در بیستمین کنگره حزب کمونیست چین مطرح شد؛

شی‌جین‌پینگ: گزینه نظامی در مورد تایوان را کنار نمی گذاریم

شی‌جین‌پینگ: گزینه نظامی در مورد تایوان را کنار نمی گذاریم

رئیس‌جمهور چین در سخنرانی افتتاحیه بیستمین کنگره حزب کمونیست بر مخالفت با هرگونه هژمونی و همچنین دخالت در مناقشه تایوان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهور چین بیستمین کنگره حزب کمونیست چین را امروز (دوشنبه) افتتاح کرد. در این رویداد که یک هفته به طول می‌انجامد، انتظار می‌رود وی بتواند برای سومین دوره، رئیس‌جمهور چین شود.گفته می‌شود حدود دو هزار و ۳۰۰ نماینده از سراسر کشور در این گردهمایی حضور دارند.
شی جین پینگ در سخنرانی خود بر مواردی از قبیل حمایت حزب از امنیت ملی، حفظ ثبات اجتماعی، حفاظت از جان مردم و کنترل اوضاع در هنگ‌کنگ تاکید کرد. به گفته او «چین طرفدار چندجانبه گرایی واقعی است و با هر نوع هژمونی مخالف است.» رئیس جمهور چین همچنین در خصوص مناقشه تایوان و مسائل مربوط به آن تاکید کرد: «چین گزینه استفاده از ارتش برای اتحاد مجدد با تایوان را کنار نمی‌گذارد و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هرگونه اقدام لازم را انجام دهد.»به گفته او «حل و فصل مسئله تایوان یک موضوع خصوصی برای مردم چین است و باید توسط خود چینی‌ها تصمیم گیری شود.»

رئیس جمهور چین «جدایی‌طلبی و مداخله» در خصوص تایوان را محکوم و تاکید کرد: «ما قاطعانه مبارزه بزرگی را علیه تجزیه‌طلبی و مداخله آغاز کرده‌ایم و عزم و توانایی قوی خود را برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی نشان می‌دهیم.»

شی خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در شاخه نظامی حزب یعنی ارتش آزادیبخش خلق شد و مجدداً تأکید کرد که چین استفاده از زور را برای تحت کنترل درآوردن جزیره تایوان رد نمی‌کند.
چین بر این باور است که تایوان بخشی از خاک این کشور بوده و بنابراین نمی‌تواند در سازمان‌های بین المللی به صورت جداگانه عضو باشد و فعالیت کند. از سوی دیگر، سفر مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر به تایوان، به عنوان مداخله در امور داخلی چین تفسیر شده و بر تنش‌های بین دو سرزمین دامن زده است. چین به دفعات، اقدامات آمریکا را «بازی با آتش» خوانده و می‌گوید به آن پاسخ خواهد داد.

کد خبر 5609792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha