۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۱۶

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان:

بیش از ۲۶۵۰ هکتار از مراتع شهرستان فامنین احاله مدیریت شد

بیش از ۲۶۵۰ هکتار از مراتع شهرستان فامنین احاله مدیریت شد

همدان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان از احاله مدیریت بیش از ۲۶۵۰ هکتار از مراتع شهرستان فامنین به نمایندگان مرتع داران و بهره برداران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسفندیار خزایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برنامه‌های محوری و اولویت‌های سازمانی ما مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع بوده، چراکه تا زمانی مشارکت مردم محلی و بهره‌برداران باشد مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم و بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهمترین و مؤثرترین نقش را در حفاظت و احیا از مراتع به عهده دارند، افزود: در راستای اجرای طرح (۱۴۰۰۱۴۳) سازمان جنگل‌ها و به منظور حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح مرتعداری شهرستان فامنین در دستور کار قرار گرفت و در این مرحله ۲۶۵۶ هکتار از مراتع این شهرستان با تنظیم اسناد قراردادی در دفترخانه رسمی شماره ۱۷ به نماینده مرتعداران این منطقه احاله مدیریت شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با تاکید بر اهمیت حفظ مراتع و توسعه طرح‌های منابع طبیعی، گفت: تمامی دارندگان پروانه چرای دام در مراتع باید تا پایان سال ۱۴۰۰ طرح مرتعداری تهیه کنند.

وی در این راستا خاطر نشان کرد: در غیر این صورت، پروانه مرتعداری و چرای دام آنان که به صورت موقت و یک ساله صادر شده باطل شده و حق بهره برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

خزایی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مرتع‌داری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود، ادامه داد: اجرای این طرح‌ها از نقش مؤثری در افزایش تولید، حفظ و احیای مراتع، درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران محلی برخوردار است.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود گفت: طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستای خود کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

خزایی خاطر نشان کرد: بهره برداران در طرح مرتعداری می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، تولید نهال، بوم گردی و گردشگری، زنبورداری دام اقدام کرده و وهم به معیشت خود سر سامان دهند و از طرفی به حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی آن کمک شایانی کنند.

نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.

کد خبر 5392110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha