۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۵۶

منصوری در نشست خبری:

شهید سلیمانی نماد وحدت ملی است/ با براندازان زاویه داریم

شهید سلیمانی نماد وحدت ملی است/ با براندازان زاویه داریم

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: سردار سلیمانی با توجه به خصلت‌هایی که دارد می‌تواند نماد وحدت و همبستگی ملی باشد همانطور که شاهد بودیم بعد از شهادت او، انسجامی در کشور شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی، سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: امید داشتیم سالگرد شهادت سردار سلیمانی بهانه‌ای باشد تا به ویژگی‌های این شهید بزرگوار بیشتر بپردازیم که می‌توانست قوام‌بخش وحدت و همبستگی ملی در کشور باشد و همچنان اصرار داریم این حادثه تروریستی و جنایتی که علیه سردار سلیمانی رخ داد توسط دستگاه دیپلماسی ایران و از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری و حق ایران در این باره اعاده شود.

منصوری اظهار کرد: سردار سلیمانی با توجه به خصلت‌هایی که دارد می‌تواند نماد وحدت و همبستگی ملی باشد همانطور که شاهد بودیم بعد از شهادت او، انسجامی در کشور شکل گرفت اما متأسفانه باید بگویم آنطور که باید و شاید استفاده نشد.

وی درخصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی ادامه داد: آنچه درباره این واقعه تلخ، از کتمان اولیه حقیقت تا عدم اهتمام جدی به دادخواهی خانوادگان داغدار صورت گرفت، نشان داد که این مسائل به مرور زمان حل نخواهد شد بلکه باید پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت تاکید کرد: مسائل این چنینی با سرکوب واقعیت و سکوت تبدیل به سرخوردگی و بغض‌هایی خواهد شد که مخاطرات آن، آینده کشور را تهدید خواهد کرد. باید اصلاحات لازم در این رویکردها صورت بگیرد.

منصوری تصریح کرد: ما به عنوان حزبی که در چارچوب قانون اساسی فعالیت می‌کنیم، خواهان بهبود شرایط موجود هستیم. اگر مخالف رویه و اقداماتی نظیر نظارت استصوابی یا دخالت نهادهای نظامی در سیاست هستیم، به این دلیل است که این نوع رفتارها را موانعی بر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان می‌دانیم.

وی تاکید کرد: ما برای اداره کشور برنامه داریم و معتقد هستیم بدون داشتن جامعه قدرتمند امکان شکل‌گیری دولت و حاکمیت توانمند نیز وجود نخواهد داشت.

دبیرکل حزب اتحاد ملت با اشاره به هویت اصلاح‌طلبی این حزب عنوان کرد: با براندازان داخلی و خارجی زاویه داریم. با رفتارهایی که در صدد حذف جمهوریت و حذف مردم از فرآیندها هستند و می‌خواهند نهاد انتخابات را بی‌معنا کنند مقابله خواهیم کرد. رفتار ما تابعی از قانون اساسی خواهد بود و اگر به قوانین نقدی داریم، اصلاح آنها را با توجه به ظرفیت‌های موجود عنوان می‌کنیم.

منصوری ادامه داد: از قوه قضائیه چنانچه عملکرد بی‌طرفانه داشته باشد حمایت می‌کنیم و چنانچه دچار انحراف شود از آن انتقاد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما هم اشتباهاتی داشته‌ایم تصریح کرد: دست هر منتقدی را به گرمی می‌فشاریم حتی اگر ما را تخطئه کند؛ چرا که اعتقاد داریم برای حرکت رو به جلو باید امکان نقد خود را فراهم کنیم. اصلاحات نباید از اینکه مورد نقد قرار بگیرد، هراسی داشته باشد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: مقید رعایت به اخلاق هستیم و حتی اگر ستم و اجحافی صورت بگیرد باعث نمی‌شود که از مسیر انصاف، عدالت، حرکت قانونی و مسالمت آمیز پرهیز کنیم.

منصوری افزود: حالا که حاکمیت در کشور یکدست شده است، مصرانه از قوای سه‌گانه می‌خواهیم از شرایط موجود و هم‌افزایی که ایجاد شده است برای حل مشکلات مردم و اصلاح امور کشور استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم توسعه از نوع دموکراتیک گمشده ایران است. مسیر این توسعه مشخص است. سه گام در این مسیر داریم که اول، شایسته سالاری بر اساس مردم‌سالاری است؛ دوم، اداره کشور بر اساس موازین علمی و سوم، تنش‌زدایی با جهان است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت تاکید کرد: ما نمی‌توانیم از توسعه سخن بگوییم بدون اینکه فرصت‌های برابری برای آحاد مختلف جامعه ایجاد کرده باشیم.

منصوری اظهار کرد: به باور ما امروز سیاست خارجه و رفع تحریم‌ها مهم‌ترین مسئله کشور است و آنچه در پی تحریم‌ها اتفاق افتاده و آثار مخربی که بر کشور ما تحمیل شده غیر قابل انکار هستند.

وی عنوان کرد: تاریخ نشان می‌دهد اتکای صرف به هیچ‌یک از قدرت‌های جهانی نمی‌تواند تأمین‌کننده منافع ملی ما باشد. البته باید هوشیار باشیم که ایران میدان بازی دیگران در عرصه سیاست خارجی نشود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت بیان کرد: امروز در دنیا دیگر هیچ کشوری دوست دائم و هیچ کشوری دشمن دائم کشور دیگری به شمار نمی‌رود. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و باید توجه کنیم که از مجموعه ظرفیت‌های منطقه و جامعه جهانی برای کاهش مشکلات و بهبود وضعیت کشور استفاده کنیم.

منصوری تصریح کرد: رفع تحریم‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد و نباید اجازه بدهیم دیگرانی که بزنگاه‌های سخت منافع ملی خود را مبنای موضع‌گیری‌هایشان قرار دادند نقش میانجی‌گری به خود بگیرند.

وی با اشاره به اثر مخرب تحریم بر صادرات و سایر راهکارهای بهبود شرایط اقتصادی با دنیا تاکید کرد: مشکلات ساختاری متعددی در اقتصاد وجود دارد که البته بخشی از همین مشکلات متأثر از رویکردهای سیاست خارجه و تحریم‌ها است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ادامه داد: هیچ کشوری با وجود چنین تحریم‌هایی نمی‌تواند اقتصاد خود را سامان ببخشد و به معیشت مردم رسیدگی کند. بنابراین هم‌وغم حاکمیت باید برداشتن هرچه سریع‌تر تحریم‌ها باشد تا فشار اقتصادی روی دوش مردم کاهش پیدا کند.

منصوری تاکید کرد: باید توجه کنیم در دنیای به هم پیوسته امروز، صادرات و واردات یکی از شاهرگ‌های حیاتی برای اقتصاد کشور است. بدون تبادل با دنیا بسیاری از راهکارهای بهبود اقتصاد، متوقف خواهد شد.

وی افزود: با تکیه به تولید داخلی نمی‌توانیم شرایط را نجات دهیم؛ چنین نوع نگاه ما را از قطار رشد و توسعه عقب خواهد انداخت.

دبیرکل حزب اتحاد ملت بیان کرد: بسیاری از راهکارهای موجود به صادرات وابسته است. سیاست خارجه ما باید در مسیر تأمین مطالبات مردم باشد. راه‌حل کوتاه مدت بسیاری از مشکلات رفع تحریم‌هاست تا اقتصاد کشورمان نفسی بکشد.

منصوری عنوان کرد: در شرایط موجود نمی‌توانیم به اجرای طرح‌هایی مثل طرح جوانی جمعیت امیدوار باشیم. جامعه امروز ایران بیش از هر زمانی به امید اجتماعی نیاز دارد. جدای همه نقدهای جدی که داریم، می‌گوئیم که اگر یک‌دست شدن حاکمیت به قیمت محرومیت و رنج بیشتر مردم تبدیل شود به بازی چند سر باخت برای کشور تبدیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: اصل مذاکره را نباید کنار بگذاریم، با مذاکره نه تنها چیزی را از دست نمی‌دهیم بلکه دستاوردهایی خواهیم داشت. لازمه فرآیند رفع تحریم‌ها این است که اصل تعامل و گفتگو را با همه طرف‌ها در دستور کار قرار دهیم تا از موقعیتی که ایجاد شده در جهت تأمین منافع خودمان استفاده کنیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات مالک شریعتی عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مبنی بر محرومیت اجتماعی آذر منصوری برای دبیرکل شدن، عنوان کرد: کنگره حزب طبق قانون و با حضور نماینده وزارت کشور برگزار شده است. همچنین مستندات مربوطه به وزارت کشور ارسال شده و باید در کمیسیون احزاب وزارت کشور بررسی شود.

منصوری تاکید کرد: ما تابع قانون هستیم. اینکه کسی چنین اظهار نظری کند مبنی بر این نیست که نهادهای قانونی هم چنین نظری داشته باشند. هیچ محدودیت قانونی که بتواند مانع از قرار گرفتن من در این موقعیت شود وجود ندارد.

وی با اشاره به جوان‌گرایی حزب اتحاد ملت تصریح کرد: ترکیب شورای مرکزی حزب نشان می‌دهد که رویکرد متفاوتی نسبت به جوانگرایی صورت گرفته است. در موقعیت‌ها و ارکان حزب نیز از جوانان استفاده شده است. اعتقاد ما بر این است که باید برای اداره کشور، نیروهایی که ظرفیت لازم را داشته باشند تربیت کنیم و پرورش دهیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در رابطه با اظهارات محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند مقصر هستند اظهار کرد: نظرات متفاوتی داخل جریان اصلاحات در این باره وجود دارد. گفتگوها، هم‌اندیشی‌ها و آسیب‌شناسی‌ها در جمع جبهه اصلاحات ادامه دارد. اما اینکه افرادی مانع از ارتباط برخی احزاب با جامعه شوند چندان واقع‌بینانه نیست.

منصوری ادامه داد: هر حزبی که برنامه داشته باشد و بتواند مطالبات اقشار اجتماعی را شناسایی کند، در جذب نیرو و در ایجاد پیوند بین گروه‌های اجتماعی می‌تواند موفق باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با وضعیت فعلی حزب کارگزاران و اصلاحات تصریح کرد: در جریان انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰، علیرغم اینکه تلاش کردیم ائتلاف داشته باشیم و تصمیم واحدی بگیریم اما به دلیل اختلافاتی که وجود داشت این هدف محقق نشد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت تاکید کرد: این بدان معنا نیست که انسجام اصلاحات به هم خورده است؛ بحث اصلی به تحلیل شرایط کشور و مفهوم انتخابات برمی‌گردد. هم‌اندیشی‌ها ادامه دارد تا ببینیم آیا می‌توانیم روی تحلیل واحدی به اتفاق نظر برسیم.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای ایجاد انسجام و رفع پراکندگی و تشتت در جریان اصلاحات دارید؟ گفت: تشکیلات جمعی و جلسات هفتگی جریان اصلاحات همچنان برقرار است. گفتگوها و هم‌اندیشی‌ها ادامه دارد. این نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان در تلاش هستند که انسجام خود را حفظ کنند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت بیان کرد: دو تحلیل متفاوت در جریان اصلاحات وجود دارد که یکی از آنها معتقد است اصلاحات تحت هر شرایطی باید در انتخابات حضور داشته باشد، یعنی فرآیندی مشابه چیزی که در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ شاهد آن بودیم.

منصوری افزود: بنا بر تحلیل ما، سال ۹۶ نقطه پایان این سیاست بود که به هر قیمتی در انتخابات حاضر شویم اما رویکرد دیگری درون جریان اصلاحات تحلیل متفاوتی را در این باره در دست دارد. اختلاف نظر در این باره طبیعی است.

وی اضافه کرد: گفتگو و آسیب‌شناسی بر سر این اختلاف نظر وجود دارد و شاید بتوانیم به اتفاق نظر برسیم. اما اگر این اتفاق نیفتد ممکن است برای انتخابات ۱۴۰۲ نیز همین دوگانگی ادامه پیدا کند. در تلاش هستیم تا با گفتگو به تحلیل واحدی از شرایط کشور و انتخابات دست پیدا کنیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به اختلاف دیدگاهی که با دولت سیزدهم دارید آیا راهکارهای خود را به دولت ارائه خواهید کرد؟ عنوان کرد: در جریان انتخابات ۱۴۰۰ برای دولت مستقر برنامه‌ای نوشتیم که قابل دسترس است و اعلام کردیم هر دولتی که بر سر کار آمد می‌تواند از این برنامه برای اداره بهتر کشور استفاده کند.

منصوری تاکید کرد: هرجا که دولت بتواند گامی در جهت تحقق اهداف و تأمین مطالبات مردم بردارد این گام به نفع اصلاحات نیز خواهد بود.

وی عنوان کرد: به طور جد باور داریم اگر حزبی می‌خواهد در جریان تحولات کشور منشأ اثر باشد باید رفتارهای دولت را رصد کند. ما نیز به این رصد از بودجه گرفته تا سایر اقدامات ادامه خواهیم داد و آماده ارائه پیشنهادات خود به دولت هستیم و نقد خود را نیز عنوان خواهیم کرد.

کد خبر 5386010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha