۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۹:۵۱

مدیرکل هواشناسی اردبیل خبر داد؛

ثبت ۴۸ میلیمتر بارش در ۸۰ روز گذشته

ثبت ۴۸ میلیمتر بارش در ۸۰ روز گذشته

اردبیل- مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: میانگین بارش در ۸۰ روز سال آبی جدید در اردبیل کمتر از ۴۸ میلیمتر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش محمدی عصر یکشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت خشکسالی در اردبیل اظهار کرد: پیش‌بینی‌های چند سال گذشته درست از آب درآمد و ما امروز با شدت گرفتن پدیده خشکسالی در استان اردبیل روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد مساحت استان اردبیل را خشکسالی فرا گرفته و گستره آن به شدت در حال افزایش است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: ۹۸ درصد مساحت استان اردبیل درگیر درجاتی از خشکسالی است و کمتر از ۱.۶ دهم مساحت این استان از نظر خشکسالی در شرایط نرمال قرار دارد.

محمدی به تبعات نگران‌کننده خشکسالی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: ضرر و زیانی که کم بارشی به بخش کشاورزی و نگرانی از بابت تأمین آب شرب وارد می‌کند، کاملاً ملموس و به عینه است.

وی به افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما در پاییز امسال اشاره کرد و ادامه داد: این افزایش دما در سال‌های اخیر بر شدت نگرانی‌ها افزوده است.

محمدی میانگین بارش رخ داده در ۸۰ روز سپری شده از سال آبی را ۴۸ میلیمتر عنوان کرد و گفت: این میزان بارش به نسبت میانگین بارش بلند مدت ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل به کاهش محسوس آب در پشت سدها نیز اشاره کرد و افزود: گزارشی که همکاران ما در حوزه آب و فاضلاب ارائه می‌کنند، نشان‌دهنده وضعیت نامناسب در ذخیره پشت سدها است.

در این جلسه معاون شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به پایین آمدن حجم آب ذخیره شده در پشت سدها اشاره کرد و ادامه داد: ۲۳ درصد حجم آب در پشت سد یامچی به عنوان تأمین‌کننده آب شرب در اردبیل شرایط سخت و نگران‌کننده‌ای را رقم زده است.

علی خیاط رستمی خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد مصرف آب استان اردبیل در بخش کشاورزی و تنها هشت درصد در بخش خانگی و صنعت است و ضرورت صرفه‌جویی مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی به آخرین وضعیت دشت اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: دشت اردبیل ۷۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب دارد و فرونشست در این دشت به ۲۲ میلی‌متر رسیده است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: در کنار فرونشست در دشت اردبیل، ضروری است تا الگوی کشت برای زارعین مد نظر قرار گیرد تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب در بخش کشاورزی با رعایت الگوی مصرف استفاده از آبیاری مدرن برطرف شود.

خیاط رستمی بیان کرد: هر چند برنامه‌های متنوعی را جهاد کشاورزی با ترویج الگوی کشت انجام می‌دهد اما ضروری است تا کشت قراردادی و همچنین مصرف بهینه آب در این حوزه مورد توجه زارعین و بهره‌برداران قرار گیرد.

کد خبر 5652557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha