۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۹:۲۶

مهر گزارش می‌دهد؛

تولد پر از اما و اگر یک سازمان در شهرداری تهران

تولد پر از اما و اگر یک سازمان در شهرداری تهران

تشکیل سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری‌های شهرداری به رغم اینکه از منظر شهرداری تهران خللی در کارکرد سازمان فاوا ایجاد نمی‌کند؛ اما از دیدگاه برخی از اعضای شورای شهر موازی‌کاری محسوب می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران بود که برای نخستین بار طرح تشکیل سازمان فناوری‌های نوین در صحن شورای شهر مطرح شد؛ اگرچه بررسی این طرح به جلسات آتی شورای شهر تهران و با حضور شهردار موکول شد.

طرح تشکیل سازمان فناوری‌های نوین؛ موافقان و مخالفان

در همان جلسه از شورای شهر تهران، طرح تشکیل سازمان فناوری‌های نوین با موافقان و مخالفان گوناگونی رو به رو شد. احمد صادقی در تذکر خود به این طرح گفت: در پیشنهاد ما این موضوع لحاظ شده است که شهرداری با انجام تشریفات قانونی نسبت به تشکیل سازمان فناوری‌های نوین اقدام کند.

صادقی با بیان اینکه شهرداری به عنوان یک مجموعه سنگین با هشت معاونت نمی‌تواند این حوزه را تحمل کند، اظهار کرد: تشکیل این سازمان در راستای تحول اداری و چابک سازی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته با توجه به عدم سنخیت فناوری‌های نوین با فناوری اطلاعات، این روند، مجموعه را غیرچابک و غیرمنطقی کرده و شاهد خروجی چندانی از آن نبوده‌ایم.

صادقی با بیان اینکه چرا باید اقدامات هوشمندسازی و فناوری‌های نوین زیر نظر فناوری اطلاعات باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال در راستای دزدیده شدن درب کانال‌های فاضلاب، طرحی ارائه شده که با این موضوع مقابله می‌کرد اما هیچ ارتباطی با بخش فناوری اطلاعات نداشت.

علی اصغر قائمی نیز گفت: پیشنهاد ما این است که سازمان فناوری اطلاعات به شکوفایی برسد و با استفاده از مدیریت قوی و تقویت بودجه، شرایط بهبود یابد.

ملغی طرح تشکیل سازمان فناوری‌های نوین توسط شورای شهر

مهدی چمران در حاشیه پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران و در خصوص طرح تشکیل سازمان فناوری‌های نوین گفت: بررسی این پیشنهاد در صحن که زمان زیادی را به خود اختصاص داد، در رابطه با قرار گرفتن سازمان فناوری زیر نظر مستقیم شهردار و ایجاد سازمان فناوری‌های نوین زیر نظر شهردار بود که قرار شد این دو طرح در حال حاضر ملغی شود و شهردار در خصوص این سازمان در آینده توضیح دهد.

تولد پر از اما و اگر یک سازمان در شهرداری تهران

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ابهامات قانونی نیز در این زمینه مبنی بر اینکه طرح در ابتدا در سازمان امور اداری و استخدامی تأیید شود و یا شورای اسلامی شهر، وجود داشت، خاطرنشان کرد: روال قانونی این است که طرح در ابتدا در شورای اسلامی شهر تأیید و سپس به سازمان امور اداری و استخدامی ارائه، بررسی و اجازه از طریق این سازمان داده شود.

دفاع شهردار تهران از ضرورت تشکیل سازمان فناوری‌های نوین

در ادامه و در مورخ ۲۳ فروردین ماه هم‌زمان با پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران زاکانی برای ارائه توضیحات در خصوص ضرورت تشکیل سازمان فناوری‌های نوین در صحن شورای شهر تهران حاضر شد.

شهردار تهران با بیان اینکه فناوری به دو قسمت دیجیتال و غیر دیجیتال تقسیم می‌شود، گفت: همه فناوری‌های دیجیتال در سازمان فناوری فعلی دنبال می‌شود و فناوری غیردیجیتال در سازمان پیشنهاددهنده شهرداری دنبال خواهد شد؛ این دو سازمان قابل ترکیب با یکدیگر نیستند.

تولد پر از اما و اگر یک سازمان در شهرداری تهران

زاکانی با بیان اینکه همه فناوری‌های غیر دیجیتال را در این سازمان جدید، پیش بینی کردیم، تصریح کرد: مثلاً فناوری هاضم را در حوزه پسماند، این سازمان دنبال می‌کند در حالی که سازمان فاوا نمی‌تواند این مسأله را دنبال کند؛ روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران جمع آوری می‌کنیم که ۵ تا ۵۵۰۰ تن از آن به آرادکوه منتقل می‌شود؛ سه چهارماه است در حال تلاش هستیم که ۸ مرکز MRF را تجهیز کنیم و با بهره‌مندی از فناوری این ۵۵۰۰ تن را به ۳۵۰ تن و به زیر ۵ درصد برسانیم و به زودی اولین قرارداد بسته می‌شود و نوع جمع آوری را بر مبنای فناوری از درون خانه تا آرادکوه به یک مدیریت واحد می‌سپاریم.

شهردار تهران عنوان کرد: با این کارهای فناورانه می‌توانیم تهران را الگو کنیم و با دیپلماسی فناوری، امکانات را به سایر نقاط جهان منتقل و کسب درآمد و کسب تجربه کنیم.

تشکیل سازمان فناوری‌های نوین، یکی از راه‌های اصلی نجات شهر از نگاه زاکانی

وی در ادامه یکی از راه‌های اصلی نجات شهر را تشکیل سازمان فناوری‌های نوین اعلام کرد و در ادامه از اعضای شورای اسلامی شهر درخواست کرد که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

از جمله مسائل مورد مناقشه در شورای شهر تهران بر سر تشکیل یا عدم تشکیل سازمان فناوری‌های نوین در شهرداری ناظر بر احتمال موازی‌کاری این سازمان با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران است؛ با این حال زاکانی معتقد است که این سازمان کارکردی متفاوت نسبت به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران دارد.

از جمله مسائل مورد مناقشه در شورای شهر تهران بر سر تشکیل یا عدم تشکیل سازمان فناوری‌های نوین در شهرداری ناظر بر احتمال موازی‌کاری این سازمان با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران است؛ با این حال زاکانی معتقد است که این سازمان کارکردی متفاوت نسبت به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران دارد.

تولد پر از اما و اگر یک سازمان در شهرداری تهران

شهردار تهران در همین راستا و در حاشیه پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فاوا سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات است و ناظر به سامانه‌ها فعالیت می‌کند، گفت: ارائه خدمات در سطح بالاتر چیزی است که تمام خدمات شهر را یکپارچه می‌کند و این کار تنها می‌تواند توسط شهرداری انجام شود و آن هم در سازمان فناوری‌های نوین اتفاق می‌افتد.

حمایت آقامیری از تشکیل سازمان فناوری‌های نوین

پس از استماع اظهارات زاکانی در پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران موافقان و مخالفان به اظهار نظرات خود پرداختند. سیدمحمد آقامیری با تاکید بر حمایت از ایجاد سازمان فناوری‌های نوین گفته بود: باید این فرصت و امکان را بدهیم که کارهای جدید و ارزشمندی در سطح شهر صورت بگیرد و باید پشتیبانی کنیم که این سازمان جدید راه اندازی شود.

انطباق وظایف فاوا و سازمان فناوری‌های نوین از منظر امانی

ناصر امانی رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران که از مخالفان تشکیل سازمان فناوری‌های نوین در شهرداری تهران محسوب می‌شد، گفت: در شهرداری چرخی هست که در حال چرخیدن است و قدمتی بیش از ۲۰ سال دارد و تراز سازمان فاوا هم از نظر سرمایه انسانی و هم از نظر زیرساخت‌های فنی و تولیداتی که تاکنون داشته از تراز بسیاری از سازمان‌ها در کشور بالاتر است. اگر شهرداری فکر می‌کند نقصی در آن وجود دارد باید آن نقص را برطرف کند نه اینکه یک چرخ جدید اختراع کند و یک سازمان جدید را در کنار سازمان فناوری ایجاد کند.

تولد پر از اما و اگر یک سازمان در شهرداری تهران

رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با توسعه سازمان مخالف است، گفت: زیرا وظایفی که شهرداری برای سازمان جدید در نظر گرفته، دقیقاً همان وظایفی است که برای سازمان فناوری و اطلاعات تعریف شده و بخشی از آن اجرایی شده است. شهرداری در کنار حفظ سازمان فاوا می‌خواهد سازمان جدیدی ایجاد کند با این توجیه که فاوا یک سازمان سخت افزاری است و سازمان پیشنهادی یک سازمان مغزافزار است.

راه‌انداری سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری‌های شهرداری مشروط به اما و اگر

۳۰ فروردین‌ماه سال جاری هم‌زمان با پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر تهران، پرویز سروری با اشاره به راه‌اندازی سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری‌های شهرداری بیان کرد: نگاه ما این است که نوآوری را در شهرداری به عنوان یک موضوع نهادینه شده ساماندهی کنیم و با راه‌اندازی این سازمان، هیچ تشکیلات و نیروی انسانی جدید اضافه نمی‌شود.

شرایط شورای شهر برای زاکانی در مورد تشکیل سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری‌های شهرداری

در نهایت و پس از کش و قوس‌های فراوان ایجاد سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری مشروط به استفاده از ظرفیت‌های تشکیلاتی و ساختاری موجود شهرداری و جابه‌جایی آن‌ها و در صورت عدم توسعه ساختاری و عدم ایجاد پست‌های سازمان جدید به تصویب شورای شهر تهران رسید و شهرداری مکلف به ارائه اساسنامه این سازمان در مهلت مقرر شد.

پس از کش و قوس‌های فراوان ایجاد سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری مشروط به استفاده از ظرفیت‌های تشکیلاتی و ساختاری موجود شهرداری و جابه‌جایی آن‌ها و در صورت عدم توسعه ساختاری و عدم ایجاد پست‌های سازمان جدید به تصویب شورای شهر تهران رسید و شهرداری مکلف به ارائه اساسنامه این سازمان در مهلت مقرر شد.

بررسی اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر

۹ مردادماه بود که اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اشکالات و مواردی که کمیسیون و کمیته منابع انسانی در خصوص این اساسنامه مطرح کردند، مقرر شد تا این اساسنامه ارجاع و در کارگروهی، مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

تولد پر از اما و اگر یک سازمان در شهرداری تهران

زاکانی هم‌زمان با نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران با حضور در صحن شورای شهر و با بیان اینکه فلسفه وجود سازمان فناوری‌های نوین هدایت است، گفت: اساس این سازمان مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و ما نیز به دنبال سازمانی هستیم که کار آن اجرا است و هدف آن هدایت ظرفیت‌های شهرداری برای انجام فعالیت‌های فناورانه است‌.

بررسی اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری در صحن شورای شهر

ادامه بررسی اساسنامه سازمان فناوری در دستور کار نود و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با حضور شهردار تهران قرار گرفت و بند ۳ ماده ۴ یعنی تدوین سیاست برنامه‌ریزی، آماده سازی زیرساخت‌های قانونی و ساختاری به منظور انجام انواع حمایت‌های ممکن قانونی از مجموعه‌های فناور و نوآور حوزه مدیریت شهری و توسعه زیست بوم نوآوری شهری از قبیل صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه بورسی در حوزه سرمایه‌گذاری فناوری محور و با هماهنگی و همراهی سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری و نظارت بر مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها، فضاهای کار اشتراکی، مراکز رشد پارک‌های علم و فناوری و سایر نهادهای مرتبط و زیر مجموعه شهری در دستور بررسی قرار گرفت.

شهردار تهران در این جلسه با بیان اینکه هیچ گونه تعارضی در ارتباط بین سازمان فناوری‌های نوین و مرکز ارتباطات وجود ندارد، گفت: در واقع سرفصلی است که به اداره شهر جهش می‌دهد و کمک می‌کند که قابلیت‌های نظام جمهوری اسلامی نشان داده شود. فضا کاملاً در دسترس ماست و چندین محصول داریم که چند کشور متقاضی محصولات ما هستند که وظیفه تأمین و پشتیبانی محصولات را دارد.

موضوع قابل تأمل در اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری

«دیپلماسی فناوری» همواره یکی از کلیدواژه‌های محوری زاکانی در دفاع از تشکیل سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری است؛ اما در این میان، موضوع قابل توجه، موجودیت این ظرفیت در اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران است.

در تبصره ذیل ماده سوم اساسنامه این سازمان اشاره شده است که در صورتی‌که توانمندی‌های تخصصی این سازمان مازاد بر نیاز شهرداری باشد، با رعایت قوانین و مقررات به سایر شهرداری‌های کشور، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن‌ها و در اولویت بعدی به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر خدمات ارائه می‌دهد.

نادیده‌انگاری برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران با تولد سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری

از سوی دیگر، در ماده پنجم برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران بر ضرورت کاهش «تصدی‌گری» و «کوچک‌سازی» واحدهای ذی‌ربط از سوی شهرداری تهران تاکید شده است؛ این در حالی است که شهرداری تهران با ایجاد یک سازمان جدید، عملاً در نقطه مقابل کوچک‌سازی قرار گرفته است.

در ماده پنجم برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران بر ضرورت کاهش «تصدی‌گری» و «کوچک‌سازی» واحدهای ذی‌ربط از سوی شهرداری تهران تاکید شده است؛ این در حالی است که شهرداری تهران با ایجاد یک سازمان جدید، عملاً در نقطه مقابل کوچک‌سازی قرار گرفته است.

همچنین در ماده ۱۲ این برنامه به ضرورت بازطراحی کلان ساختار سازمانی در سطح ستاد، مناطق، نواحی، سازمان‌ها و شرکت‌ها با نگرش تجمیع سازمان‌ها و شرکت‌ها و کاهش معاونت‌ها و مدیران اشاره شده است؛ حال آنکه شهرداری تهران عملاً با ایجاد سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری نه تنها در راستای تجمیع سازمان‌ها قدم برداشته نشده بلکه به نظر می‌رسد مدیریت شهری عملاً سبب عریض و طویل شدن ساختار خود شده است.

فعالیت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان فناوری‌های نوین موازی است

علی اصغر قائمی در گفتگو با خبرنگار مهر و در همین خصوص با اشاره به موازی بودن فعالیت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان فناوری‌های نوین گفت: از روز اول اصرار داشتیم و گفتیم که این سازمان‌ها در راستای یکدیگر هستند و افرادی که در شورای شهر به این سازمان رأی ندادند همین استدلال را داشتند.

تولد پر از اما و اگر یک سازمان در شهرداری تهران

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: این سازمان به شدت ساختار شهرداری تهران را دچار موازی و تداخل می‌کند و در جلسات شورای شهر به این موضوع اشاره شد اما صحن شورا به این موضوع را داده است و باید به آن احترام گذاشت و باید منتظر نتیجه این سازمان باشیم.

توضیحات زاکانی در مورد مأموریت سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری

با این حال اما شهردار تهران معتقد است که مأموریت سازمان فناوری اطلاعات مأموریتی متمایز از سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری خواهد بود. زاکانی در همین خصوص و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مأموریت فاوا این است که کلیه اطلاعات و ظرفیت‌های اطلاعاتی شهرداری را در یک ظرف واحد و قواعد مشخص، قابلیت‌های شهرداری را به‌صورت یکپارچه و هوشمند در اختیار خدمت‌دهندگان و خدمت‌گیرندگان قرار دهد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در خصوص سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری، اساس بر این است که مجموعه دانشی خارج از شهرداری و در درون شهرداری را به یکدیگر پیوند زند و ظرفیت‌ها را یکپارچه کند و این دانش را با نوآوری تبدیل به یک قاعده فناورانه کند که ما به ازای آن ارزش افزوده ویژه‌ای را همراه داشته باشد.

بر اساس مصوبه شورای شهر، شهرداری تهران حق ندارد هیچ تشکیلات و نیروی انسانی جدیدی را برای سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری اضافه کند؛ از طرفی این نگرانی از سوی کارشناسان امر و برخی از اعضای شورای شهر تهران وجود دارد که در عمل، میان مأموریت‌های سازمان فناوری اطلاعات و سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری موازی‌کاری به‌وجود آید و به‌جای تسهیل امور، در عمل سبب تصعیب آن شود. با این حال مدیریت شهری تحقق تهران فناورمحور را به ایجاد سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری گره زده و شهردار تهران در رأس مدیریت شهری این اطمینان را داده است که مأموریت این دو سازمان با یک‌دیگر متفاوت خواهد بود و موازی‌کاری صورت نخواهد گرفت.

کد خبر 5611264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha