۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۹:۲۸

توسط نشر کرگدن؛

«مناظره رورتی و سرل» منتشر شد/ از وضعیت دانشگاه تا معنای «صدق»

«مناظره رورتی و سرل» منتشر شد/ از وضعیت دانشگاه تا معنای «صدق»

کتاب «مناظره رورتی و سرل؛ همراه با دو جستار دیگر درباره نسبی‌انگاری» با ترجمه بعثت علمی توسط نشر کرگدن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر کرگدن از مجموعه کتاب‌های گفت‌وگواندیشی خود کتاب «مناظره رورتی و سرل؛ همراه با دو جستار دیگر درباره نسبی‌انگاری» را با ترجمه بعثت علمی در ۱۲۸ صفحه و بهای ۶۰ هزار تومان منتشر کرد.

این مناظره یکی از مهم‌ترین گفت‌وگوهای فلسفی در عصر جدید است. هجمه را نخست جان سرل آغاز کرد: در سال ۱۹۹۳، مقاله‌ای با عنوان «عقلانیت و واقع‌گرایی، چه چیزی در مخاطره است؟» منتشر کرد و ضمن بازتشریح اصول و آموزه‌های بنیادین «سنت عقلانیت غربی»، به‌صراحت از وضعیت «پست مدرن» حاکم بر دانشگاه‌های آمریکا انتقاد کرد. سرل فضای حاکم بر دپارتمان‌های علوم انسانی را خیانتی آشکار به رسالت کهن نهاد دانشگاه دانست.

در پاسخ به تحدی سرل، ریچارد رورتی، یک سال بعد، در ۱۹۹۴، مقاله‌ای با عنوان «آیا آزادی آکادمیک پیش فرض‌های فلسفی دارد؟» به چاپ رساند. آنچه در رابطه با اصول موضوعه و آرمان‌هایی که سرل برشمرده بود موجب تشویش رورتی می‌شد، نه خود این اصول و آرمان‌ها که میل به بتواره سازی و تاریخ‌زدایی از آنها بود، میل به اینکه قراردادهای نهادِ دانشگاه را چیزی فراتر از یک مجموعه ابزار تاکنون سودمند تلقی کنیم.

در پی پاسخ رورتی، ردوبدل‌های نظری بیشتری میان دو فیلسوف درگرفت که درنهایت، در سال ۱۹۹۷، به مناظره‌ای تمام‌عیار میان این دو اندیشمند انجامید. آنچه این مناظره را در تاریخ فلسفه معاصر متمایز می‌کند تقابل سقراط در برابر پروتاگوراس، نسبی‌انگاری در دو قطب کهن اندیشه – در کسوت دو نماینده فرهیخته و مطلع از هر قطب برابر مطلق‌انگاری – است. در میانه‌های مناظره، مباحثه سرل و رورتی بر سر نظریه مطابقت صدق یکی از دقیق‌ترین و چالش برانگیزترین مواجهه‌های دو سنت فکری متخاصم بر سر حقیقت (صدق) است.

کد خبر 5609657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha