۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰

امروز شنبه؛

دیدار وزرای خارجه چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰

دیدار وزرای خارجه چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰

وزرای خارجه آمریکا و چین به منظور کنترل تنش‌های موجود و جلوگیری از ایجاد یک بحران بزرگتر، امروز در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۲۰، درباره مسائل چالشی بین دو طرف گفت‌وگو خواهند کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، در بحبوحه تنش‌های بین واشنگتن و پکن، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا امروز شنبه در حاشیه نشست گروه ۲۰ با «وانگ یی»، وزیر خارجه چین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

به نوشته بلومبرگ، این دیدار نشانه تلاش‌های دو طرف برای اطمینان از این است که تنش‌های موجود به بحرانی بزرگ‌تر تبدیل نشود.

گرچه جنگ اوکراین، بحران جهانی غذا، و ترور «شینزو آبه»، نخست‌وزیر سابق ژاپن بر بحث‌ها و گفت‌وگوهای بین وزرای خارجه گروه ۲۰ سایه افکنده، دیدار وزرای خارجه آمریکا و چین از مهمترین وقاعی این گردهمایی است.

بلینکن در آستانه این دیدار گفت: هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رودررو وجود ندارد. در رابطه پیچیده و مهم آمریکا و چین، همیشه موارد و موضوعات زیادی برای گفت‌وگو و بحث وجود دارد.

وزیر خارجه چین نیز در جمع خبرنگاران افزود تبادل نظر طبیعی و عادی بین دو کشور لازم و ضروری است و ما نیاز داریم با هم کار کنیم تا مطمئن شویم این رابطه روبه‌جلو و در مسیر درست خود حرکت می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود این دو مقام ارشد درباره مسائل اساسی و چالشی بین دو کشور از جمله حقوق بشر، تنش‌های اقتصادی، و همچنین جنگ اوکراین، و کارزار فشار تحریمی علیه روسیه که مقامات آمریکا انتظار دارند پکن از این تحریم‌ها پیروی کند، بحث و گفت‌وگو کنند. گفت‌وگوی رودرروی وزرای خارجه آمریکا و چین احتمالاً زمینه را برای گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور دو کشور در اواخر همین ماه آماده کند.

کد خبر 5534206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha