منابع عراقی خبر دادند؛

حملات موشکی به پایگاههای موساد در اربیل/ واکنش‌ها+ فیلم

حملات موشکی به پایگاههای موساد در اربیل/ واکنش‌ها+ فیلم

منابع عراقی از حملات موشکی به پایگاههای موساد در اربیل خبر دادند که همچنان واکنش‌ها نسبت به آن ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع خبری عراق بامداد امروز ساعت یک و ۲۰ دقیقه از شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در شهر اربیل در کردستان عراق خبر دادند.

طبق این گزارش دهها انفجار شهر اربیل را لرزاند. همچنین آژیرهای خطر در نزدیکی پایگاه الحریر، فرودگاه اربیل و مجتمع صلاح الدین به صدا درآمدند.

دهها راکت به مجتمع زیرین در استان اربیل، یکی از پایگاه‌ها و خوابگاه‌های نظامی آمریکا برخورد کرد. ۱۲ موشک به پایگاه‌های آمریکایی در اربیل اصابت کردند.

یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد که دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل مورد حمله موشکی بالستیک قرار گرفتند. فرماندار اربیل اصابت چند راکت به این منطقه را تأیید کرد. او گفته که هنوز مشخص نیست دقیقاً کجا مورد هدف قرار گرفته است.

بغداد سفیر ایران را فراخواند

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که وزارت خارجه عراق سفیر ایران را در اعتراض به حمله موشکی به مقر موساد در اربیل فراخوانده است. منابع عراقی اعلام کردند که وزارت خارجه این کشور مراتب اعتراض بغداد به حمله موشکی ایران را به سفیر ابلاغ کردند.

احتمال کشته شدن چند افسر صهیونیست

برخی از منابع غیر رسمی نیز اعلام کرده اند که در این حملات برخی از نیروهای وابسته به رژیم صهیونیستی کشته یا زخمی شده اند و برخی اسامی را در این خصوص منتشر کرده اند. این در حالی است که خبرگزاری مهر جزئیات این خبر را تایید نمی‌کند.

۱_ ماتیس داتریس از عوامل رژیم صهیونیستی مستقر در فرودگاه اربیل
۲_ اسمیت از عوامل رژیم صهیونیستی مستقر در فرودگاه اربیل
۳_ آدام باتلر مسئول هماهنگی ترددات در فرودگاه اربیل
۴_ شاوول فرمانده رژیم در فرودگاه اربیل
۵_ ملیس رابرت با اسم مستعار آفنیز یهودی مستقر در فرودگاه اربیل
۶_ جونی از عوامل مستقر در فرودگاه
۷_ جونز از عوامل مستقر در فرودگاه
۸_ گابریل تالکر عضو موساد در اربیل
۹_ مارک زال از مدیر شرکت اقتصادی پوششی

همچنین رسانه‌ها از آتش سوزی در پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل خبر دادند. آژیرهای خطر در کنسولگری آمریکا در اربیل نیز به صدا درآمد.

تعداد زیادی از هواپیماهای نظامی آمریکایی در حال پرواز در آسمان اربیل هستند و حمل و نقل غیر نظامی هوایی نیز در منطقه متوقف شده است.

درب‌های سفارت آمریکا در بغداد نیز بسته شد.

در خبرهای تکمیلی اعلام شد که ۱۴ موشک ١٢٢ میلی متری گراد به پایگاه موساد در نزدیکی فرودگاه اربیل اصابت کرد.

منابع خبری همچنین از اصابت چند راکت به نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل خبر دادند.

واکنش‌ها

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق

وزارت داخله اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در شامگاه ۱۲/۱۳-۳-۲۰۲۲ ساعت یک بامداد ۱۲ موشک بالستیک دوربرد از شرق و خارج از مرزهای عراق به سمت ساختمان جدید کنسولگری آمریکا در اربیل و مناطق غیرنظامی نزدیک به ساختمان کانال کردستان ۲۴ و اطراف آن شلیک شد.

در ادامه این بیانیه آمده است، این حمله منجر به وارد آمدن خسارت‌های مادی به ساختمان‌ها و منازل شد اما به جز یک جراحت سطحی در یکی از غیرنظامیان، تلفات جانی نداشت.

وزارت داخله اقلیم کردستان در پایان اظهار داشت: پلیس و نیروهای امنیتی تحقیقات درباره این حمله را آغاز کرده‌اند و به زودی نتایج آن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید، ما به شهروندان اربیل و اهالی اقلیم کردستان اطمینان می‌دهیم که اربیل امن است و این چنین باقی خواهد ماند.

فرانسه

وزارت امور خارجه فرانسه حمله موشکی به اربیل را محکوم و اعلام کرد: این گونه اقدامات تلاش‌ها برای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران را تهدید می‌کند.

دفتر ناتو در عراق

دفتر نمایندگی ناتو در عراق نیز اعلام کرد: حمله موشکی به اربیل را محکوم می‌کنیم. امنیت عراق برای همه کشورهای منطقه مهم است.

مسرور بارزانی

«مسرور بارزانی»، نخست‌وزیر اقلیم کردستان اظهار داشت: از مردم قهرمان و مقاوم اربیل می‌خواهم که صبر پیشه کنند و دستورات دستگاه‌های امنیتی را مورد توجه قرار دهند.

مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق هم با بیان اینکه موشک‌های شلیک شده در چند منطقه مختلف فرود آمده است، گفت: نیروهای امنیتی تحقیقات را آغاز کرده‌اند و متعاقباً جزئیات این حادثه را اعلام خواهیم کرد.

در پایان بیانیه مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق آمده است: این اقدامات غیر قابل توجیه است و سرنوشتی جز شکست ندارد و عاملان آن به سزای عمل خود خواهند رسید.

وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به شبکه «سی‌بی‌اس» اعلام کرد: «هیچ خسارت یا تلفاتی در هیچیک از تأسیسات دولتی آمریکا وجود ندارد. این حادثه توسط دولت عراق و دولت منطقه کردستان در حال بررسی است و شما را برای اظهار نظر به آنها ارجاع می‌دهیم. ما این حمله شرورانه و نمایش خشونت را محکوم می‌کنیم»

مقتدی صدر

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر بامداد امروز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر در واکنش فوری به اصابت چندین راکت به استان اربیل، مرکز اقلیم کردستان در شمال این کشور، عنوان کرد: اربیل زیر آتش باخت و شرمساری (بازندگان و شرمساران) و مشمول حکم گرسنه کردن است.

در پیام توییتری صدر همچنین آمده است: گویی کردها عراقی نیستند، بلکه آنها ریه‌های عراق و بخش جدا ناپذیر آن هستند و اربیل نیز جز برای میانه روی، استقلال و حاکمیت زانو نخواهد زد.

رهبر جریان صدر در پایان پیام خود نیز ضمن آنکه برای اربیل و کردها درود و محبت فرستاد، آورده است تا تحقق دولت اکثریت ملی صبر کنید.

سازمان ملل

هیئت سازمان ملل متحد در عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله موشکی به استان اربیل، از عراقی‌ها خواست برای مقابله با هرگونه اقدامی که ثبات و وحدت عراق را برهم می‌زند در کنار یکدیگر بایستند.

رئیس ائتلاف السیاده

خمیس الخنجر رئیس ائتلاف السیاده در واکنش به حمله موشکی به اربیل گفت: حمله بزدلانه به اربیل را محکوم و از تمام اقدامات اقلیم کردستان برای ایجاد بازدارندگی در مقابل این گونه حملات حمایت می‌کنیم.

وزارت خارجه عراق

وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حمله موشکی به اربیل اعلام کرد: این حمله، نقض آشکار حاکمیت و امنیت عراق است که باعث ارعاب شهروندان، ایجاد نا امنی و بی ثبات شدن اقلیم کردستان و کل عراق در این مرحله حساس و مهم می‌شود و باید با اتحاد و قاطعیت با آن مقابله کرد.

مصطفی الکاظمی

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق حملات موشکی شب گذشته به اربیل را محکوم و آن را «تعرض به امنیت ملت عراق» توصیف کرد. الکاظمی افزود با همکاری نیروهای امنیتی تحقیقات درباره این حمله آغاز خواهد شد و با هر گونه تلاش برای ضربه زدن به امنیت شهرها و شهروندان عراقی مقابله می‌شود.

برهم صالح

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در واکنش به این حملات گفت که حمله موشکی به اربیل یک جنایت تروریستی محکوم شده است؛ هدف از انتخاب مشکوک زمان فعلی برای انجام این حمله با توجه به نشانه‌هایی که از گشایش سیاسی در اوضاع عراق مشاهده می‌شود، مانع تراشی در مسیر فعالیت‌های قانونی برای تشکیل یک دولت مقتدر است. وی افزود: باید با تلاش‌ها برای ایجاد آشوب در عراق قاطعانه برخورد کرد. ما باید برای حمایت از نیروهای امنیتی، تقویت مرجعیت دولت و مبارزه با تروریسم فراقانونی متحد باشیم.

محمد الحلبوسی

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق ضمن محکوم کردن حمله موشکی به اربیل در توئیترش نوشت: حمله به اربیل، حمله و تجاوز به حاکمیت عراق و امنیت همه شهروندان آن و اقدامی محکوم است که باید علیه آن موضع ملی اتخاذ شود.

رئیس حزب سوسیالیست اقلیم کردستان

«محمد حاجی محمود» رئیس حزب سوسیالیست اقلیم کردستان نیز گفت: حکومت اقلیم کردستان باید پایگاه‌های نیروهای خارجی را از مناطق مسکونی و فرودگاه‌های غیر نظامی دور کند.

نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان

حمله موشکی به اربیل یک اقدام خطرناک و نقض آشکار امنیت، ثبات و حاکمیت عراق است. این حمله تلفات جانی نداشت.

این خبر تکمیل می‌شود…

کد خبر 5445523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهدی IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      54 2
      الله اکبر، درود بر مجاهدین اسلام
    • حمید ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      12 1
      خب این هم از متحد استراتژیکمون
    • ایران DE ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      89 0
      باید به این پادوی آمریکا فهمانده شود که هیچ کشوری حق ندارد با اجازه دادن به دشمن کشور همسایه امنیت آن کشور و مردم عزیزش را به خطر اندازد! اگر لازم شد باید خود این پادوها را نابود کرد.
    • دختر مردم IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      38 2
      جالبه اسرائیلی ها کشته می شند اینها محکوم می کنند، من که می دونم کی و واسه چی زد دمش هم گرم
    • اصغر IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      34 0
      درود خدا بر شما سپاهیان عزیز
    • یه بنده IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      23 0
      افرین.. افرین .. وقتش بود تازه یکمم دیر شده بود.. بزنید
    • RO ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      55 0
      خدا قوت پاسدار ایران . الله نگهدارتان . امید ایرانید
    • سلیمانی IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      16 0
      به نظرم دولت عراق باید از ایران قدر دان باشه که داره غده سرطانی و عامل تفرقه و وحدت کشورشو نابود میکنه خودشون که جرات این کارو ندارن
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      8 0
      حمله به ایرانی ها در سوریه، محکوم نیست؟ حمله عراق به ایران در 1359 محکوم نبود؟ ایران هیچ گذشتی با کشور های همسایه ندارد وقتی که امنیت ملی ایران به خطر بیفتد.
    • اکبرمظفری IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      2 0
      سلام دولتمردان عراق بیاد داشته باشید اگر سردار دلها حاج قاسم سلیمانی مردانه به جنگ با داعش نمی آمد سرنوشت شما معلوم نبود چه میشد
    • علی تبریز AE ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
      2 0
      دمتون گرم بچه های سپاه.عالی بود.خوبی این حمله موشکی یکیش هم این بود که به بعضی از مسئولین خودی نشان داد وثابت کرد که عراقی ها برادر ما نیستن و بشدت نمک نشناسن.به دشمن درجه یک ما اسراییل مکان دادن واسه جاسوسی علیه کشورمون اونوقت هنوز رو دارن وحرفم میزنن ومحکومم میکنن.بیشرف ها
    • علی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      درود خدا برسپاه بزنید حرف هیچکس گوشنکنید
    • هانی IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      من دست این پاسدارها انقلاب رو میبوسم که یه تو دهنی به این عوامل صهیونیست ها زد و بازم تاکید دارم که هر نقطه ای از خارج از مرز ایران که بخواهد امنیت ملی ما را خدشه دار کند این عاقبتش است،،،نوبت بقیه نوارهای اجانب هم میرسه،،پاینده آران اسلامی