۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۱۲

با تمجید از عملکرد جوانان؛

موفقیت‌های کشتی گیران در غیاب مدعیان/ میدان‌های بزرگ هنوز نرسیده!

موفقیت‌های کشتی گیران در غیاب مدعیان/ میدان‌های بزرگ هنوز نرسیده!

رقابتهای کشتی آسیا در حالی به میزبانی مغولستان به پایان رسید که آزادکاران ایران قهرمان شدند و فرنگی کاران ملی پوش هم بر سکوی نایب قهرمانی ایستادند.

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده رقابتهای کشتی قهرمانی آسیا در حالی شب گذشته در شهر اولان باتور مغولستان بسته شد که شاگردان پژمان درستکار توانستند با کسب ۶ مدال طلا، یک نقره و یک برنز، قهرمان شوند. فرنگی کاران ملی پوش هم با هدایت محمد بنا با کسب ۴ مدال طلا، یک مدال نقره و ۲ مدال برنز با رسیدن به عنوان نایب قهرمانی به کار خود پایان دادند.

ترکیب هر دو تیم با توجه به مصوبات چرخه انتخابی تیم‌های ملی بسته شده بود و برخی از چهره‌های عنواندار و باتجربه کشتی ایران در این مصاف آسیایی حضور نداشتند. همین موضوع باعث حضور جوانان در برخی اوزان شد تا بتوانند در کوران رقابتهای ملی قرار گیرند و خود را برای رویدادهای مهم پیش رو تجهیز و مهیا کنند.

موفقیت‌های کشتی گیران در غیاب مدعیان/ میدان‌های بزرگ هنوز نرسیده!

اما یکی از نکات قابل توجه این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا که به گفته سرمربیان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان، حکم یک تورنمنت بین المللی را داشت، تاخت و تاز کشتی گیران ایران در میدانی به واقع خالی از بزرگان و قهرمانان آسیا بود. هر چند در معدود اوزان این دوره از مسابقات شاهد حضور چهره‌های عنوان‌دار و تک ستاره‌های کشتی قاره کهن بودیم اما در اکثر اوزان خبری از رقبای ششدانگ و مدعی نبود.

این موضوع باعث شد اکثر آزاد و فرنگی کاران ملی پوش کشورمان تنها با کسب یک پیروزی، آن هم برابر رقبای گمنام و ناتوان آسیایی به نیمه نهایی و فینال و در نهایت به مدال نقره یا طلا رسیدند. حتی در اتفاقی عجیب و تاریخی یکی از فرنگی کاران ایران با یک باخت به رده بندی رفت و در ادامه بدون کسب پیروزی به مدال برنز رسید!

البته در این بین استثنا هم وجود داشت و در چند وزن شاهد حضور رقبای عنوان دار و خوبی برابر کشتی گیران کشورمان بودیم که تعداد این مبارزات هم بسیار معدود و ناچیز بود تا ثابت کند نباید نتایج رقابت‌های مذکور را بیش از حد بزرگ و پیروزمندانه جلوه داد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و اهالی کشتی، عیار واقعی ایران در میادینی همچون بازی‌های المپیک و رقابتهای جهانی مشخص خواهد شد و تعریف و تمجید اغراق آمیز در خصوص نتایج قهرمانی آسیا به هیچ عنوان منطقی و سازنده نیست. کشتی آسیا سالهاست که با رکود همراه بوده و به جز ملی پوشان ایران، فقط چشم به تک ستاره‌های کشورهای دیگر دارد که پرچم قاره کهن را در میادین جهانی و المپیک بالا ببرند.

موفقیت‌های کشتی گیران در غیاب مدعیان/ میدان‌های بزرگ هنوز نرسیده!

بی تردید نباید کسب عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی ایران در مغولستان را در میدانی خالی از رقبای ششدانگ و صاحب نام به عنوان یک پیروزی شکوهمند تلقی کرد و زیر سایه پیام‌های تبریک مسئولان سیاسی و ورزشی کشورمان قرار گرفت.

تجربه نشان داده هنوز برای جشن و شادی و انتشار پیام‌های تبریک برای پیروزی کشتی ایران زود است، چرا که رقابتهای جهانی ۲۰۲۲ صربستان و بازی‌های آسیایی چین را پیش رو داریم و بهتر است انرژی خود را برای این میادین مدیریت و ذخیره کنیم.

خوشبختانه متولیان کشتی ایران به این واقعیت واقف هستند و چندی پیش هم اعلام کردند اولویت با رقابتهای جهانی است و نباید تمام توان و پتانسیل موجود را صرف افتخار در میادین آسیایی کرد.

کد خبر 5474605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha