۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۳۶

مهر گزارش می‌دهد؛

جان بیماران کلیوی دستاویز رسانه‌های معاند/تکذیب فروش کلیه در عراق

جان بیماران کلیوی دستاویز رسانه‌های معاند/تکذیب فروش کلیه در عراق

کرمانشاه- انتشار خبر دروغین فروش کلیه کرمانشاهی‌ها در عراق، توسط رسانه های خارجی نشان داد که این رسانه ها با نشر اخبار جعلی سعی در تشویش افکار عمومی و بیماران کلیوی دارند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- رؤیا متکیائی: عمل پیوند کلیه در کشور ایران هر ساله در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بار انجام می‌شود که این رقم در منطقه و دنیا بی نظیر است؛ اخیراً برخی رسانه‌های معاند همچون بی بی سی مساله اهدای کلیه را در تیر رأس اهداف شوم رسانه‌ای قرار داده و با دروغ پردازی رسانه‌ای این بار جان بیماران کلیوی را هدف قرار دادند.

روز گذشته و در خبری کذب رسانه معاند بی بی سی در گزارشی به نقل از رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه مطرح کرد: «بعضی برای فروش دلاری کلیه تا بغداد می‌روند».

جان بیماران کلیوی دستاویز رسانه‌های معاند/تکذیب فروش کلیه در عراق

از آنجا که انتشار این خبر حساسیتی در عمل خداپسندانه اهدای عضو به وجود می‌آورد، خبرنگار مهر را به بررسی زوایای مختلف این گزارش و صحت سنجی ادعاها وا داشت.

انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در سال ۱۳۵۹ با هدف پیشگیری از بیماری‌های کلیوی و حمایت از بیمارانی که به عارضه حاد کلیوی مبتلا هستند و با شعار کلیه سالم برای همه تشکیل شد و با شناساندن بیماری‌های کلیه و راه‌های پیشگیری از آن در راستای اعتقاد عملی به «آموزش و پیشگیری، کم هزینه تر، آسان‌تر و مقدم بر درمان است» در سطوح مختلف به منظور ارتقا سطح بینش آحاد مردم از این بیماری و نیز بیماران و خانواده‌هایشان به منظور پذیرش، سازش و مقابله با آن، و ارائه اقدامات درمانی برای بیماران، تلاش‌های بسیاری در کاهش آلام بیماران کلیوی داشته است.

انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه با ۳۲ سال سابقه فعالیت

انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی یک سازمان مردم نهاد است که با کمک‌های مردمی اداره می‌شود و فاقد بودجه دولتی است و در کشور ۱۷۰ شعبه فعال دارد، این انجمن در استان کرمانشاه از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرده و اینک پس از ۳۲ سال حدوداً ۲ هزار بیمار دیالیزی و پیوند کلیه تحت پوشش دارد و ساختمان اصلی انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه واقع در میدان جمهوری اسلامی و در شهرستان‌های اسلام آباد غرب، پاوه، کنگاور، سنقر، جوانرود، هرسین، صحنه، گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین دارای بخش دیالیز است و مدیریت انجمن به عهده حسین بیگلری است.

اهدای عضو اقدامی خداپسندانه در جهت حفظ زندگی انسان‌ها و فرصتی دوباره برای زیستن که نویدبخش ضرباهنگ خوش زندگی به بیماران و خانواده‌های آنان می‌شود و امید به فردایی بهتر را در وجود آنها باور می‌سازد و اهدای عضو اوج بخشش یک انسان است، انسانی که از خود ایثار می‌کند و از عضو خویش می‌بخشد و یا در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد اعضای بدن یکی از عزیزانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد و اهدا کنندگان جمعی از متعالی‌ترین انسان‌ها در مقیاس ایثار و جاودانگی هستند.

پیشنهاد برای کمک دولت در پرداخت حق ایثار به اهداگران کلیه

حسین بیگلری، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در شبکه‌های معاند، اظهار کرد: انجمن حمایت از بیماران کلیوی از سال ۱۳۶۸ با هدف کمک به بیماران کلیوی و کاهش درد و رنج بیماران در جهت درمان بیماران کلیوی تلاش‌های بسیاری کرده است و تاکنون یک هزار و ۸۰۰ پیوند کلیه در استان کرمانشاه با موفقیت انجام شده است و کار اهدای عضو برای نجات جان انسان‌ها، بسیار بزرگ و ارزشمند است.

وی افزود: با توجه به اینکه کار پیوند عضو آخرین راه نجات برخی بیماران کلیوی است لزوم فرهنگ سازی در اهدای عضو افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند در استان کرمانشاه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در این میان افرادی هستند که با با بخشش عضو خود جان بیماران کلیوی را نجات می‌دهند.

بیگلری ضمن تشکر از تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خدمت رسانی به بیماران کلیوی در زمینه دیالیز و درمان بیماران و انجام جراحی‌های پیوند کلیه که اغلب بیماران پس از انجام پیوند به زندگی عادی برگشته‌اند، گفت: در استان کرمانشاه آمار اهدا کنندگان اعضای افراد مرگ مغزی، کم است و در میان پیوند کلیه از داوطلبان زنده برای نجات جان بیماران، پس از انجام آزمایشات متعدد انجام می‌شود و اگر اطمینان حاصل شود که اهدای عضو برای فرد اهدا کننده مشکلی به وجود نمی‌آورد عمل پیوند انجام می‌شود.

جان بیماران کلیوی دستاویز رسانه‌های معاند/تکذیب فروش کلیه در عراق

وی خاطر نشان کرد: معمولاً با توافق خود افراد گیرنده مبلغی جهت ایثار عضو به اهداکننده پرداخت می‌شود و اخیراً با توجه به افزایش هزینه‌ها و نیاز برخی افراد مبلغ حق ایثار اهدا کننده افزایش یافته است و پیشنهاد اکثر انجمن‌های حمایت از بیماران کلیوی این است که با کمک دولت، میزان پرداخت حق ایثار به اهداگران افزایش یابد.

بیگلری بیان کرد: در حال حاضر ۶۱۶ بیمار دیالیزی در استان کرمانشاه تحت درمان هستند و تمامی مراحل درمان آنها به صورت رایگان انجام می‌شود و تمامی شهرستان‌های استان کرمانشاه دارای بخش دیالیز است و بخش دیالیز شهرستان کرندغرب نیز در دست اقدام است و برای بیماران دیالیزی که در مناطق دور دست هستند وسیله حمل و نقل نیز فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر مسئله پیوند کلیه افراد مرگ مغزی شده فرهنگ سازی نشود در آینده نیاز به دستگاه‌های دیالیز و فضای فیزیکی بیشتری برای دیالیز وجود خواهد داشت.

فروش کلیه کرمانشاهیان در کشور همسایه کذب محض است

بیگلری با اشاره بر کذب بودن فروش کلیه به کشور همسایه، تاکید کرد تاکنون هیچ موردی مبنی بر فروش کلیه به شهروندان عراقی در استان کرمانشاه مشاهده نشده است و اینگونه اخبار جهت اهداف مغرضانه و سوءاستفاده‌های دشمنان منتشر می‌شود.

هزینه‌های دیالیز بیماران کلیوی کاملاً رایگان است

بهنام روندی مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر در استان کرمانشاه برای بیش از ۶۰۰ بیمار دیالیزی، ۱۳۲ دستگاه دیالیز وجود دارد.

وی به فعالیت ۲ مرکز دیالیز در بیمارستان امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) برای بیماران دیالیزی شهر کرمانشاه اشاره کرد و افزود: تعداد دستگاه‌های دیالیز با توجه به اینکه در مرکز استان تعداد مراجعه کنندگان برای درمان بیشتر و در شهرستان‌ها نسبت مراجعه کنندگان کمتر است تقسیم شده است.

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: به طور میانگین از نظر وجود تعداد دستگاه دیالیز به بیماران کلیوی در حد استاندارد است و به ازای هر چهار نفر یک دستگاه دیالیز به صورت کاملاً رایگان تمامی خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد.

وی افزود: در راستای کاهش بار کاری مراکز دیالیز یک مرکز خصوصی دیالیز در شهر کرمانشاه در حال راه اندازی است و تمام مراحل کار آن انجام شده است و با شروع پذیرش بیماران در این مرکز فشار کار مراکز دیالیز در کرمانشاه کمتر شده و این مرکز نیز مانند مراکز دولتی خدمات دیالیز را به صورت رایگان ارائه خواهد کرد.

جان بیماران کلیوی دستاویز رسانه‌های معاند/تکذیب فروش کلیه در عراق

بهنام روندی بیان کرد: کار خداپسندانه اهدای عضو که باعث نجات جان بیماران می‌شود امری چند وجهی است و از جهت علمی و فرهنگی حائز اهمیت است.

از نظر علمی دانشگاه علوم پزشکی، موضوع آموزش افراد متخصص برای تشخیص قطعی مرگ مغزی بیماران و روند بررسی و شناسایی و آماده سازی اهدا کنندگان با انجام آزمایشات مربوطه و نیز کار جراحی پیوند کلیه را بر عهده دارد و در این مسئله بسیار سختگیرانه عمل می‌کند.

وی ادامه موضوع فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو یکی دیگر از مسائل مهم برای خدمات رسانی و نجات جان بیماران کلیوی است که متأسفانه اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در استان کرمانشاه دارای آمار پایینی است به طوری که از ۴۰۰ بیمار شناسایی شده دارای هوشیاری پایین، ۵۰ مورد به طور قطعی تشخیص مرگ مغزی داده شده‌اند و از ابتدای سال تاکنون تنها چهار مورد از خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت داده‌اند.

انجمن اهدای عضو در کرمانشاه راه اندازی شده است

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه کرمانشاه را راه‌اندازی کرده است و هئیت مدیره آن مشخص شده و کار اخذ مجوزات در حال انجام است و این انجمن با هدف فرهنگ سازی در زمینه اهدا عضو در استان کرمانشاه تشکیل شده است.

جان بیماران کلیوی دستاویز رسانه‌های معاند/تکذیب فروش کلیه در عراق

تکذیب خرید و فروش کلیه شهروندان کرمانشاهی به اتباع خارجی

روندی با اشاره به اخبار کذب منتشر شده در رسانه‌های بیگانه مبنی بر خرید و فروش کلیه شهروندان کرمانشاهی به اتباع خارجی، خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۴ مورد جراحی پیوند کلیه در استان کرمانشاه انجام شده که هر ۱۴ نفر از شهروندان کرمانشاهی بوده‌اند و همه پیوندهای کلیه این ۱۴ مورد موفقیت آمیز بوده و هیچ موردی مبنی بر خرید و فروش کلیه با مبالغ بالا در استان مشاهده نشده است.

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پیوند کلیه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سابقه‌دارترین مراکز پیوند کشور است و از سال ۶۸ تاکنون حدود یک هزار و ۸۰۰ مورد پیوند کلیه انجام شده که جز رکوردهای خوب کشور در زمینه پیوند کلیه است.

کد خبر 5400414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha