۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۰۴

اردوغان در تماس تلفنی خطاب به اولاف شولتز:

آلمان به موضع بی‌طرفی خود در روابط ترکیه و یونان بازگردد

آلمان به موضع بی‌طرفی خود در روابط ترکیه و یونان بازگردد

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور در تماس تلفنی امروز از اولاف شولتز خواسته است: آلمان به موضع بی‌طرفی خود در روابط ترکیه و یونان بازگردد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز سه شنبه با اولاف شولتز صدراعظم آلمان رایزنی تلفنی داشته است.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در این خصوص آمده است: رییس‌ جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با صدراعظم آلمان گفت که انتظار دارد آلمان به موضع بی‌ طرفی خود در مورد روابط ترکیه و یونان بازگردد.

در این بیانیه آمده است: اردوغان در گفتگوی تلفنی با شولتز به وی گفت که گفتمان‌ های ترکیه و اتحادیه اروپا، مذاکرات به روز اتحادیه گمرکی و مذاکرات الحاق (آنکارا با بروکسل) باید احیا شوند.

بر اساس بیانیه مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، در این گفتگوی تلفنی روابط ترکیه و آلمان و مسائل منطقه‌ ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اردوغان در این گفتگوی تلفنی اظهار داشت که برای تقویت روابط دو کشور در هر زمینه‌ ای به گفتگوی نزدیک با شولتز اهمیت ویژه‌ ای می‌ دهد.

در این بیانیه آمده است: اردوغان و شولتز آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین را نیز بررسی کردند.

در ارتباط با موضوع اختلافات میان آتن و آنکارا، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه چهارشنبه گذشته در سخنانی اعلام کرده بود که یونان باید آنکارا را به عنوان شریکی قوی و قابل اعتماد ببیند؛ تا یک تهدید.

وزیر دفاع ترکیه در این خصوص ادامه داد: تنها هدف مان تضمین امنیت ترکیه است. انتظار ما از همسایگان این است که به حقوق حاکمیتی ما احترام بگذارند و بر اساس قوانین و منطق بین المللی عمل کنند. ما تلاش زیادی می‌ کنیم تا مسیرهای گفتگو با یونان همیشه باز بماند و همیشه دست خود را برای صلح و ثبات در منطقه دراز می کنیم. این یونان است که توسعه طلب است. این خود یونان است که دائماً ترکیه را تحریک و تهدید می کند.

در همین ارتباط، «نیکولاوس پاناگیوتوپولوس» (Nikolaos Panagiotopoulos) وزیر دفاع یونان پیشتر در سخنانی اعلام کرده بود که کشورش می‌ تواند علیرغم تهدیدات ترکیه از جزایر خود دفاع کند.

بر اساس اعلام این رسانه، وزیر دفاع یونان پس از رژه نظامی «روز استقلال قبرس» گفت که رفتار بی ثبات کننده ترکیه امنیت در منطقه مدیترانه شرقی را تضعیف می‌ کند.

گفتنی است که ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که سفیر یونان را به وزارت خارجه در آنکارا احضار کرده است.

بر اساس اعلام این رسانه، آنکارا در هفته های پیش از احضار سفیر یونان به وزارت خارجه ترکیه به منظور ابلاغ خشم و عصبانیت این کشور از استقرار سلاح در جزایر نزدیک سواحل ترکیه خبر داد.

ترکیه به یونان و آمریکا نسبت به استقرار خودروهای زرهی آمریکایی در جزایر «میدیللی و ساکئز» یونان اعتراض کرد. ترکیه در یادداشتی اعتراض آمیز به آمریکا خواستار احترام به وضعیت جزایر شرقی دریای اژه و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از استقرار سلاح شد.

از سفیر یونان در آنکارا که به وزارت خارجه ترکیه احضار شد هم خواسته شده بود تا به موارد نقض در جزایر پایان داده و وضعیت غیرنظامی را بازگردانند.

کد خبر 5622337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha