۹ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۲۹

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین خبر داد؛

راه اندازی ۷ مرکز رشد و پردیس فناوری در استان قزوین

راه اندازی ۷ مرکز رشد و پردیس فناوری در استان قزوین

قزوین- رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین گفت: در راستای پیشبرد اهداف توسعه دانش‌بنیان ۳ مرکز رشد و ۴ پردیس علم و فناوری در قزوین راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر احمدی بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توسعه یکی از ارکان قدرت است و از دهه ۸۰ میلادی تا به امروز توسعه مبتنی بر دانایی شکل گرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین ادامه داد: پیشران این نوع از توسعه، فناوری و نوآوری و نیروی انسانی کارآفرین به‌جای تکنسین و واحدهای تحقیق و توسعه‌ای هستند.

این مسئول با بیان این نکته که زیرساخت لازم برای این روند دانشگاه‌های کارآفرین است عنوان کرد: در کشورهای غربی این مدل دهه‌هاست که مورد استفاده قرارگرفته است و در دو دهه اخیر نیز در کشور ما موردتوجه قرارگرفته است در این مدل انتظار می‌رود دانشجو بتواند برای خود و جامعه کارآفرینی کند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین با بیان این موضوع که مراکز رشد ازجمله محورهایی هستند که در راستای توسعه قرار دارند ابزار کرد: متأسفانه استان قزوین لحاظ بهره‌مندی از مراکز رشد شهرستانی در ۳ رده پایین بهره‌مندی قرار دارد.

احمدی گفت: اولین مجوزهای مرکز رشد در شهرستان برای آبیک با همکاری پارک علم و فناوری و دانشگاه غیاث‌الدین جمشید کاشانی و با مأموریت منطقه‌ای کسب شده است.

وی ادامه داد: در شهرستان البرز با همکاری بسیج علمی استان توافق‌نامه‌ای با حمایت معاونت علمی رئیس‌جمهور به امضا رسیده و تا پایان سال با اخذ مجوز و طی کردن مراحل قانونی راه‌اندازی خواهد شد.

این مسئول اضافه کرد: مرکز رشد شهرستان بویین‌زهرا با همکاری دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا و با مأموریت شهرستانی راه‌اندازی می‌گردد در شهرستان پاکستان در حال حاضر مذاکراتی با دانشگاه پیام نور استان داریم تا بتوانیم مرکز رشد را در تاکستان راه‌اندازی کنیم و این مراکز شهرستانی به ما در جهت تمرکززدایی از شهر قزوین کمک می‌کند.

احمدی تصریح کرد: به لحاظ سخت‌افزاری و برای رشد اکوسیستم فناور استان پردیس‌ها اولویت‌های ما در سطح استان محسوب می‌شوند و در این راستا ۴ پردیس در حال شکل‌گیری است که یکی از آن‌ها به‌صورت یک پروژه مشترک با دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است که تفاهم‌نامه‌های آن نیز به امضا رسیده، دیگری پردیس علم و فناوری با همکاری دانشگاه آزاد قزوین، پردیس فناوری و نوآوری کشاورزی استان با توجه به ظرفیت دشت قزوین با همکاری جهاد کشاورزی به‌منظور رشد شرکت‌های تخصصی در این زمینه و در نهایت پردیس سلامت استان با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی قزوین که قرار است در داخل پارک علم و فناوری استان تأسیس شود و در سال جاری مباحث عمرانی این پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت.


این مسئول بیان کرد: برای اینکه بتوانیم یک جامعه توسعه‌یافته داشته باشیم باید نگاه خود را از دانشجویان برداشته و به قدم‌هایی پیش از آن توجه کنیم لذا در کنار مراکز رشد توجه به دانش آموزان و آموزش‌وپرورش برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه فرهنگ‌سازی خلاقیت در دوران دانش‌آموزی شکل می‌گیرد و در همین راستا مرکز رشد خانه خلاق دانش‌آموزی با توافق بین ما و آموزش‌وپرورش استان شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به یکی دیگر از اهداف پارک علم و فناوری گفت: مرکز نوآوری کشاورزی ویژه دانش آموزان با هدف دانش‌بنیان سازی هنرستان کشاورزی در استان در دستور کار قرار دارد و آن‌ها با علم روز جهان در زمینه کشاورزی آشنا می‌شوند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین با اشاره به مأموریت پارک مبنی بر تسهیل انتقال فناوری گفت: باز صنعتی سازی صنعت استان از مأموریت‌های مهم پارک علم و فناوری محسوب می‌شود که به آن «راهبرد نوآوری باز» میگوییم و در دستور کار ما قرار دارد و با این راهبرد مراکز نوآوری برای صنایع استان ازجمله قطعه‌سازی، سرامیک و مواد شوینده تأسیس می‌شود, ما بنا داریم تجمیع این فناوری‌ها را در برج فناوری در داخل پارک داشته باشیم تا تولیدکنندگان ما بتوانند محصولی با کیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی تولید نمایند.

وی با بیان این نکته که دبیرخانه دائمی طرح تانا در پارک علم و فناوری قزوین دایره است تبیین کرد: این رویداد به‌طور سالانه در استان برگزار می‌گردد وظیفه آن به هم برسانی نیازها و ایده‌ها برای رفع مشکلات صنایع است.

احمدی به هفته پژوهش اشاره کرد و یادآور شد: هفته پژوهش از ۱۲ آذرماه آغاز می‌گردد و برنامه‌های ویژه‌ای به همین مناسبت در استان اجرا می‌شود که برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار استان در محل پارک علم و فناوری استقرار می‌یابد و فرصت خوبی برای طرح راهیان پیشرفت است تا عموم مردم از توانمندی‌ها و فناوری‌های دستگاه‌ها دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بازدید به عمل‌آورند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین به عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی پارک علم و فناوری گفت: در جهت تقویت این صندوق جهش‌های جدید اتفاق افتاده و با حمایت استاندار و سازمان برنامه‌وبودجه ۱۰% طرح‌های تملک دارایی استان به این صندوق اختصاص داده شده تا بتواند حمایت تسهیلاتی گسترده‌تری از شرکت‌های فناور داشته باشد.

کد خبر 5644062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha