۹ شهریور ۱۳۸۶، ۱۳:۵۶

خانه های آسمانی- 13

مسجد بزرگ کویت؛ مسجد رنگها و نقشها

مسجد بزرگ کویت؛ مسجد رنگها و نقشها

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد بزرگ کویت با طراحی نو و آمیخته با هنر معماری اسلامی، استفاده از رنگهای آبی و سفید، آیات قرآنی و بهره‌گیری از هنر هنرمندان جهان، تأثیرگذاری دیانت را تعمیق می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در اواخر سال 1979 و پس از سالها تحقیق و مطالعه فعالیتهای اولیه برای ساخت مسجد بزرگ کویت آغاز شد و زمینی به مساحت 45 هزار متر مربع برای آن در نظر گرفته شد که ساخت آن حدود 6 سال طول کشید تا اینکه در سال 1986 افتتاح شد .

در این مسجد از هنر معماری برجسته ای استفاده شده که به عنوان نگین مساجد در کویت لقب گرفته است . در ساخت این مسجد بیش از 500 نفر اعم از کارشناسان، مهندسان و کارگران فعالیت کردند، به گونه ای که مهندسان و کارشناسانی که از کشورهای هند، سوریه، ایتالیا، مغرب، ترکیه و مصر و کویت فعالیت کردند کمتر از 50 نفر نبوده و طی این 6 سال فعالیت آنها متوقف نشد. 

مسجد بزرگ کویت در خیابان اصلی در کنار مجلس وزراء و نزدیک قدیمی ترین مسجد کویت (مسجد خلیفه) ساخته شده که تنها چند متر از بازارهای تجاری کویت چون بازار بورس، بازار طلا و بانکها فاصله دارد. 

مسجد از بخشهای مختلفی ساخته و تشکیل شده که معماری قدیمی و اصیل در کنار معماری نو و مدرن عمق دیانت در میان مسلمانان این کشور را به خوبی نشان می دهد.

مسجد بزرگ کویت دارای سه نمازخانه است: نمازخانه اصلی یا سالن اصلی، نمازخانه روزانه و نمازخانه زنان. نمازخانه اصلی مربع شکل بوده و مساحت آن حدود 5184 متر مربع است که به بیش از 10 هزار نمازگزار می توانند در آن نماز بخوانند و همچنین مکانی مخصوص برای اقامه نماز عید، تجمع مردم و مسلمانان در مناسبتهای دینی است.

در وسط این سالن اصلی قبه ای قرار دارد که از بزرگترین قبه های دنیا محسوب می شود. ارتفاع آن از زمین مسجد به بالاترین نقطه آن به 43 متر می رسد، قطر آن 26 متر است که اطراف آن 144 پنجره و منفذه دارد که بر روی 4 ستون که طول هر کدان به 22 متر می رسد، قرار دارد و اشعه خورشید از شیشه های رنگی که پنجره ها را پوشانیده است، وارد می شود. بر روی قبه با خط ثلث بر روی سرامیکهای اصفهانی که آبی رنگ است، آیات الهی نوشته شده و در بخش دیگر قرص خورشید را ترسیم شده و اسماء خدا را با خط کوفی با رنگهای سفید بر سرامیک آبی رنگ چون زورقی بر روی دریا نوشته است.

4 قبه کوچک در 4 طرف سالن با گچهای مغربی قرار دارند که از جنس کریستال، مس و طلا و ساخته ایتالیا هستند . هر کدام از این قبه ها 100 چراغ دارد . طول قبه ها حدود 7 متر و نیم و عرض آنها 3 متر و نیم و وزن آنها 1 هزار کیلوگرم است. 80 لوسترها و چراغ سقفی از کریستال در این سالن قرار دارد. 

در سالن اصلی مسجد بزرگ کویت محراب قرار دارد که با رنگهای آبی و زرد با نقشهای هندسی اسلامی تزئین شده است و بالای آن با خط ثلث با رنگ آبی بر زمینه زرد آیات قرآن حک شده است . آیات دیگری نیز با خط کوفی بر سنگهای مختلف چون مرمر سفید یونان که با اشکال زیبای هندسی تزئین شده نوشته شده است. منبر این مسجد از چوب ساخته شده که ارتفاع آن حدود 2 متر است و در آن از نقشهای بدیع و زیبا و دقیقی قرار دارند.

مسجد دارای 21 در است که 14 در سمت شرق، 4 در سمت جنوب و 3 در سمت شمال قرار دارد. همه این درها از چوب هندی است که آیات قرآن بر روی آنها حک شده و با خطوط متنوع و تزئینات هندسی و گیاهای با مهارتهای عالی در هند ساخته شده است.

سقف این مسجد از فایبر گلاس است که نور را وارد و حرارت را به خوبی خارج می کند. مناره مسجد در سمت شمال غربی قرار دارد که ارتفاع آن 72 متر است . مناره دارای 12 ضلع است که با سنگهای سوری پوشیده شده است. داخل مناره پله های برقی قرار دارد که به واسطه آنها به بالاترین بخش آن می رسند.

مسجد دارای صحنهای مختلفی است که از سنگهای هندی با رنگهای طبیعی پوشیده شده است. زیر صحن مسجد حفره ای قرار دارد که از آن به پارکینگ می رسند و حدد 550 اتومبیل می توانند در آن قرار گیرند.

مسجد دارای دو کتابخانه یکی برای کارشناسان، پژوهشگران و برای مطالعه است. کتابخانه دیگر به زبانهای جهانی غیر عربی است که علاوه بر کتاب، نوارها و سی دی هایی هم برای بازدیدکنندگان غیر عرب و غیر مسلمانان قرار دارد تا بتواند در این فرصت از این کتابخانه بازدید کنند.

در کنار این کتابخانه، سالن سخنرانی، سالن مخصوص استفاه از اینترنت، اداره های وابسته به اوقاف و همچنین باغ بزرگی با درختان نخل بلند و گلهای مختلف در مساحت 15 هزار متری زیبایی خاصی به این مسجد داده است.

کد خبر 542692

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha