 برای اینکه قشر جوان بیکار را وارد کار کنند آمدن شاغلین را با 25 سال سابقه بازنشست کردن و الان چه شده است که می گویند 32 سال؟!!!!!! الان که علاوه بر بیکاری گذشته مشکل کرونا نیز بر بیکاری جوانان افزوده است چرا این طرح؟ .... شکایت خود را کجا ببریم ای خداا .
    • علی حسن اسد پور IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      باز نشستگی افراد بالای ۶0 سال اختیاری باشد .
    • علی IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      2 0
      باسلام خدمت همه زحمتکشان این مرزبوم ،دوستان ،در حال حاضر با مدیریت به ظاهر عدالت محور آقایان ،پول میلیون ها کار گر بیچاره باید صرف هزاران مفت خورِ به ظاهر انسان و حامی اقشار آسیب شود و اکنون پس از حیف ومیل اموال مردم ایشان برای جبران دزدی و چپاول این بی غیرتان که از انسانیب هیچ بویی نبردند ب