۲۵ دی ۱۴۰۱، ۸:۳۵

ترکیه: تداوم جنگ اوکراین، موجب خستگی مردم اروپا خواهد شد

ترکیه: تداوم جنگ اوکراین، موجب خستگی مردم اروپا خواهد شد

سخنگوی دولت ترکیه تأکید کرد هر گونه طرح صلحی بدون اعمال نظرات روسیه محکوم به شکست است و تداوم جنگ نیز موجب خستگی مردم اروپا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ابراهیم کالین، سخنگوی دولت ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» می‌گوید هر گونه طرح صلحی برای جنگ اوکراین اگر شامل نظرات روسیه نشود، محکوم به شکست است.

وی در این‌باره گفت: هر گونه طرح صلحی برای اوکراین باید نظرات روسیه را نیز شامل شود؛ اما اروپا و آمریکا هم باید در حصول چنین راه‌حلی مشارکت کنند.

به گفته ابراهیم کالین، طرف‌های جنگ سرانجام سر میز مذاکره خواهند نشست؛ منتهی پس از تلفات و خسارت زیاد و آنچه خستگی جنگ گفته می‌شود.

وی همچنین خطاب به سران اروپا افزود: هر چقدر جنگ در اوکراین ادامه یابد، اروپا و مردمش از جنگ خسته شده و خواهند گفت که دیگر نمی‌خواهیم از اوکراین حمایت کنیم.

اخیراً دولت ترکیه تلاش دارد نقش میانجی بین اوکراین و روسیه بازی و دیدگاه‌های سران دو طرف را برای کاهش تنش‌ها و ارائه طرح‌های صلح به هم نزدیک کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هفته پیش اعلام کرد تا زمانی که مبحث مذاکره با روسیه در قانون اوکراین ممنوع بوده یا غرب به کی‌یف اجازه انعطاف درباره این موضوع را ندهد، هیچ دورنمایی برای مذاکرات صلح وجود ندارد.

پسکوف در واکنش به اظهارات مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره اینکه روسیه به مذاکرات با اوکراین تمایل دارد، گفت: در شرایطی که رئیس جمهور اوکراین تحت قانون این کشور از تماس یا به نوعی ارتباط با ما منع بوده و زمانی که غرب مشخصاً به کی‌یف اجازه انعطاف‌پذیری نمی‌دهد، هیچ دورنمایی برای مذاکرات صلح در این مقطع وجود ندارد. روسیه همواره آماده حل و فصل مسائل از طریق مذاکره بوده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به دفعات گفته است که ما همچنان برای این کار آماده‌ایم. البته که ترجیح می‌دهیم که از طریق صلح و مجاری دیپلماتیک به اهدافمان برسیم.

چاووش‌اوغلو، سه‌شنبه گذشته گفته بود که از طرح پیشنهادی قبلی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای توافق صلح، حمایت می‌کند.

نشریه وال‌استریت ژورنال ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲( اول دی) به نقل از منابع آمریکایی و اروپایی مدعی شد که کی‌یف در حال کار روی جزئیات نهایی طرح صلح پیشنهادی خود بوده و احتمالاً فوریه امسال رونمایی خواهد شد. زلنسکی پیش‌تر گفته بود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از ابتکار اوکراین برای برگزاری اجلاس جهانی صلح به منظور بحث و بررسی پیشنهادات اوکراین حمایت کرده است.

مقامات روسیه بارها هشدار داده‌اند که هرگونه «طرح صلح» درباره اوکراین باید بر پایه واقعیات جدید تدوین شود که از جمله آن می‌توان به الحاق چهار منطقه (زاپروژیا، خرسون، دونتسک و لوهانسک) به مسکو اشاره کرد.

کد خبر 5682556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • عبدالله IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      3 1
      تا روسیه از مناطق اشعالی خارج نشود صلحی محقق نخواهد شد مگر اینکه معامله دیگری در دستور کار قرار بگیرد
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      1 4
      روسیه متجاوز است و نظراتش پشیزی ارزش ندارد ، اینو بفهم احمق
    • Mojtabakouhestani79@gmail.com MG ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      2 1
      اکراین در این جنگ محکوم به شکست هست و در مقابل روسیه شکست ناپذیر، غرب بازنده اصلی و آمریکا هم شیطان بزرگ فعلا اروپا باید درد را تحمل کند