۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۲۴

آمریکا اطلاعلات گلوله‌باران «زاپروژیا» را به اوکراین می‌دهد

آمریکا اطلاعلات گلوله‌باران «زاپروژیا» را به اوکراین می‌دهد

دبیر شورای امنیت ملی روسیه امروز در سخنانی فاش کرد: آمریکا به اوکراین برای گلوله باران نیروگاه اتمی «زاپروژیا» اطلاعات لازم را می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد: ایالات متحده اطلاعاتی را در مورد موقعیت تاسیسات حیاتی نیروگاه هسته ای زاپروژیا برای گلوله باران به اوکراین ارائه می دهد که مملو از فاجعه ای در مقیاس بزرگتر از چرنوبیل و فوکوشیما است.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه در نشست مربوط به مسائل تضمین امنیت ملی در ناحیه فدرال سیبری در این خصوص گفت: یک تهدید جدی برای ایمنی تشعشعات، با گلوله باران تاسیسات حیاتی نیروگاه اتمی زاپروژیاتوسط نیروهای اوکراینی از سلاح های سنگینِ تامین شده توسط کشورهای ناتو است که هدف گذاری آن توسط ایالات متحده انجام می شود.

«نیکلای پاتروشف» اضافه کرد: پیامدهای این تحریکات نه تنها برای اکثریت جمعیت اوکراین و روسیه، بلکه برای اروپا نیز می‌ تواند بسیار فاجعه‌ بار باشد و در مقیاس خود می‌ تواند از تراژدی‌ هایی که در نیروگاه‌ های هسته‌ ای چرنوبیل و فوکوشیما رخ داد، هم پیشی بگیرد.

«انرژواتم Energoatom» سازمان انرژی اتمی ملی اوکراین که مسئول حفاظت از نیروگاه هسته‌ ای زاپروژیاست، روز گذشته اعلام کرد به دلایل رعایت مسائل ایمنی و حفاظتی، عملیات و فعالیت در نیروگاه زاپروژیا به صورت کامل متوقف شده است.

در بیانیه انرژواتم آمده بود که پس از اینکه سازمان انرژی ملی اوکراین، بامداد روز یکشنبه برق بخش ششم نیروگاه را از شبکه برق اوکراین قطع کرد، فعالیت نیروگاه زاپروژیا به صورت کامل متوقف شد. تدارکات و آماده‌ سازی‌ ها برای خنک‌ سازی نیروگاه و تغییر وضعیت آن به ایمنی‌ ترین حالت (خاموشی سرد)، در جریان است.

مقامات اوکراین چهارشنبه پیش از ساکنان روس‌ تبار منطقه زاپروژیا خواسته بودند که برای حفاظت و ایمنی خود، از مناطق پیرامونی نیروگاه خارج شوند.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌ شود، هم‌ اکنون در خط مقدم جبهه جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته و بمباران متعدد آن طی روزهای اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید نگرانی‌ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه فاجعه چرنوبیل منجر شده است.

کد خبر 5588281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha