۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۱

در ادامه فرایند ورود اعضای جدید؛

بایدن اسناد عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را امضا کرد

بایدن اسناد عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را امضا کرد

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا اسناد و پروتکل‌های الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه اسنادی را امضا کرد که براساس آن واشنگتن از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو حمایت می‌کند.

بایدن با استقبال از دو کشور جدید اروپایی برای ورود به ناتو و امضای سند عضویت آن‌ها از سوی واشنگتن، این اقدام را آخرین گام در آمریکا برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو اعلام کرد. وی در مورد ورود این دو کشور به ناتو گفت: «این لحظه نقطه عطفی بود و هست. من به اتحاد و امنیت و ثبات بیشتر نه تنها در اروپا و ایالات متحده بلکه در همه جهان اعتقاد دارم.»

مجلس سنای ایالات متحده هفته گذشته با ۹۵ رأی موافق در برابر ۱ رأی مخالف از گسترش ناتو حمایت کرده بود.

این رأی گیری در تضاد شدید با برخی لفاظی ها در واشنگتن در دوران دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه بود که سیاست خارجی «اول آمریکا» را دنبال و از متحدان خود در ناتو انتقاد می‌کرد.

سوئد و فنلاند در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه گام‌های لازم را برای عضویت در ناتو برداشتند. مسکو بارها به هر دو کشور نسبت به پیوستن به این ائتلاف هشدار داده است.

۳۰ متحد عضو ناتو ماه گذشته پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند را در جریان نشست این سازمان امضا کرده بودند، اما نهایی شدن این پروتکل‌ها همگی به تصویب هرکدام از مجالس قانون گذاری و پارلمان کشورهای عضو بستگی دارد. گفته شده الحاق عضو جدید به ناتو باید توسط پارلمان ۳۰ عضو سازمان تصویب شود. در عین حال تصویب عضویت سوئد و فنلاند در ناتو ممکن است تا یک سال طول بکشد، اگرچه روند الحاق این دو کشور در ناتو قبلاً توسط چند کشور از جمله کانادا، آلمان و ایتالیا تأیید شده است.

کد خبر 5559674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha