نخست وزیر مالی:

فرانسه از پشت به ما خنجر زد

فرانسه از پشت به ما خنجر زد

نخست وزیر مالی، فرانسه را متهم به عهد شکنی کرد و گفت: فرانسه با خروج نیروهایش از پشت به ما خنجر زد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «عبدالله مایگا»، نخست وزیر مالی، فرانسه را متهم به عهد شکنی کرد و گفت: فرانسه با خروج نیروهایش از پشت به ما خنجر زد.

نخست وزیر مالی این سخنان را در جریان سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد.

این مقام ارشد مالی که یک شخصیت نظامی است و ماه گذشته به عنوان نخست وزیر موقت این کشور آفریقایی معرفی شد، علاوه بر انتقاد از فرانسه، سازمان ملل را نیز هدف حملات انتقادی خود قرار داد و این سازمان را نسبت به اوضاع مالی بی تفاوت عنوان کرد.

مایگا در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت: رهبران فرانسه ارزش‌های اخلاقی جهانی را انکار کرده و به تاریخ غنی فیلسوفان لومیر خیانت کرده و خود را به یک حکومت نظامی در خدمت تاریک‌اندیشی تبدیل کرده‌اند.

به گزارش مهر، فرانسه در مالی چیزهای زیادی از دست داده و اخیراً با اخراج نظامیانش از این کشور آفریقایی، یک خلأ استراتژیک را بر جای گذاشته است. فرانسه که از تحولات سیاسی مالی رضایت نداشت، در ۳ ژوئن ۲۰۲۱ تصمیم گرفت نیروهای نظامی خود را از این کشور خارج کند. این اقدام خشم دولت مالی را برانگیخت زیرا که خروج فرانسوی‌ها در این زمان خاص، خطر بازگرداندن مالی به دوران هرج و مرج را افزایش می‌داد. در نتیجه روابط بین این دو کشور رو به وخامت گذاشت تا اینکه سفیر فرانسه از مالی اخراج شد و این اقدام به حضور پراهمیت فرانسه در مالی پایان داد.

عقب نشینی نیروهای فرانسوی همزمان با بسته شدن صفحه دیگری از فرانسه در آفریقا، یعنی شرکت «بولوره آفریقا»، متخصص در حمل و نقل و تدارکات بود که رئیس آن، «وانسون بولوری» پایان فعالیت آن در قاره سیاه را اعلام کرد. برای چندین دهه، این شرکت فرانسوی یکی از مهمترین ارکان اقتصادی پروژه «فرانس آفریقا» به حساب می‌آمد که حضور فرانسه در قاره آفریقا را تثبیت می‌کرد زیرا بنادر و زیرساخت‌های حمل و نقل بسیاری از کشورهای این قاره را کنترل می‌کرد و روابط قوی با رؤسای جمهور فرانسه و آفریقا داشت و پس از خروج فرانسه، شرکت‌های وابسته به فرانسه در مالی نیز دچار بحران شدند.

کد خبر 5596851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      43 7
      از فرانسه برده ی حقیر امریکا، انتظاری جز این نیست خون آشام آدم کش ، درنده ی وحشی ناف این ها را با عهد شکنی بسته اند
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
      39 15
      از فرانسه برده ی حقیر امریکا، انتظاری جز این نیست خون آشام آدم کش ، درنده ی وحشی ناف این ها را با عهد شکنی بسته اند