به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار آنار رمضان اوف مفتی روسیه خاطرنشان ساخت: قم یکی از قطبهای علمی و معرفتی در جهان اسلام میباشد و دارای حوزهی دینی بزرگ و اسلامی میباشد که از یک طرف از درون این شهر صدها مؤسسه به آموزش و تبلیغ میپردازند و بیش از صدها هزار نفر از ایران و ۱۰۰ کشور دنیا در آن تحصیل میکنند و هر روز بیش از ۵ هزار کلاس درس در سطوح مختلف برگزار میشود و بیش از ۲۰۰ رشته در قلمرو دین و اسلام تدریس میشود.
مدیر حوزههای علمیه در ادامه گفت: در شهر قم ۲۰۰ مجله در موضوعات گوناگون منتشر میشود و در تولید آثار دینی در کشورهای منطقه جز بالاترین رتبهها میباشد و این شهر همچون قلب تپنده ای است که با بیش از ۲ هزار مؤسسه در دنیا در ارتباط است و مهمتر از همه اینها این است که در این شهر در ۵۰ سال پیش یک انقلاب بزرگ و گفتمان جدید پایه ریزی شد.
آیت الله اعرافی گفت: از دوره رنسانس که روابط شرق و غرب و جهان اسلام با غرب جدید به بیان آمد، جریانهای متعددی در جوامع برای بازگشت به اسلام پایه ریزی شد، جهان اسلام و بطور کلی شرق در برابر هجوم غرب دچار آشفتگی و فکری همراه شد و متفکران زیادی برای بازگشت به هویت اسلامی تلاش کردند چه در عالم اهل سنت چه در عالم شیعیان که توفیقات نسبی نیز در این زمینه داشتند، اما عمده این نهضتهای فکری سیاسی به دلایل گوناگون من جمله کاستیهای فکر سیاسی و اجتماعی دست نیافتند و امام خمینی در این شهر به درستی تحلیل از مزایای متفکران و اندیشمندان جهان اسلام را تشخیص داد و یک تئوری جدیدی برای پایه ریزی تمدن نوین اسلامی تأسیس کرد و این اندیشه که در قم پایه ریزی شد و امام پرچمدار آن بود یک نگاه جامع به علوم و معارف اسلامی از جمله فلسفه عرفان فقه و کلام توجه داشت.
امام جمعه قم در ادامه افزود: از سوی دیگر امام نگاه فرا مذهبی و امت اسلامی داشتند و به عقل و ایمان و هویت همه مسلمانان باور داشتند و در عین حال از تئوری برخوردار بودند که در تعامل و گفتوگو با ادیان و مذاهب دیگر حاشیه نداشتند و بر عقلانیت اسلامی تأکید و بر جهاد و مقاومت بر ظلم و ستم در جهان اسلام تأکید داشتند.
آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: امام خمینی در کنار ابعاد تئوری نظری و عملی یک روح نورانی بسیار مواجی داشتند که بر تمامی مشکلات فائق میآمدند و در کنار اخلاق و ایمان، به میثاقی که با خدا داشتند پایبند بودند و در سیاست، مردم سالاری دینی را پایه ریزی کردند.
وی گفت: در قم افزون بر تمدن جدیدی که پیدا شد و دامنه علوم اسلامی گسترش پیدا کرد تا ۵۰ سال قبل قلمرو های علوم اسلامی محدود به ۱۰ رشته بوده، اما هم اکنون به برکت کارهای عظیم علمی، حوزههای دانشی بالای ۱۰۰ رشته میباشد و تلاش شده علوم پایه به نیازهای جدید بپردازد و در حوزه فقه و شریعت که همه مذاهب اسلامی با هزاران پرسش و مسئله جدید روبرو هستند به آنها جواب داده شود به همین منظور فصول جدیدی در این حوزه دانشی اضافه شده است و این تأکیدی بر مطالعات تقریب بین مذاهب اسلامی و ادیان دیگر است.
قم دریچههای فکری خود را به روی مذاهب و اندیشههای دیگر باز نگه داشته است
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قم دریچههای فکری خود را به روی مذاهب و اندیشههای دیگر باز نگه داشته است و در میان مؤسسات علمی جهان فقط در قم نهادی همچون جامعة المصطفی وجود دارد که پذیرش از همه مذاهب را دارد و همواره با اندیشههای مذاهب مخاطب مطالب را ارائه میدهد.
آیت الله اعرافی ابراز داشت: روابط ما با مسلمان روسیه خوب است و روابط سیاسی روابط دیپلماتیک و سیاسی خوبی داریم و امیدواریم این روابط عمیقتر شود.
وی تصریح کرد: پایه همه روابط، علم و فرهنگ است؛ لذا جهان غرب نقشههای روابط را طوری طراحی کرده است که در صورت رابطه با همسایگان با یکدیگر کشورها باید از کانال کشورهای غربی و رسانههای آنان صورت بپذیرد و این ارتباطات که از رسانه غربی محقق میشود منافع خود را در بر میگیرد لذا ما باید روابط مستقیم با کشورها برقرار کنیم و رسانههای مشترک و تبادلات فرهنگی داشته باشیم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه در پایان خاطرنشان ساخت: ما آمادگی داریم ارتباطات علمی قم را با شما در میان بگذاریم و عامل مهم ارتباط، افرادی هستند که در مجامع علمی ایران همچون جامعة المصطفی و کسانی که در روسیه تحصیل کردهاند و آنان سفیران خوبی برای برقراری ارتباطهای علمی و فرهنگی عمیق میباشند.
نظر شما