۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۹:۳۵

مهر گزارش می دهد؛

اراضی«هلیلان» ۱۲سال در انتظار اتمام پروژه آبرسانی

اراضی«هلیلان» ۱۲سال در انتظار اتمام پروژه آبرسانی

ایلام-اراضی دیم شهرستان هلیلان در حالی در انتظار آب هستند که با گذشت ۱۲ سال هنوز پروژه ایستگاه پمپاژ داجیوند برای آبرسانی به اراضی شهرستان بلاتکلیف است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: اراضی تشنه در کنار آب، این حکایت دیم زارهای منطقه هلیلان است. عملیات احداث ایستگاه پمپاژ آب داجیوند در شهرستان هلیلان که قرار بود به دیم زارهای منطقه هلیلان را جان دوباره دهد، پس از ۱۲ سال همچنان بلاتکلیف مانده است.

بزرگترین طرح کشاورزی هلیلان قرار بود به طور کامل اراضی تشنه هلیلان را سیراب کند اما این پمپاژ آب بعد از ۱۲ سال هنوز نتوانسته تحولی در کشاورزی منطقه ایجاد کند.

این طرح در سال ۸۹ با اعتبار پیش‌بینی شده بیش از ۳۶ میلیارد تومان در دو فاز کلنگ زنی و برابر پیش‌بینی‌های انجام شده بنا بود تا سال ۹۱ به اتمام برسد، اما عدم تأمین اعتبار مورد نیاز موجب شد این پروژه پس از گذشت سال‌ها همچنان نیمه کاره باقی بماند.

کشاورزی منطقه هلیلان کاملاً به صورت دیم است

یکی از کشاورزان منطقه هلیلان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در این منطقه نزدیک به ۳ تا ۴ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که برخی از زمین‌ها فاصله‌ای کمتر از ۵۰ متر تا رودخانه دارند اما متأسفانه هنوز به صورت دیم باید کشت شوند.

محمد قاسمی افزود: تمام امید کشاورزان به ایستگاه پمپاژ داجیوند بود ولی متأسفانه این طرح هنوز بلاتکلیف است، کشاورزی منطقه هلیلان کاملاً به صورت دیم است و به دلیل خشکسالی و عدم بارش متأسفانه امسال کشاورزان منطقه محصولی برداشت نکردند.

وی گفت: احداث ایستگاه پمپاژ داجیوند بسیار طولانی شده، تمام لوله کشی اراضی کشاورزی که انجام گرفته بود فرسوده شد و هم اکنون کشاورزان این منطقه از این طرح ناامید هستند.

خسارت خشکسالی به اراضی هلیلان

مدیر جهاد کشاورزی هلیلان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه به دلیل خشکسالی به مزارع آبی این شهرستان بیش از ۴۰ درصد و همچنین در مزارع دیم ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است.

عبادالله صابری بیان کرد: برای تکمیل این طرح آبرسانی به اعتبارات زیادی در سطح ملی نیاز است.

اراضی«هلیلان» ۱۲سال در انتظار اتمام پروژه آبرسانی

وی گفت: این پمپاژ دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و مقرر شد بنیاد علوی هم ۵ میلیارد تومان برای پیشرفت این طرح اختصاص دهد که هنوز محقق نشده است.

ایستگاه پمپاژ داجیوند نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار

فرماندار هلیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای تکمیل ایستگاه داجیوند نیاز به اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که قطعاً اعتبارات شهرستانی و استانی جوابگوی تکمیل این طرح نیست.

کورش عیوضی تصریح کرد: باید از ظرفیت نهاده و ارگان‌های مهمی چون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برای رفع محرومیت شهرستان استفاده شود.

آخرین وضعیت ایستگاه پمپاژ داجیوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور در مجموع ۶۹ میلیارد تومان برای اجرای ایستگاه پمپاژ داجیوند اختصاص یافته و در حال حاضر از این مبلغ ۱۸ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.

آذرنوش عموزاده افزود: در حال حاضر نیز ۲ مناقصه در حال برگزاری است که با مشخص شدن پیمانکار، کار اجرای ایستگاه پمپاژ داجیوند ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: پیمانکار این طرح هم اکنون در حال اجرای کار است اما در دو بخش دیگر نیز نیاز است دو پیمانکار دیگر وارد شوند.

اجرای فاز اول طرح تا یک سال آینده

عموزاده ادامه داد: امیدواریم با پیگیری‌های که انجام شده بتوانیم فاز اول این پروژه در سطح یک هزار و ۲۵۰ هکتار به بهره برداری برسد.

وی گفت: از تعداد ۲۰ ایستگاه پمپاژ که در سطح استان وجود دارد سعی بر این است امسال ۵ تا ۶ ایستگاه به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: ایستگاه پمپاژ داجیوند در شهرستان هلیلان جزو این ایستگاه‌ها است، در سال ۱۴۰۱ یا ۱۴۰۲ برنامه داریم که فاز اول این ایستگاه اجرایی شود.

اراضی«هلیلان» ۱۲سال در انتظار اتمام پروژه آبرسانی

وی گفت: در صورت تکمیل این طرح بیش از ۳ هزار هکتار از این اراضی دیم به آبی تبدیل و زمینه اشتغال بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

لزوم ترمیم و تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ آب در استان ایلام

استاندار ایلام نیز روز گذشته در دیدار با فریبرز عباسی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، پیگیر خواسته‌ها و مطالبات استان در حوزه تکمیل طرح‌های ایستگاه‌های پمپاژ در سطح استان شد.

حسن بهرام نیا، خواستار ترمیم و تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ آب در استان ایلام شد و گفت: در این راستا با توجه به خشکسالی بی سابقه در ایلام لازم است در تأمین اعتبارات لازم و پیگیری از طریق مدیریت آب‌های غرب و شمال غرب کشور به این استان توجه ویژه ای شود.

وی اضافه کرد: باید تلاش شود برای به سرانجام رساندن مابقی طرح‌های بزرگ از جمله ۲۰ ایستگاه پمپاژ آب با ظرفیت آبی نمودن ۱۷ هزار هکتار زمین کشاورزی ضمن اخذ مجوز ماده ۲۳ از کمک بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

فریبرز عباسی معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی نیز گفت: در خصوص طرح سامانه گرمسیری، مشکل اعتباری پمپاژهای آب استان در مناطق مختلف از جمله میمه و برتش دهلران، کهره به داجیوند هلیلان، چم ژاب و ارمو دره شهر و … با اخذ مجوز ماده ۲۳ اعتبارات لازم اختصاص می‌یابد.

در حالی که طرح ایستگاه پمپاژ داجیوند فرصت‌های زیادی برای توسعه زمین‌های کشاورزی در هلیلان را فراهم می‌کند که بیش از ۱۲ سال است به بهره برداری نرسیده است.

شهرستان هلیلان، از جمله مناطق محروم استان ایلام است که بیکاری، نبود امکانات بهداشتی و درمانی، نبود زیرساخت‌های مناسب و… باعث شده این منطقه یکی از محروم‌ترین مناطق استان لقب بگیرد.

در سطح استان ۱۹ ایستگاه پمپاژ کشاورزی نیمه تمام وجود دارد که این تعداد ایستگاه بین ۳۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که متأسفانه با اعتبارات منطقه‌ای سال‌ها به طول می‌انجامد.

برای تکمیل این تعداد ایستگاه پمپاژ کشاورزی نیمه کاره استان یک هزار میلیارد تومان نیاز است که قطعاً نیازمند اعتبارات سطح ملی است و اعتبارات استانی جوابگوی این حجم پروژه نیست.

اگر این طرح‌ها در سطح استان اجرا شوند، تولیدات محصولات کشاورزی به میزان ۹۰ هزار تن شامل محصولات باغی و زراعی به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

اهمیت طرح‌های ایستگاه پمپاژ در استان ایلام از آنجا بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که امسال استان ایلام خشک‌ترین استان کشور بوده و خشکسالی به اراضی دیم ایلام خسارت ۱۰۰ درصدی وارد کرده است.

کد خبر 5531856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha