۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۰۶

امروز سه شنبه؛

«جوزف بورل» به اوکراین می رود

«جوزف بورل» به اوکراین می رود

تنها چند روز مانده به شروع مذاکرات بین روسیه و آمریکا در شهر ژنو در سوئیس بر سر مسئله تضمین های امنیتی و به ویژه اوکراین، رسانه ها از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کی یف خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز سه شنبه به اوکراین سفر می‌کند و این در حالی است که تنش ‌ها با روسیه بر سر مسئله اوکراین همچنان بالا است.

در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا که درباره سفر وی منتشر شده، ادعا شده است: اولین سفر خارجی او (بورل) در سال جاری بر حمایت قوی اتحادیه اروپا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در زمانی که این کشور با تقویت نظامی روسیه و اقدامات ترکیبی رو به‌ رو است، تاکید می‌کند.

این اولین سفر بورل به شرق اوکراین است که درگیری‌ها بین نیروهای اوکراینی و جدایی ‌طلبان در آنجا در جریان است.

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین قرار است بورل را پیش از سفر به کی یف برای دیدار با مقامات این کشور، همراهی می کند.

دیدار بورل از اوکراین تقریبا یک هفته پیش از دیدار مقامات آمریکایی و روسیه در ژنو انجام می شود که قرار است درباره پیشنهادات تضمین های امنیتی مسکو به گفتگو بنشینند. اتحادیه اروپا در همین رابطه خواستار آن شده است که در این گفتگوها مشارکت کند. این در حالی است که ایالات متحده می‌خواهد گفتگوها در قالب دوجانبه با روسیه دنبال شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش داده بود که انتظار می‌رود نشست روسیه و ناتو نیز در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) برگزار شود.

وزارت خارجه روسیه در ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) مفاد پیشنهادات تضمین‌های امنیتی مسکو را که به آمریکا و ناتو ارائه کرده بود، منتشر کرد و ریابکوف نیز پس از آن گفته بود که غربی‌ها هر چه سریع‌تر در باره این پیشنهادات پاسخ دهند چرا که وضعیت به شدت بحرانی است.

پیشنهادات مذکور شامل دادن تضمین‌های امنیتی از جانب دو طرف است که در این باره روسیه مسائلی از جمله گسترش ناتو به شرق اروپا و عضویت کشورهایی که از اقمار شوروی سابق بودند، از جمله اوکراین و گرجستان را به صراحت مطرح و جزء خطوط قرمز کرملین برشمرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به تجمع نیروها در مرز با اوکراین متهم کرده‌اند و همراه با کی یف ادعا می‌کنند که مسکو مشغول آماده شدن برای تهاجم است. روسیه اما می‌گوید که این حق را دارد که نظامیانش را در داخل خاک خود، به هر کجا که می‌خواهد جابجا کند.

روابط روسیه و اوکراین پس از کودتای سال ۲۰۱۴ در کی یف و پس از آن الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تنش آلود شد و در چند وقت اخیر نیز این تنش‌ها به اوج خود رسیده است.

کد خبر 5391968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha