۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳

وزیر خارجه هندوستان؛

همکاری تسلیحاتی با روسیه منافع دهلی را تامین می‌کند

همکاری تسلیحاتی با روسیه منافع دهلی را تامین می‌کند

وزیر خارجه هند با دفاع از تصمیم کشورش برای روی آوردن به تسلیحات روسیه، گفت که رابطه طولانی‌مدت دهلی‌نو و مسکو، منافع هند را تامین کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند در پاسخ به این سوال که آیا این کشور با توجه به جنگ اوکراین باید درباره روابط دهلی با روسیه تجدیدنظر کند، به «رابطه طولانی» بین دو کشور اشاره کرد؛ رابطه‌ای که به باور او شامل دهه‌ها همکاری امنیتی بوده و «قطعا منافع هند را تأمین کرده است.»

وزیر خارجه هند افزود: ما ذخایر تسلیحاتی قابل‌توجهی از سلاح‌های ساخت شوروی سابق و روسیه را در اختیار داریم و این ذخایر به دلایل مختلف افزایش پیدا کرده است. در واقع، نه تنها این سامانه‌های تسلیحاتی مزیت‌های خاص خودشان را دارند بلکه دلیل دیگر این همکاری این است که کشورهای غربی دهه‌ها به هند تسلیحات ندادند و در عوض «دیکتاتوری نظامی» مجاور ما را به عنوان شریک خودشان ترجیح دادند.

جایشانکار اضافه کرد که هند هم مانند هر کشور مستقل دیگر، بر اساس منافع ملی خود، چنین تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در سیاست بین‌الملل، همه ما با داشته‌های خودمان سر و کار داشته و قضاوت‌های خودمان را داریم؛ قضاوت‌هایی که بازتاب منافع ملی آتی و شرایط کنونی ما است.

گرچه دهلی‌نو تاکنون برابر فشارهای آمریکا برای کاهش روابط با روسیه مقاومت کرده اما وزارت خارجه آمریکا در ماه سپتامبر اعلام کرد که مقامات این کشور و هندوستان، مذاکرات جدی خود را برای تغییر رابطه با روسیه آغاز کرده‌اند.

پیش از این، نرندرا مودی، نخست وزیر هند گفته بود که کشورش به محصولات خارجی «معتاد» شده و باید خودکفایی بیشتری داشته باشد.

هند نیز همچون سایر کشورهای غیر غربی، خواستار راه‌حل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک برای بحران اوکراین شده اما از پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای تنبیه و تحریم روسیه خودداری کرده است.

این موضوع پیش از جنگ اوکراین نیز به همین منوال بود و واشنگتن به‌رغم تهدید هند، از اعمال تحریم علیه هند، بابت خریداری سامانه پدافند هوایی اس ۴۰۰ از روسیه دست کشید.

کد خبر 5607457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha