عبدالسلام: نگرانی ریاض از شکل‌گیری «یمنِ قوی و مستقل»، منطقی نیست

عبدالسلام: نگرانی ریاض از شکل‌گیری «یمنِ قوی و مستقل»، منطقی نیست

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در اظهاراتی تاکید کرد: نگرانی های عربستان سعودی از شکل گیری یمن قوی و مستقل ، منطقی نیست و هیچ‌ کسی نمی تواند به ریاض درباره رهایی از این نگرانی تضمین دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه المسیره، محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن در اظهاراتی تاکید کرد: نگرانی‌های عربستان سعودی از شکل گیری یمن قوی و مستقل، منطقی نیست و هیچ کسی نمی‌تواند به ریاض درباره رهایی از این نگرانی تضمین دهد.

وی در ادامه افزود: مخالفت سعودی‌ها با شکل گیری یمن قوی و مستقل به این معناست که یمن همچنان در معرض تجاوزات قرار داشته باشد و این حملات متوقف نشود.

محمد عبدالسلام درباره آتش بس در یمن نیز گفت: پایان آتش بس در نتیجه پایان توافقات قبلی حاصل شد که تحت نظارت سازمان ملل متحد منعقد شده بود. عدم تمدید آتش‎بس در حالی صورت گرفت که سازمان ملل بر گزینه‌های خود تاکید می‌کرد و نمی‌خواست پرداخت حقوق کارکنان که یک نیاز اساسی بود را به رسمیت بشناسد.

وی با اشاره به شروط صنعا، تصریح کرد: توپ هم اکنون در زمین رژیم سعودی است، زیرا روابط صنعا و ریاض در درجه اول به رفتار رژیم سعودی و نحوه برخورد آنها مرتبط است.

وی ادامه داد: صنعا در حال دفاع از کشورش است و این واضح است. در طرف مقابل، ریاض رهبری یک ائتلاف بین المللی را بر عهده دارد و در کریدورهای بین المللی برای ادامه محاصره یمن و ادامه فشار دیپلماتیک با حمایت آمریکا و انگلیس تلاش می‌کند، که این مصداق کامل یک تجاوز است.

عبدالسلام در خصوص تفاهمات متقابل و رایزنی‌های اخیر در زمینه حل بحران یمن، نیز توضیح داد: اینکه دیدارهایی بین طرفین برای اهداف بشردوستانه یا سیاسی صورت می‌گیرد، امری طبیعی است.

وی افزود: یمنی‌ها از این جهت‌گیری‎ها حمایت می‌کنند و مهم‌تر از همه این است که تمایل به بحث در مورد همه جنبه‌های بشردوستانه از جمله بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر، رفع محدودیت‌های کالاها، و رفع محاصره ناعادلانه وجود داشته باشد، نه فقط پرونده زندانیان مورد بحث قرار گیرد.

رئیس هیأت مذاکره کننده یمنی با توجه به تغییرات در عرصه بین المللی و منطقه‌ای و ارتباط آن با پرونده یمن تاکید کرد که علیرغم تحرکات اخیر، ما معتقدیم که تحول قابل توجهی را شاهد نخواهیم بود زیرا زاویه‌ای که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و متأسفانه سعودی‌ها و اماراتی‌ها از آن به پرونده یمن نگاه می‌کنند، بسیار از دیدگاه مشترک بین طرفین که در آن منافع همه طرف‌ها حاصل می‌شود، دور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه این است که طرف سعودی متوجه شود، جنگ و تجاوز به یمن دیگر نه به نفع رژیم سعودی است، نه به نفع روابط آینده دو کشور و نه آینده دو ملت و منافع دو کشور در تفاهم، همزیستی، گفتگو و رفع مشکلات است.

کد خبر 5636177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha