۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵

رونمایی از ۳۱ عنوان کتاب تاریخ شفاهی؛

صالحی امیری: دارایی‌های ورزش ایران بیشتر از بانک مرکزی است

صالحی امیری: دارایی‌های ورزش ایران بیشتر از بانک مرکزی است

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه دارایی‌های ورزش ایران بیشتر از بانک مرکزی است، گفت: ذخایر ورزش ایران معنوی‌ است و تمام شدنی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از ۳۱ عنوان کتاب تاریخ شفاهی ورزش کشور امروز سه‌شنبه در سالن استاد فارسی محل آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک و با حضور سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، حسن غفوری فرد رئیس پیشین سازمان تربیت‌بدنی همراه با دیگر مسئولین و پیشکسوتان ورزش از دیگر افراد حاضر در این مراسم بودند.

صالحی امیری: دارایی‌های ورزش ایران بیشتر از بانک مرکزی است

در جریان این مراسم سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه امروز ورزش ایران بابت وجود پیشکسوتان چند نسل ورزش قهرمانی و مدیران تاریخ به خود می‌بالد، گفت: مجموعه دارایی‌های ما در ورزش ایران بیش از ذخایر بانک مرکزی است. ذخایر بانک مرکزی مادی است و بالاخره تمام می‌شود اما ذخایر ورزش ایران معنوی است و تمام شدنی نیست. برنامه داریم این پیام را به آیندگان بدهیم که اهتزاز پرچم ایران به‌خاطر همین خون دل‌ها و تلاش‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه نعمت، کرسی و سکوی امروز ورزش ایران به‌خاطر همین پیشکسوت‌ها است، تصریح کرد: ما جامعه فراموش‌کاری هستیم و شهدا و قهرمانان را از یاد می‌بریم. ورزش ایران زنده و پویا است چون بزرگانش حیات دارند. این حرکت به مثابه قطاری است که هر ماه تکرار می‌شود، باید باور کنیم این قطار در مقصد هزارم توقف می‌کند. امروز ۷۰ جلد کتاب چاپ کرده‌ایم و باید به ۱۰۰۰ جلد برسانیم. اگر کرونا نبود، الان به ۲۰۰ جلد رسیده بودیم.

صالحی‌امیری با تاکید بر تداوم روند تجلیل ادامه داد: این جریان هیچ‌گاه متوقف نشده است. می‌خواهیم به آیندگان بگوییم که ورزش ایران در قرن گذشته همیشه حیات داشته است. جوانان ما باید الگوهای خود را از میان قهرمانان ایرانی انتخاب کنند و نه گزینه‌های خارجی. تختی را نماد موزه ورزش قرار داده‌ایم چون قهرمان و پهلوان جهان و ماست.

رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه سالی ۵ میلیارد تومان برای ورود ورزش به عرصه سینما برنامه خواهیم داشت گفت که باید از زنان موثر در ورزش هم نام ببریم که ورزش بانوان را به غرور رسانده‌اند.

صالحی امیری: دارایی‌های ورزش ایران بیشتر از بانک مرکزی است

تقدیر ایوبی از فعالیت کمیته ملی المپیک در حوزه تاریخ شفاهی

در ادامه مراسم رونمایی از ۳۱ عنوان کتاب تاریخ شفاهی ورزش حجت‌الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: با دیدن این مراسم به خود می بالم و عرض تبریک دارم. اگر انسان‌های فرهیخته و باتجربه هر جایی باشند، خدماتی برای کشور خواهند داشت.

وی ادامه داد: تاریخ شفاهی کار به ظاهر آسانی است اما کاملاً سخت و دشوار است. عیان کردن واقعیت‌های تاریخ از طریق گفت‌وگو با بزرگان کار آسانی نیست. هر رخدادی یک بود و نبودی دارد و کسانی که کار را انجام می‌دهند، باید با دقت پیش بروند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: تاریخ شفاهی جزو منابع دست اول علوم اجتماعی است و هرگز چنین کاری در حوزه ورزش نداشتیم. بزرگان ورزش پس از دوره پرفشار قهرمانی با مشکلات زیادی درگیر می‌شوند که فرصت تاریخ شفاهی نیست. کشتی یک ورزش چند هزار ساله است و ۳۰۰۰ سال قبل نمادی برای ایران شد. چوگان هم ۶۰۰ سال پیش از میلاد در ایران بوده است. مرام برای این فرهنگ است و قابل ترجمه نیست. عمر فدراسیون‌های ما در ایران از عمر خیلی از کشورها بیش‌تر است.

ایوبی در پایان گفت: سرزمین صلح هستیم و جنگ در ایران استثنا بوده است. وقتی همه نمادهای ما مبتنی بر صلح است، چرا یک نماد مبتنی بر جنگ به اسم ماراتن که میدان جنگ یونانی‌ها با لشگر ایران هخامنشی بوده باید نماد دویدن ۴۲ کیلومتری پیروزی یونانی‌ها بر ایران باشد؟! لازم است یک اعتراض یا صحبتی صورت بگیرد.

کد خبر 5553921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha