۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۸:۵۵

محیط زیست در خطر است؛

قصه ای تکراری در استان بوشهر/ ورود آلودگی‌های نفتی به ساحل و دریا

قصه ای تکراری در استان بوشهر/ ورود آلودگی‌های نفتی به ساحل و دریا

بوشهر- ورود آلودگی‌های دریایی به مناطق ساحلی استان بوشهر به یک قصه تکراری تبدیل شده که خطرات بسیار زیادی را برای محیط زیست دریایی در پی دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان بوشهر در خشکی و دریا میزبان صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی است و بخش زیادی از مناطق ساحلی و دریاهای استان را این صنایع در بر گرفته‌اند.

هرچند مردم استان بوشهر میزبان شایسته‌ای برای این صنایع بوده‌اند ولی عایدی مردم از این صنایع فقط بیکاری در کنار غول‌های نفت و گاز و آلودگی زمین، دریا، ساحل، آب و هوا و.... بوده است.

آلودگی‌های نفتی در دریا و ساحل استان بوشهر به یک قصه تکراری تبدیل شده و هر از گاهی برخی از مناطق ساحلی و دریایی استان تحت تأثیر این آلودگی‌ها قرار می‌گیرد.

چندی پیش با ورود آلودگی‌های نفتی که هنوز منشأ دقیق آن اعلام نشده است، سواحل جنوب استان بوشهر تحت تأثیر قرار گرفت و پس از چند روز با تلاش نهادهای مختلف نسبت به پاکسازی ساحل و دریا اقدام شد.

این روزها بار دیگر آلودگی‌های نفتی به جنوب استان بوشهر رسیده و این بار سواحل چاه مجنون در بخش سیراف شهرستان کنگان را آلوده کرده است. تکرار این آلودگی‌ها زنگ خطری برای محیط زیست دریایی است.

قصه تکراری در استان بوشهر/ ورود آلودگی‌های نفتی به ساحل و دریا

تکرار آلودگی‌های نفتی آسیب‌زا است

رئیس شورای بخش سیراف در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به ورود آلودگی‌های نفتی به ساحل چاه مجنون اشاره کرد و گفت: آلودگی نفتی ساحل این منطقه به کرات تکرار شده و به محیط زیست و آبزیان آسیب زده است

این آلودگی‌های نفتی توسط کشتی‌ها به ساحل ریخته می‌شوند و موجب آسیب شدید به آبزیان و مسمومیت مردم می‌شود حسین کمالیان خاطرنشان کرد: با هماهنگی و پیگیری شورا و دهیار چاه مجنون و همکاری تأسیسات گازی سیراف، اداره بندر بوشهر و عسلویه، آلودگی نفتی ساحل چاه مجنون واقع در شهرستان کنگان جمع آوری شد.

قصه تکراری در استان بوشهر/ ورود آلودگی‌های نفتی به ساحل و دریا

لزوم اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه

رئیس شورای روستای چاه مجنون بیان کرد: متأسفانه این برای چندمین بار پیاپی هست که این آلودگی‌های نفتی توسط کشتی‌ها به ساحل ریخته می‌شوند و موجب آسیب شدید به آبزیان و مسمومیت مردم می‌شود و باید راهکاری جدی برای جلوگیری از این اتفاقات در حوزه ساحلی شهرستان کنگان انجام شود.

کمالیان افزود: به محض رؤیت این آلودگی در سطح ساحل با پایانه صادراتی سیراف، اداره بندر عسلویه و بوشهر و همچنین منطقه ویژه پارس رایزنی شد و برای پاکسازی ساحل و آوردن امکانات جمع آوری لکه‌های نفتی اقداماتی صورت گرفت.

آسیب جدی به آبزیان

رئیس شورای بخش سیراف عنوان کرد: مسئولان استانی و شهرستان باید فکری جدی در این باره کنند. این نوع معضلات آسیب جدی به آبزیان و همچنین مردم منطقه میزند و نباید دیگر شاهد این چنین موارد و سهل انگاری‌ها باشیم.

کمالیان گفت: مردم به اندازه کافی با آلایندگی فلرها گرفتار هستند و لذا اضافه شدن آلودگی ساحلی، درد مردم را دو چندان می‌کند و حتی ارتزاق و سلامت آنها از طریق آبزیان را نیز به خطر می‌اندازد.

وی از مدیر پایانه گازی سیراف، فرماندار کنگان، بخشدار سیراف، رئیس محیط زیست شهرستان کنگان و دیگر نهادهایی که در این جمع آوردی ها کمک کردند، تقدیر و تشکر کرد.

قصه تکراری در استان بوشهر/ ورود آلودگی‌های نفتی به ساحل و دریا

شکایت علیه آلوده کنندگان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در پی وقوع آلودگی نفتی مجدد و رسیدن تاربال های نفتی به سواحل سیراف و چاه مجنون در روزهای اخیر، به عاملین ایجاد آلودگی‌ها هشدار داد.

کوتاهی مدیران و شرکت‌های متولی از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری و شکایت و خسارت‌های وارده ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست دریایی و سواحل محاسبه و مطالبه می‌شود فرهاد قلی نژاد گفت: عامل ایجاد آلودگی‌های روزهای اخیر تقریباً مشخص و به احتمال زیاد از شناورهای دریایی و نفتکش‌ها بوده که در حال شناسایی دقیق هستیم و البته عامل آلودگی‌های نفتی در دریا و سواحل فقط نفتکش‌ها نیستند و نشت نفت از خطوط انتقال و یا سکوها هم موجب ایجاد آلودگی‌های نفتی و دریا و ساحل می‌شود.

وی ادامه داد: هر شرکت نفتی و هر پایانه صادراتی نفت و میعانات نفتی و شناورها ملزم به رعایت اصول پیشگیری از ایجاد آلودگی‌های نفتی هستند زیرا هر گونه آلودگی‌های نفتی موجب خسارت فراوان به اکوسیستم دریایی و سواحل می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: هر گونه کوتاهی مدیران و شرکت‌های متولی در این خصوص از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری و شکایت و خسارت‌های وارده ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست دریایی و سواحل محاسبه و مطالبه می‌شود که تا کنون پرونده‌های حقوقی متعددی تشکیل و در حال پیگیری است.

وقوع موارد متعدد آلودگی نفتی در سواحل استان بوشهر یکی از چالش‌های زیست محیطی اکوسیستم دریایی و سواحل استان است.

کد خبر 5586762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha