الجزیره گزارش داد؛

آرامش شکننده در پایتخت لیبی پس از یک روز خونین

آرامش شکننده در پایتخت لیبی پس از یک روز خونین

پس از ساعت ها درگیری شدید در طرابلس که به کشته شدن ۲۳ نفر و زخمی شدن دست کم ۱۴۰ نفر دیگر منجر شد، آرامش شکننده بر این شهر حکمفرما شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، پس از ساعت‌ها درگیری با تسلیحات سنگین و نیمه سنگین در مناطق مرکزی و حومه شهر طرابلس پایتخت لیبی که منجر به کشته شدن ۲۳ نفر از جمله ۱۸ غیرنظامی شد، آرامش شکننده‌ای بر این شهر حاکم شده است.

بر اساس این گزارش، وزارت بهداشت لیبی از کشته شدن ۲۳ نفر از جمله ۱۸ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۴۰ نفر در نتیجه درگیری بین نیروهای دولت وحدت ملی و نیروهای وابسته به «فتحی پاشآغا» نخست وزیر تعیین شده از سوی پارلمان طبرق خبر داد.

منابع آگاه محلی به الجزیره گفتند که نیروهای سازمان پشتیبانی از ثبات که حامی دولت وحدت ملی هستند، کنترل تمامی مقرهای نیروهای «هیثم التاجوری» که از پاشآغا حمایت می‌کند را به دست گرفته اند. همچنین نیروهای دولت وحدت ملی مقر نیروهای «اسامه الجویلی» مسئول اتاق عملیات مشترک در منطقه غربی و حامی پاشآغا را با سلاح‌های سنگین بمباران کردند.

از سوی دیگر، «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی در واکنش به این تحولات گفت: تجاوز به طرابلس، از داخل و خارج برنامه ریزی شده بود. الدبیبه در ویدئویی که در حساب فیس بوک خود در جریان بازدید از یکی از خیابان‌های طرابلس منتشر کرد، افزود: هر کسی بخواهد با اسلحه و آتش بر لیبی حکومت کند، در رؤیا به سر می‌برد.

در همین زمینه، الدبیبه شامگاه شنبه از اتاق عملیاتی که برای دفاع از طرابلس تشکیل شده بود، بازدید کرد و دستور فوری را برای دستگیری همه شرکت کنندگان اعم از نظامی و غیرنظامی در آنچه «تجاوز» توصیف کرد، صادر کرد.

این در حالی است که «عبدالله بلیحق» سخنگوی مجلس نمایندگان لیبی در طبرق، گفت که «عقیله صالح» رئیس این مجلس با تعدادی از اعضای شورای دولتی راه‌های دستیابی به توافق با حضور گروه‌های لیبیایی و پایان دادن به مرحله فعلی و رسیدن به ثبات رایزنی کرده است.

این سخنگو افزود که عقیله صالح با تعدادی از اعضای شورای دولتی دیدار و با آنها در مورد همگرایی دیدگاه‌های مجلس نمایندگان و شورای دولتی گفتگو کرد.

در واکنش به درگیری‌های خونین در پایتخت لیبی، هیئت نمایندگی سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از این درگیری‌ها، توقف سریع اقدامات خشونت بار در طرابلس و خویشتن داری همه طرف‌ها را خواستار شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به نوبه خود خواستار توقف فوری درگیری‌ها در طرابلس شد.

سفیر آمریکا در لیبی هم خواستار توقف درگیری‌ها و ایجاد گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری شد. وزارت امور خارجه قطر نیز همه طرف‌های درگیر در طرابلس را به حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره فرا خواند.

کد خبر 5574928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha