۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۹

انتخاب مسئولان چند روزه با کدام نیت؟

انتخاب «سرپرست» فدراسیون‌ها و چند پرسش/اقدامی با رنگ و بوی نمایشی

انتخاب «سرپرست» فدراسیون‌ها و چند پرسش/اقدامی با رنگ و بوی نمایشی

وزیر ورزش درحالی اقدام به انتخاب سرپرست برای برخی فدراسیون‌ها کرده است که به نظر می‌رسد فاصله اندک این انتخاب تا برگزاری مجمع، رنگ و بوی نمایشی بودن حضور سرپرستان را پررنگ کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ورود حمید سجادی به مدیریت فدراسیون‌ها طی روزها و هفته‌های گذشته با انتصاب‌هایی که وی برای برخی فدراسیون‌ها داشت، بیشتر و پررنگ‌تر از قبل شده است. این انتصاب‌ها در آستانه آغاز انتخابات به هم پیوسته فدراسیون‌ها انجام شد تا مثلاً این انتخابات بدون شائبه و دخل و تصرف برگزار شود؛ اما زمان این انتصاب‌ها مناسب و قابل توجیه نیست.

آنچه مسلم است انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و تمام مراحل قانونی برای برگزاری آنها بر اساس اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی انجام می‌شود که چهار ماه از ابلاغ آن توسط مسعود سلطانی فر وزیر وقت ورزش به فدراسیون‌ها می‌گذرد.

در این اساسنامه و آئین نامه ای که بر اساس آن تدوین شد، هیچ اشاره ای به اینکه وزیر مسئولیت ریاست مجمع را بر عهده دارد، نشده است اما در پیوست هفت بندی که به عنوان متمم اساسنامه تدوین شد و در بند هفتم آن وزیر به عنوان رئیس مجمع تعیین شد.

قطعا انتصاب های وزیر بر این اساس انجام شده است اما «اینکه ضرورت این انتخاب ها در آستانه انتخابات چیست؟» اصلا مشخص نیست.

البته در تبصره یک ماده ١٣ اساسنامه موردنظر اینگونه عنوان شده: «در صورتیکه رئیس فدراسیون عزل یا مستعفی شده یا غیبت بیش از سه ماه داشته یا به موجب آرای مراجع ذی صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، رئیس مجمع می‌تواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی (حداکثر ظرف ٦ ماه) تعیین کند.»

این در حالی است که هیچ یک از چهار مورد ذکر شده برای «تعیین سرپرست توسط رئیس مجمع» تناسبی با انتصاب‌های اخیر وزیر ورزش ندارد چون روسایی که سجادی اقدام به تعیین سرپرست برای فدراسیون‌های آنها کرده فقط در آستانه اتمام دوره بودند بدون درگیری با استعفا، عزل، غیبت و حتی منع فعالیت.

سرپرست یا رفع تکلیف!

آخرین حکمی که حمید سجادی در این زمینه داد روز ۱۱ دی ماه و به نام کاوه احمدی به عنوان سرپرست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو بود در حالیکه انتخابات این فدراسیون قرار است ۲۰ دی ماه برگزار شود.

هفته گذشته هم فرامرز کیانی به عنوان سرپرست فدراسیون تکواندو منصوب شد. حکم سرپرستی وی ۶ دی ماه صادر شد در حالیکه برگزاری انتخابات تکواندو برای ۱۵ دی برنامه ریزی شده است. پیش از این و در تاریخ ۲۷ آذرماه هم احمد گواری به عنوان سرپرست فدراسیون نابینایان و کم بنیایان منصوب شد در حالیکه قرار بود انتخابات این فدراسیون ۱۱ دی ماه برگزار شود که البته لغو و به زمان دیگری موکول شد.

در هر صورت انتخاب سرپرست برای این فدراسیون‌ها در آستانه انتخابات آنها موضوع نمایشی بودن انتصاب شأن را بیشتر از عمل به قانون برجسته می‌کند. درست است که انتصاب‌های اخیر برای فدراسیون‌های نابینایان، تکواندو و شنا بعد از اتمام دوره ریاست محمدرضا مظلومی (۱۴ آذرماه)، محمد پولادگر (۲ دی ماه) و محسن رضوانی (۹ دی ماه) انجام شد اما اینکه در فاصله چند روز مانده به انتخابات این فدراسیون‌ها، برای آنها سرپرست تعیین می‌شود شاید بیشتر برای رفع تکلیف باشد.

قطعاً بحث اخلاقی و مهیا کردن شرایط برابر میان روسا که خود از کاندیداها هستند با دیگر کاندیداها از دیگر دلایل انتصاب‌های اخیر برای تعیین سرپرستان است اما به نظر می‌رسد انجام آن در آستانه انتخابات و زمانی که تمام کارها برای تشکیل مجمع انجام شده است، بیشتر نمایشی باشد.

شاید این هم یکی دیگر از انتقادات وارد به اساسنامه و آئین نامه انتخاباتی باشد که در مورد تعیین سرپرست - جز در صورت استعفا، عزل، غیبت یا منع فعالیت- و اینکه چه زمان و برای چه دوره‌ای انتخاب شود، هیچ شفاف سازی نکرده است.

کد خبر 5390032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha