۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۰۴

امروز جمعه؛

اردوغان: از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو حمایت نمی کنیم

اردوغان: از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو حمایت نمی کنیم

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که آنکارا اشتباه گذشته ناتو در پذیرش یونان در این ائتلاف را تکرار نخواهد کرد و در این رابطه نظر مثبتی جهت عضویت سوئد و فتلاند در این پیمان نظامی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز جمعه اعلام کرد که آنکارا از عضویت سوئد و فنلاند در ائتلاف نظامی ناتو حمایت نخواهد کرد چرا که این کشورها به زعم وی مامن و پناهگاه بسیاری از گروه‌های تروریستی هستند.

اردوغان در این باره با اشاره به اینکه ناتو پیشتر در پذیرش یونان نیز اشتباه کرده بود، گفت: ما تحولات مرتبط با سوئد و فنلاند را دنبال می‌کنیم، اما دیدگاهی مثبت در این رابطه نداریم.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم اشتباهات مشابه را مجدداً تکرار کنیم. علاوه بر این، کشورهای اسکاندیناوی مهمانخانه سازمان‌های تروریستی هستند.

اردوغان افزود که حتی اعضای این سازمان‌های تروریستی در برخی کشورها نماینده مجلس هستند. امکان ندارد که ترکیه طرفدار عضویت کشورهای مذکور در ناتو باشد.

ترکیه بارها سوئد و دیگر کشورهای اروپای غربی را به دلیل رویکردهایشان در قبال سازمان‌هایی از جمله گروه‌های پ‌ک‌ک و ی‌پ‌گ و پیروان فتح‌الله گولن، واعظی که ترکیه از وی به عنوان عامل کودتای سال ۲۰۱۶ یاد می‌کند و اکنون در آمریکا مستقر است، مورد انتقاد قرار داده است.

این در حالی است که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرده است که این ائتلاف از عضویت فنلاند و سوئد استقبال خواهد کرد و وعده داده که روند عضویت آنها به سرعت انجام خواهد شد.

این در حالی است که معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در اظهاراتی هشدار داد که فنلاند و سوئد در صورت پیوستن به ناتو به هدف احتمالی نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهند شد.

کد خبر 5488973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha