۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۱۲

شرح بلاغ/ ۱۵؛ رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در گفتگو با مهر:

سازمان هیأت یک بستر و راهبری هوشمند است+فیلم

 سازمان هیأت یک بستر و راهبری هوشمند است+فیلم

هدف سازمان هیات این است که فضایی را ایجاد و فراهم سازد تا شبکه‌ها، هیأت‌های شاخص و صاحب نظران بتوانند از حوزه سیاست گذاری تا مرحله اجرا در عرصه هیأت به صورت منسجم عمل کنند.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: با پایه گذاری حکومت جمهوری اسلامی ایران، ضرورت ایجاد نهادها و ارگان‌هایی که بتوانند هر یک به نوعی مروج آرمان‌های فرهنگی و دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند به صورت بی‌وقفه مدنظر مقامات ارشد کشور قرار گرفت. در این راستا دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول گشتند. سازمان تبلیغات اسلامی در اول تیر ماه سال ۱۳۶۰ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص‌های اعتقادی، بنیاد نهاده شد.

در طی سال‌هایی که از فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی سپری شده است به اقتضا، نیازمندی‌های مطرح در سطح جامعه و به تناسب سیاست‌های کلی نظام اسلامی فعالیت‌های این سازمان دستخوش تغییر و تحول بوده است که یکی از آن تحولاتی است که در مرکز رشد و نوآوری سازمان هیأت و تشکل‌های دینی رقم خورده است.

بر همین اساس برای آشنایی بهتر با رسالت‌های سازمان هیأت با حجت الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی به گفتگو پرداختیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

*چرا و بر مبنای چه نیازی سازمان هیئت و تشکل‌های دینی تأسیس شد؟

بخش‌های متعددی در حوزه هیأت فعالیت می‌کردند و به موضوع هیأت می‌پرداختند که نیاز به یک انسجام و اتحاد وجود داشت؛ تعامل بین این بخش‌ها برای آنکه منسجم‌تر عمل شود مهمترین هدف به شمار می‌رفت و دیگر اینکه این مسؤولیت بیش از ظرفیت یک اداره بود و می‌طلبید یک سطح ارتباطی بهتری برقرار شود تا بتواند با مجموعه‌های بیرونی تعامل مستقل و تقویت شده تری را داشته باشد.

* نقش سازمان هیئت در زیست بوم هیأت‌ها چیست؟ به واقع سازمان هیئت در چه جایگاهی در این ساختار نقش‌آفرینی می‌کند؟

مجموعه سازمان هیأت یک بستر و راهبری هوشمند است هوشمند به این معنا که همیشه امر نمی‌کند بلکه فضایی را ایجاد و فراهم می‌سازد که شبکه‌ها، هیأت‌های شاخص و صاحب نظران بتوانند از حوزه سیاست گذاری تا مرحله اجرا در عرصه هیأت به صورت منسجم عمل کنند و از ظرفیت هیأت که به برکت قیام امام حسین و اهل بیت است بهتر استفاده شود زیرا این ظرفیت بسیار بزرگی است که تا به امروز استفاده شده است.

*افق و چشم انداز آینده سازمان را چگونه می‌بینید و در چه بازه زمانی احساس می‌کنید به آن دست خواهید یافت؟

وظیفه‌ای که بر عهده سازمان هیأت است در واقع راهبری هوشمند جریان هیأت به وسیله کنشگران اصلی میدان در همه حوزه‌های سیاست گذاری تا مقام اجرا است برای مثال سازمان هیأت در حوزه سیاست گذاری از ظرفیت خود شبکه‌ها، هیأت‌های شاخص و صاحب نظران بهره می‌برد چرا که انسجام میان صاحب نظران، صاحب نظران و پژوهشگران در عرصه برنامه ریزی تا اجرا هدفی است که سازمان دنبال می‌کند اما این هدف چه زمانی به آن چشم انداز و نقطه مطلوب خواهد رسید نمی‌توان دقیق بیان کرد اما پیش بینی می‌شود در دو سال آینده شاهد این انسجام باشیم.

البته امروز یک انسجام نسبی به وجود آمده و مجموعه شبکه‌ها کاملاً با سازمان هماهنگ هستند و کارها با یک همدلی و همراهی در حال انجام است؛ اینکه این شبکه‌ها بتوانند در کنار یکدیگر مأموریت‌های بزرگ را رقم بزنند نیازمند تمرین گروهی است.

*اقدامات کلام پروژه و برنامه‌هایی که سازمان تا به حال انجام داده و یا در دست اجرا دارد کدام است؟

مهمترین برنامه‌ای که سازمان دارد و در حال حاضر دنبال می‌کند مهرواره هوای نو است؛ مهرواره هوای نو یک راهبری هوشمند برای مجموعه‌های هیأت‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود که آن برنامه به صورت منسجم ادامه خواهد یافت، همچنین طرح حماسه هیأت، طرحی بود که محرم امسال در هیأت‌ها اجرا و برگزار شد، تشکیل شوراهای تخصصی و دفاتر تخصصی در حوزه اندیشکده هیأت از جمله اقداماتی بود که صورت گرفت.

هدف سازمان این است که این اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته به صورت منسجم ادامه پیدا کند و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بیش برود.

*در پایان چنانچه نکته‌ای هست که به آن اشاره نشده بفرمائید؟

مهمترین مطلب آن است که جریان هیأت جریان هوشمندی است و ما در این سازمان صرفاً به این جریان کمک می‌کنیم و اینگونه نیست که همه مسائل هیأت به سازمان هیأت ربط داشته باشد بلکه سازمان هیأت سازمانی است که با بهره گیری از ظرفیت صاحب نظران، بزرگان فن و هیأتی ها شرایطی را به وجود بیاورد که از ظرفیت هیأت بهتر استفاده شود امیدوار هستیم امکانات مجموعه سازمان هیأت توسعه پیدا کند تا بتوانیم خدمات رسانی بهتری به این جریان ارائه دهیم.

امیدوار هستیم این مراحل طی شود و کمک دیگر دستگاه‌ها که می‌توانند در عرصه خدمات رسانی به جریان هیأت کمک کنند به عنوان بزرگترین نهادهای اجتماعی کشور این خدمت را به جریان هیأت داشته باشیم.

کد خبر 5572442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha