۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۴

فاطمی‌امین در صحن مجلس:

حضور دولت در شرکت‌های خودروساز را زیبنده نمی‌دانم

حضور دولت در شرکت‌های خودروساز را زیبنده نمی‌دانم

وزیر صمت با بیان اینکه سهام های دولت در ایران خودرو و سایپا واگذار می‌شود، گفت: اینکه دولت دو صندلی در هیئت مدیره ایران خودرو و چند صندلی در هئیت مدیره سایپا داریم آن را زیبنده نمی‌دانم.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی (سه شنبه ۵ بهمن) در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه علت عدم تعیین مدیرعامل شرکت‌های سایپا و ایران خودرو توسط سهامداران چیست، گفت: بنگاهداری برای دولت مکافات است ما قائل نیستیم در بنگاه‌ها و شرکت‌هایی مثل سایپا و ایران خودرو ورود داشته باشیم، اصل این مساله را می‌پذیرم و به سمت اصلاح حرکت خواهیم کرد.

وی با اعلام جزئیات درصدهای سهامداران شرکت ایران خودرو تصریح کرد: مجمع شرکت ایران خودرو مرداد ۹۹ برگزار شد و اعضای هیئت مدیره مشخص شد که دو سال یعنی تا مرداد سال جاری اعتبار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مجمعی که امسال در شرکت ایران خودرو برگزار خواهد شد این ترکیب تغییر خواهد کرد اما روالی که تاکنون وجود داشته کاملاً قانونی بوده چرا که اگر خدشه‌ای بر انتخاب هیئت مدیره وارد بود حتماً سازمان بازرسی ورود می‌کرد.

فاطمی امین تاکید کرد: کلیت حرف درست است که نباید بنگاهداری کنیم اما طبق ضوابط قانون تجارت مجامع برگزار شده است و افراد حقوقی به عنوان هیئت مدیره مشخص شدند.

وی با اعلام جزئیات سهامداران شرکت سایپا، بیان کرد: ۴۰ درصد از سهام این شرکت به شکل خودسهام داری است که پدیده‌ای نادرست است، مجمع این شرکت اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد و مدیرعامل توسط هیئت مدیره انتخاب شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: روال برگزاری مجامع و انتخاب‌هایی که تاکنون برگزار شده کاملاً قانونی بوده اما اینکه ما به عنوان دولت دو صندلی در هیئت مدیره ایران خودرو و چند صندلی در هئیت مدیره سایپا داریم آن را زیبنده نمی دانم.

فاطمی امین عنوان کرد: مذاکرات با سرمایه گذارانی برای واگذاری سهام دولت به آنها آغاز شده است. به دنبال این هستیم که سهامداران خوبی پیدا کنیم چرا که در غیر این صورت دچار مشکلات دیگر خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: بار دیگر تکرار می‌کنم مجامع در این شرکت‌ها کاملاً قانونی برگزار شده و انتخاب‌ها قانونی بوده است. با اصلاح و پیگیری برای واگذاری سهام‌های دولت امید داریم مشکلات موجود رفع شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه به دنبال واگذاری سهام‌های دولت به صورت بلوکه به سرمایه گذاران هستیم، خاطرنشان کرد: با حضور سرمایه‌داران خرد، مدیریت شرکت‌های خودروساز با مشکل مواجه می‌شود؛ اما در اسرع وقت سهام‌های سازمان گسترش به سهامداران خصوصی واگذار خواهد شد.

فاطمی امین با بیان اینکه تمرکز وزارتخانه را بر روی کارهای مدیریتی می‌گذاریم تا مشکلات این بنگاه‌ها برگردن دولت نیفتد، تصریح کرد: ترکیب هیئت مدیره این بنگاه‌ها قانونی بوده و هیچ گزارش تخلفی از سوی سازمان بازرسی و سازمان بورس ارائه نشده است، با این حال این دغدغه را قبول دارم اما این مسئله‌ای است که به ما ارث رسیده و در اسرع وقت باید آن را حل کنیم.

وی در رابطه با مقایسه شرکت‌های خودروساز، گفت: نحوه قیمت‌گذاری شورای رقابت باعث شد شرکت‌هایی که بر پایه واردات بودند، سود کردند و شرکت‌هایی که بر پایه تولید بودند، زیان‌ده شدند. این موضوع به دلیل نظام قیمت‌گذاری است که باید هر چه زودتر حل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سایر صنایع از جمله غذایی، نساجی، لوازم خانگی و غیره نیز چالش‌هایی وجود دارد که خوشبختانه توانستیم با موفقیت مسائل را در سایر صنایع حل کنیم. روز رأی اعتماد قول دادم قیمت سیمان به قبل از گرانی‌ها برگردد، عده‌ای گفتند در کشور امکان ندارد کالایی گران شود و دوباره ارزان شود، اما شاهد بودیم که در بازه یک ماهه قیمت سیمان به قبل از گرانی‌ها بازگشت و تا به امروز بازار آن ثبات داشته است.

فاطمی امین افزود: همچنین در زمینه فولاد، علیرغم اینکه دلار به ۳۰ هزار تومان رسید، قیمت ورق و میلگرد با وجود قطعی کار و به‌کارگیری یک سوم از توان تولید فولاد مبارکه ثابت مانده است.

وی با اشاره به اینکه برای مدیریت صنعت خودرو ۹ پروژه تعریف شده است، تصریح کرد: در این پروژه‌ها بیان شده است که در سال ۱۴۰۱ احیای اولیه صنعت خودرو را خواهیم داشت و به تولید ۶ هزار دستگاه خواهیم رسید. سال ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد و نهایتا سال ۱۴۰۴ صنعت خودرو به رشد افتخارآفرینی خواهد رسید. بنابراین برای حل مسائل صنعت خودرو به دو سال زمان نیاز داریم تا از آشفتگی خارج شویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه وزارت شفافیت دارد، گفت: در نظر داریم هر سه ماه یک بار گزارش شفافی از عملکرد وزارتخانه منتشر کنیم، اخیراً جزئیات ۱۰۰ پروژه را برای همه نمایندگان ارسال کرده‌ایم و امید داریم با پیگیری‌ و با اصلاح ساختار و مدیریت، از وضع ناگوار صنعت خودروسازی خارج شویم.

کد خبر 5408518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha