۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۲۷

در بیانیه ای مشترک؛

تروئیکای اروپایی ادعاها علیه ایران را تکرار کرد

تروئیکای اروپایی ادعاها علیه ایران را تکرار کرد

سه کشور اروپایی عضو برجام پس از ارائه قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در بیانیه ای مشترک ادعاها علیه ایران را تکرار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سه کشور اروپایی عضو برجام پس از ارائه قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در بیانیه ای مشترک ادعاها علیه ایران را تکرار کردند.

بر اساس این گزارش، سه کشور انگلیس، فرانسه و آمریکا روز سه شنبه بیانیه مشترکی را برای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برجام منتشر کردند.

در این بیانیه ادعا شده است که گام‌های ایران خطر تضعیف نظام جهانی منع اشاعه را در پی داشته و کاهش تعهدات برجامی، بازگشت به این توافق را پیچیده‌تر می‌کند.

در این بیانیه آمده است: فرانسه، آلمان و انگلیس مایلند تا از گزارش اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس و معاونش پیرامون مسائل فنی تشکر کنند. ما آژانس را به دلیل گزارش تعهدات ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک، علیرغم محدودیت های اعمال شده در راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت های آن در ایران، ستایش می کنیم.

این بیانیه می افزاید: ما عمیقاً نگران پیشرفت های هسته ای مستمری هستیم که مدیرکل در گزارش خود مستند می کند. در نتیجه فعالیت های هسته ای ایران در نقض برجام برای بیش از سه سال، برنامه هسته ای این کشور اکنون بیش از هر زمان دیگر در گذشته پیشرفت کرده است. این امر امنیت بین المللی را تهدید می کند و خطر تضعیف نظام جهانی منع اشاعه را به همراه دارد.

تروئیکای اروپا در ادامه ادعاهای خود نوشتند: انباشت نگران کننده مواد غنی شده به ویژه اورانیوم با غنای بالاتر از ۶۰ درصد و اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد دلیلی برای نگرانی بزرگ است. این باعث کاهش بیشتر زمان ایران به دستیابی به اولین سلاح هسته ای و بی اعتمادی نسبت به اهداف ایران می شود. بخشی از این ذخایر به اهداف غنی شده تبدیل شده و تحت تابش قرار گرفته است که بازگشت به برجام را پیچیده تر می کند. هیچیک از این فعالیت ها توجیه غیرنظامی معتبری در ایران ندارند.

در این بیانیه ادعا شده است: پیشرفت هسته ای ایران نه تنها خطرناک و غیرقانونی است بلکه خطر از هم پاشیدن توافقی را درپی دارد که ما با دقت آن را برای بازگرداندن برجام تنظیم کرده ایم. ادامه تحقیق و توسعه و استفاده گسترده از سانتریفیوژهای پیشرفته به طور دائمی توان غنی سازی ایران را بهبود می بخشد. ایران اکنون با بیش از ۲۰۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته قدرتمند غنی سازی می کند که می توانند چندین برابر سریع تر از مدل مجاز در برجام غنی سازی کنند. هرچه ایران بیشتر در حال پیشرفت و انباشت دانش با پیامدهای غیرقابل برگشت باشد، بازگشت به برجام دشوارتر می شود.

ادعاهای تروئیکای اروپایی در حالی است که ایران همواره بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده و علیرغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه علیه تهران به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند بوده است.

کد خبر 5508935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha