۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۴۳

ذبیح الله مجاهد:مقامات پاکستان از اظهارات تحریک‌آمیز خودداری کنند

ذبیح الله مجاهد:مقامات پاکستان از اظهارات تحریک‌آمیز خودداری کنند

سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز در بیانیه ای اعلام کرد: طالبان تلاش می کند تا از خاک افغانستان ضدپاکستان و کشورهای دیگر استفاده نشود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اظهارات نادرست مقام های پاکستانی قابل تاسف بوده و این گروه خواهان روابط حسنه با همه کشورهای همسایه از قبیل پاکستان است.

در بیانیه صادره از سوی سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان اضافه شده است: تمام تلاش‌ های خود را به کار می بندیم تا از خاک افغانستان نه تنها علیه پاکستان، بلکه علیه هیچ کشوری استفاده نشود. ما متعهد به این هدف هستیم، اما طرف پاکستان هم مسئولیت دارد که برای کنترول وضعیت تلاش کرده و از اظهارات بی اساس و تحریک آمیز اجتناب کند. چنین صحبت‌ هایی به نفع احدی نیست.

مجاهد اضافه کرد که این گروه «برای امنیت و ثبات در کشور خود ارزش قائل بوده، خواهان امنیت و ثبات در کل منطقه است و به تلاش‌ های خود در این راستا ادامه می‌دهد».

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه با روزنامه جیونیوز در این باره گفته بود: 58 درصد از حوادث تروریستی در ایالت‌ های خیبرپختونخوا و بلوچستان و رخ داده است، حوادث تروریستی در ایالت‌ های سند و پنجاب نیز رخ داده؛ اما بسیار نادر است. علیرغم اینکه حکومت بالفعل افغانستان توافق کرده است که از اراضی آنها علیه پاکستان استفاده نشود، اما از خاک این کشور علیه پاکستان استفاده می‌ شود. دولت اسلام‌ آباد با کابل در تماس است. قمر جاوید باجوا رئیس ستاد مشترک سابق و فیض حمید، رئیس سازمان اطلاعات این کشور با طالبان در این زمینه گفتگو کردند؛ اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

«امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان نیز در همین ارتباط پیشتر در سخنانی اعلام کرد که تنش ها در امتداد خط مرزی دیورند میان این کشور با پاکستان به نفع احدی نیست.

وزیر خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان در این باره گفت: تنش ها در امتداد خط دیورند به نفع احدی نیست و پاکستان باید با افغانستان تعامل متقابل داشته باشد. به همسایه نزدیک خود هشدار می دهیم که در امتداد خط (دیورند) تنش به نفع هیچکس نیست.

این مقام طالبان همچنین خطاب به جهانیان گفت که فشار جواب نمی دهد و برای حل مشکلات، جهان را به تفاهم با گروه طالبان فرا می خواند.

این در حالیست که اسلام آباد اخیراً افغانستان را به به حمایت تحریک طالبان پاکستان متهم کرده است. همچنین، اخیراً درگیری هایی میان نیروهای طالبان با ارتش پاکستان در امتداد خط مرزی میان دو کشور نیز گزارش شده است.

از سوی دیگر، وزیر خارجه پاکستان هم در هفته های پیش با اشاره به حملات طالبان پاکستان نسبت به «اقدام مستقیم علیه تروریسم فرامرزی» هشدار داد و گفت که کشورش می‌ تواند در راهبرد خود برای برخورد با طالبان افغانستان تجدیدنظر کند.

کد خبر 5672729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha