۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۷

منابع خبری ترکیه اعلام کردند؛

مذاکره آنکارا و واشنگتن برای فروش نسل جدید جنگنده اف-۱۶ به ترکیه

مذاکره آنکارا و واشنگتن برای فروش نسل جدید جنگنده اف-۱۶ به ترکیه

رسانه های ترکیه گزارش دادند که دولت این کشور در حال رایزنی با مقامات کاخ سفید است و یک مقام ارشد ترکیه ای نیز قرار است برای جلب موافقت اعضای کنگره در این رابطه، به آمریکا سفر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که آنکارا و واشنگتن در حال رایزنی برای فروش نسل جدید جت‌های جنگنده «اف -۱۶» (F-۱۶) به ترکیه هستند.

روزنامه «ینی آکیت» (Yeni Akit) ترکیه در این زمینه گزارش داد که کشورها در حال مذاکره برای نوسازی هواپیماهای موجود و خرید هواپیماهای نسل جدید هستند و انتظار می‌رود «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در روزهای آینده به آمریکا سفر کند و در مورد فروش این هواپیما با اعضای کنگره گفتگو کند.

پیشتر و در سال ۲۰۱۹، آمریکا مشارکت ترکیه در برنامه جنگده «اف -۳۵» (F-۳۵) خود را به دلیل خرید سامانه دفاع هوایی «اس -۴۰۰» روسیه توسط آنکارا به حالت تعلیق درآورد و بعداً ترکیه را به طور کامل از پروژه مذکور حذف کرد. علیرغم واکنش شدید آمریکا و ناتو بر سر خرید سامانه روسی، ترکیه تاکید کرده است که به استفاده از اس -۴۰۰ ادامه خواهد داد.

آنکارا سپس تهدید به استفاده از گزینه‌های دیگر در این زمینه مانند خرید جنگنده‌های سوخو روسیه نمود و بعداً اعلام کرد واشنگتن باید یا هزینه ترکیه را برگرداند و یا اینکه جت‌های F-۱۶ به آنکارا تحویل دهد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بعداً اعلام کرد که ایالات متحده به آنکارا پیشنهاد کرده است که نسل چهارم جنگنده‌های F-۱۶ را به جای نسل پنجم F-۳۵ خریداری کند. کنگره ایالات متحده هنوز این توافق را تأیید نکرده است و این در حالی که وزارت خارجه ایالات متحده در حال لابی کردن آن است تا نمایندگان کنگره را متقاعد کند که این توافق در خدمت منافع واشنگتن خواهد بود.

کد خبر 5480303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha