۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹

تسخیر آسمان با هیولای مسکو؛ چرا همه از «سوخو ۳۵» می ترسند؟

تسخیر آسمان با هیولای مسکو؛ چرا همه از «سوخو ۳۵» می ترسند؟

جنگنده «سوخو ۳۵» روسیه با نمونه‌های غربی آن همچون «اف ۱۵»، یوروفایتر طوفان و داسو رافال فرانسه رقابت می‌کند؛ اما غیر از ایران کدام کشورها خریدار هیولای مسکو هستند؟

به گزارش خبرگزاری مهر، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، به تازگی گفت که تهران قرار است در سال پیش رو، از روسیه جنگنده سوخو ۳۵ بخرد. اظهارات حیدری نخستین تایید رسمی ایران درباره خرید این جنگنده بود اما از کشورهای دیگر چه خبر؟ در کدام کشورها سوخو ۳۵ هنوز یک گزینه برای سرمایه‌گذاری است؟

سوخو ۳۵ چیست؟

جنگنده سوخو ۳۵ که رقبای ناتو آن را «سوپر فلانکر» می‌خوانند، یک نسخه از سوخو ۲۷ است که به طور چشمگیری به‌روزرسانی شده و توانایی جنگی آن به منظور مقابله با اهداف هوایی، زمینی و دریا به سطح، افزایش پیدا کرده است.

شرکت صنایع هوافضا و دفاعی روسیه (UAC)، سوخو ۳۵ را تلفیقی از یک جنگنده با «ویژگی‌های جنگنده نسل نو» می‌داند که از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به «قدرت مانور فوق‌العاده، سرعت فوق فراصوت و دوربرد و همچنین توانایی انجام مانورهای جنگی گروهی اشاره کرد.» سوخو ۳۵ همچنین یک جنگنده تاکتیکی خوب برای حمل طیف وسیعی از سلاح‌ها و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیکی چند منظوره بوده و رادار گریزی قوی و پایداری و مقاومت بالا در نبردهای هوایی از دیگر قابلیت‌های آن است.

تسخیر آسمان با هیولای مسکو؛ چرا همه از «سوخو ۳۵» می ترسند؟

این جنگنده که به طور مشخص به واسطه توانمندی‌های جنگی منحصربه‌فردش شناخته می‌شود، قادر است نیروها و زیرساخت‌های زمینی تحت پوشش سامانه‌های پدافند هوایی که از پایگاه فرود آن فاصله قابل توجهی دارند را هدف قرار دهد.

همانطور که رسانه‌های آمریکایی پارسال تاکید کردند، توانایی تخریبی سوخو ۳۵ در نبرد با جنگنده‌های دشمن، از تمام جنگنده‌های طراحی‌شده پس از جنگ سرد، به مراتب بالاتر بوده و قادر است با پیشرفته‌ترین جنگنده‌های غربی همچون اف ۳۵ سری A و اف ۱۵ سری SA رقابت کند.

قیمت یک فروند سوخو ۳۵ چقدر است؟

هر سوخو ۳۵ تقریباً ۱۰۰ میلیون دلار قیمت دارد که در مقایسه با اف ۱۵ اندکی ارزان‌تر است. داسو رافال هم گران‌تر از سوخو ۳۵ است؛ این جنگنده فرانسوی تقریباً ۱۱۵ میلیون دلار قیمت دارد.

روسیه چند فروند سوخو ۳۵ دارد؟

شرکت صنایع هوافضا و دفاعی روسیه پارسال اعلام کرد که این کارخانه یک محموله دیگر از جنگنده‌های سوخو ۳۵ را ساخته و در اختیار وزارت دفاع این کشور قرار داده است.

نیرو هوافضای روسیه هم‌اکنون دست کم ۹۳ فروند سوخو ۳۵ فعال در هشت پایگاه هوایی سراسر روسیه در اختیار دارد.

بخشی از این جنگنده‌ها هم‌اکنون در اوکراین و همزمان با عملیات نظامی روسیه در این کشور، فعال هستند. وزارت دفاع روسیه در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که خدمه و خلبانان جنگنده‌های سوخو ۳۵ همچنان با استفاده از انواع موشک‌ها، مهمات و بمب‌ها اهداف نظامی اوکراین را تخریب و نابود می‌کنند.

چرا چین تصمیم به خرید سوخو ۳۵ گرفت؟

چین در سال ۲۰۱۵ با قراردادی ۲.۵ میلیارد دلاری، ۲۴ فروند سوخو ۳۵ از روسیه خرید و تحویل این جنگنده‌ها نوامبر همان سال تکمیل شد.

نکته قابل توجه این است که پکن به نخستین مشتری خارجی جنگنده نسل چهار و بالاتر تبدیل شد و به طور مشخص از آن برای عملیات گشت‌زنی در دریای جنوبی چین استفاده می‌کند.

واسیلی کاشین، کارشناس روسی گفته بود که جنگنده‌های سوخو ۳۵ که چین خریده، در برخی نقاط حساس منطقه همچون تایوان، نقش قابل توجهی در موازنه قدرت ایفا خواهند کرد. کاشین یادآوری کرد که سوخو ۳۵ به سامانه راداری «ایبریس» که تا ۴۰۰ کیلومتر برد دارد، مجهز بوده و قادر است انواع و اقسام اهداف هوایی را شناسایی کند. به گفته وی، این ویژگی پکن را قادر می‌سازد تا از یک منطقه گشت هوایی واقع در چین، تمام حریم هوایی تایوان را زیر ذره‌بین داشته باشد.

تسخیر آسمان با هیولای مسکو؛ چرا همه از «سوخو ۳۵» می ترسند؟

ژنرال مارک دی.کِلی، رئیس فرماندهی نبرد هوایی آمریکا در گفت‌وگو با یک نشریه آمریکایی گفته بود که چین می‌تواند بر پایه فناوری سوخو ۳۵، نسل ششم جنگنده‌های خود را تولید کند.

وی افزود: آنها با سوخو ۲۷ شروع کردند؛ سوخو ۳۰ را ساختند و سپس آن را به جِی ۱۶ تبدیل کرده و حالا هم سوخو ۳۵ دارند.

چه چیزی هندوستان را از خرید سوخو ۳۵ منصرف کرد؟

مسکو در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از برنامه «ساخت هندوستان»، به دهلی نو پیشنهاد همکاری داد. در آن برهه سازندگان جنگنده‌های «میگ» و «سوخو» از جمله سوخو ۳۵ برای نهایی کردن قرارداد بزرگ تامین ۱۱۴ فروند جنگنده برای نیروهای هوایی هندوستان، با یکدیگر در رقابت بودند.

پس از ابراز تمایل هندوستان برای خرید سوخو ۳۵، گزارش‌های منتشر شد مبنی بر اینکه واشنگتن با استفاده از اهرم همیشگی‌اش یعنی تحریم‌های آنی، شروع به تهدید دهلی نو کرده است؛ موضوعی که در نهایت هندوستان را از خرید سوخو ۳۵ منصرف کرد و آنها داسو رافال فرانسوی را به «تحریم» ترجیح دادند.

در آن برهه، رسانه‌های روسی گزارش دادند که مقامات آمریکایی در تلاشند تا هندوستان را مجبور کنند که به همکاری خود با روسیه در حوزه فناوری نظامی پایان دهد.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5693554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • جواد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      اگر سوخو ۳۵ اینهمه کارایی داره پس چرا تا الان از پس ارتش اکراین که حتی فاقد تانک هست بر نیومده پس بهتره اغراق نشه و پول مفت هم به روس ندهیم
      • سیروس IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
        24 21
        خیلی بیسوادی
      • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
        35 15
        کل غرب در کنار اوکراین هستند تانگ های آلمانی هم در راه هستند موشک هلی دوش پرتاب که آمریکایی ها به اوکراین دادن قاتلها پرنده هست اینجاست که پهباد های کم هزینه کاربرد داره ، هزینه هر پهباد از هر موشک آنها کمتر است هرچه پهباد بیشتری بفرستند موشک بیشتری شلیک میشه و هزینه جنگ برای طرف غربی بیشتر میشه
      • AE ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
        23 12
        مگرتوخبرداری که چندتا جنگنده اکراین ساقط کرده. درضمنf35بدون درگیری داره ساقط میشه ویازمینگیربعدتوقع داری توجنگ هیچ جنگنده ای آسیب نبینه. یکچیز طبیعی هست سقوط جنگنده توهر جنگی. مگر توجنگ امریکا برضد عراق کم امریکا جنگنده ازدست دادالبته همه به عناوین مختلفی.
      • عل IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
        21 12
        دوست گرامی شرمنده اگر تنها ارتش اکراین بود تا الان چندین بار متلاشی شده بود ولیکن کمکهای فنی و نظامی و مستشاری کشورهای عضو ناتو منجمله آمریکا و انگلیس باعث شده تا روسیه به تنهایی آنچنان که باید موفقیتی نداشته باشد
    • آرش بختیاری IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      85 53
      این چه تیتر مسخره و مسخره تر توجیه و توضیحات افتضاح که دادین این هواپیما نثل چهاره و دیگه داره از رده خارج میشه هواپیمایی نثل شیش جایگزین میشه بعد تیتر میزنین همه میترسن ازش بس کنین ملت بیسواد و خودتون همه چیز دان حساب میکنین هر چند مطمنن روسیه این هواپیما تحویل نمیده اگه هم تحویل بده یه مشت از رده
      • یا زهرا IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
        23 16
        با سواد نسل رو اینجوری مینویسن
      • علی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
        21 7
        با سواد نسل
      • افشین IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
        17 11
        اولا هنوز هیچ نسل ششمی در دنیا تولید نشده و نسل پنجم هم فقط در اختیار چند کشور هست که بدرد هر ماموریتی نمیخوره. دوما سوخو ۳۵یک نسل چهارم نیم هست .یعنی بسیاری از تواناییهای نسل پنج رو داره. اما از همه مهمتر این هست که شما هنوز بلد نیستی فارسی بنویسید و نسل رو نثل مینویسی و بعد بقیه رو بیسواد خطاب میک
    • ن. م IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      38 50
      ماهم. سوخو ۳۵. میخواهیم
    • ع ا ز CA ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      50 55
      دلیل اینکه همه فکر میکنند جت جنگندهای امریکا و غربیها همیشه از برترین هوای بر خوردار هستند در مقابل جنگندهای روسی به این دلیل است جنگندهای غربیها با حجم بالای تبلیغات بر خوردار هستند و کمتر کسی و کشوری حاضر نیست به غیر از محصولات غربیها راجب آن صحبت بکنند و نیروی هوای هیچ کشوری حاضر به کیفیت جنگنده
    • امیر شجاع IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      26 12
      همیشه دوست داران انقلاب ومردم هیچ موقع چیزی را هنوز نخریدن وداخل کشور نیاوردن تبلیغات نمیکنن من درعجبم که شما چرا تبلیغات میکنید شما دوستان هستین یا دشمنان انقلاب الان حکایت اس 300 دارین ب سر کشور میارین خواهشن اینقدر نگین اف 35 سوخو برادر من بخاطر همین کارتون دشمنان ی معامله میکنن بد میخواین چکارک.
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      78 11
      مثل نیروگاه بوشهر نشه
      • افشین IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
        15 12
        نیروگاه بوشهر در حال کار هست و فاز دوم نیروگاه در حال ساخت و فاز سوم در حال مذاکره براش هستند. البته فراموش نکنید که این نیروگاه رو قرار بود دوستان آلمانی شما بسازند که زدن زیرش. روس‌ها با تاخیر ساختند که دلیلش هم فشار دوستان غربی شما بود. داستان رو چپه تعریف نکنید.
    • میترا IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      39 62
      آمریکا هنوز هم افکار پوسیده استثمارگرایانه و قلدری رو داره
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      93 75
      در مقابل آمریکا اسبا بازی بیش نیست
      • سیروس IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
        10 15
        لوس نشو بابا هیچی نمیفهمی بیکاری میای اینجا سر ما رو بخوری
      • وحید لر IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
        54 55
        اسباب بازی آمریکا تو و امثال تو هستن که اینجوری غرب زده هستین
    • ناصر دنبلی ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      82 26
      روسها ید طولایی در پیمان شکنی وحتی خنجر از پشت زدن دارند و همه قطعنامه های تحریم ایران در شورای امنیت هم با رای مثبت چین و روسیه که ظاهرً دوستان ایران بودند تصویب شد.. با این وصف شما که اینهمه در باب خرید این هواپیما داد سخن میدهید فردا اگر تحویل ندادند چی دارید بگید؟
      • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
        19 21
        انگلیس و آمریکا قابل اعتماد اند که قبل از انقلاب پول سلاحهای فروخته را گرفتند ولی بعد 43 سال هنوز دارند تحویل می دهند
      • مهدی IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
        11 3
        چرا همه کار شناس شدن.جریان پول هواپیماها اینه طرف ایرانی قرارداد فسخ کرده.هواپیماها آماده تحویل بودت
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      82 28
      سوخو خوب هست اما در حد اف ۱۵ نیست این غربزدگی نیست اما جنگنده های امریکایی یه سرو گردن از جنگنده های دنیا بالاترن و این در حنگ تحمیلی مخصوصا با اف۱۴ ها ثابت شد
      • RO ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
        21 38
        حقیقتا غربی ها بهتر از ما می دانندکه از لحظ کارایی پلتفورمهای نظامی روسیه همراه با تاکتیکهای شرقی یک سروگردن از ناتو بالاتر است واین حالت ترس وانتظار ودست برتر روسیه از دهها سال پیش تاکنون از زمان جنگ سرد تا کنون حفظ شده اما این دزد ودروغگویی های ناتو را ما ساده دلان بهتر از جدیت روسها قبول می کنیم
      • رضائی AE ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
        17 32
        دوست عزیز در زمان جنگ تحمیلی برتری هوایی با اف ۱۴ نبود بلکه با خلبانان شجاع بود که برتری ایجاد کردند .
    • AE ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      10 22
      دولت‌های پیشین داوطلبانه ایران رو تحریم تسلیحاتی کرد. وبرجام هم هسته ای وهم ماهواره ای رو بلاتکلیف گذاشت وهیچی جزء ضرربه کشور واردنکرد. یانکه مازودتربه این جنگنده دست پیدامیکردیم. درضمن مصر5ماه پیش5فروندسوخوتحویل گرفت فقط بخاطرایران
    • ما IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      8 55
      جهان‌غرب‌باتما‌قدرت‌پیروزی‌صدرصد‌بجنگ‌شرق‌امده‌شرق‌روسیه وایران‌وچین‌باید‌هوشیار‌باشند‌پیروزی‌صدرصد‌غرب‌با‌لیزر‌هوایی‌و زمینی‌کره‌زمین‌درتسخیر‌غرب‌است‌وجنگیدن‌بیهوده‌است‌فقط‌یک جا‌را‌غرب‌نادیده‌گرفته‌وعده‌الهی‌اسلام‌بامعجزه‌برغرب‌پیروز‌میشه
    • رمضان IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      55 5
      اگر قرار باشد سوخو بخرید باید از نوع نسل پنجمش سوخو 57را می خریدید
      • ناشناس IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
        2 3
        روسیه خودش ۱۲ تا سوخو ۵۷ داره خود آمریکا هم به متحدانش اف ۲۲ نداده چون جنگنده راهبردی اش هست روسیه هم سوخو ۵۷ جنگنده راهبری اش هست
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      25 74
      انشاالله کاری کنن مسئولین که فناوری ساخت سوخو۳۵و۵۷ را به ایران بیاورند که محتاج غرب کثیف نشویم.
    • Ali archi IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      9 3
      قیمت هر فروند سوخو 35 خالی حدود 85 میلیون دلار هست و با احتساب امثزش خلبان و. پرسنل فنی و خرید تسلحات برای ان حدود 125 میلیون دلار میشود چین چندین سال پیش 24 فروند را، 2.5 میلیارد دلار خرید و مصر اخیرا همین تعداد را با 3 میلیارد دلار خرید اابته قیمت رافال فرانسه هم با اموزش بیش از 200میلون دلار هست
    • Mh IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      47 13
      برای یک هواپیمای نسل چهارمی که مثل آب خوردن هدف سیستم‌های پدافند هوایی قرارمیگیره که اینقدر هیاهو و هارت و پورت نمیخواد بکنید. روسها در اصل دارند این هواپیماهای برگشتی از مصر رو به ایران غالب می‌کنند البته اگر در پشت پرده دستهای نامرئی مانع اینکار نشوند.
    • رحمانی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      26 27
      امریکاقلدرزورگو وبی منطق است ازسازمانهای بین المللی سواستفاده می کنند واقعا این قدرت رو با بی عرضگی غربیها وروسیه وچین بدست اورده این یاغی زورگو بایست درجهان قدرتش محدودگردد
    • محسن IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      26 0
      اگه ایران میخواد باید زودتر این کار رو انجام بده چون روسها اصلا قابل اعتماد نیستن و بعد رفع نیاز خودشون از پهپاد یادشون میره که چی وعده دادن
    • TR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      31 17
      پول آف ۳۵رو بدیم یه اشغال روسی دانگرید شده بخریم...جنگ خودش برتری کامل پرنده های غربی رو ثابت کرد.
    • مهران۱۴۹۰ IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      2 9
      با توجه به حق انتخاب های خیلی محدودی که ایران در انتخاب و خرید جنگنده دارد انتخاب سوخو با توجه به وضع مالی و سیاسی کشور بهترین گزینه ممکن و دست یافتنی است.
    • فرامرز IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      7 1
      روسیه هرگزاین هواپیما روبه ایران تحویل نمیده.
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      8 1
      بشین تماشا کن تا بیاد ایران ، اره حتما میاد ایران ، همون قد که s300سریع و زود و با نصف قیمت اومد اینم فردا صبح قبل نماز صبح و ناشتا تو فرودگاه میشینه
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      8 4
      باز رفتین جنس دست دو اوردین 😏🤣
    • رسول IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      3 1
      من از نگارنده این متن فقط یک سوال دارم و تمام،سطح‌ مقطع راداری سوخو ۳۵ قدر هست؟بهتر هموطنان عزیزم هم یه سرچ کنند تا متوجه فاصله و فاجعه ای بنام تکنولوژی جنگنده های غربی رو با نوع روسیش بدونند
    • خسرو IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
      12 1
      دل سوختگان بهتر است بجای سنگ روسیه کمونیست را به سینه زدن سنگ ملت زخمی ایران را زمان تصاحب خاک ایران طی دو قرارداد ننگین گلستان وترکمنچای و حجم فروش سلاح های روسی در جنگ هشت ساله در جهت کمک به عراق وکشتن فرزندتن ایران را مد نظر قرار دهند .شعار هر ایرانی مرگ بر روسیه کمونیست وپوتین بیشرف آدمکش .
    • RO ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      9 39
      اگرمقایسه سلاحهای انفرادی مانند تفنگها وتیر بارها ی روسی با امریکایی وغربی را در نظر بگیریم آنچنانکه بنده حقیر درجنگ ایران وعراق دیدم وهمچنین تانکها وزره پوشها اصلا واقعا سلاحهای اروپایی وغربی وامریکایی حرفی برای گفتن نداشتند .یک مشت لگن وآهن قراضه .واقعا کارکرد سلاحهای امریکایی واروپایی باعث تمسخر
    • RO ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      10 26
      سلاحهای وادوات زرهی وزمینی روسها را که ما در جبهه دیدیم نه فقط در جبهه جنگ ایران وعراق بلکه در کل جهان کمی وکیفی در تسخیر روسیه است .اصلاسلاحهای امریکایی درمقابل زیاد حرفی برای گفتن ندارند.
    • hasan IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      3 8
      اولا خیلی قویه دوما خیلی خرید عالیی هستش و ما اگه یه ایرانی واقعی هستیم انقد آیه یاأس برا کشورمون نمیخونم عوضه اینکه از لحاظ رسانه ای خودمونو ببریم بالا یه مشت وطن فروش میان میزنن تو سر کشور.
    • م ب IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      5 8
      ما میتوانیم
    • کاف IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      1 0
      تاریخ پرواز از ایران برای عملیات کی هستش لطفا اون تاریخ رو بگید
    • ناصر IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      1 2
      با سلام خدمت همه دوستان با توجه به منابع و مطالعات بنده میتوان اینجوری برداشت کرد که قیمت سوخو سی و پنج حدودا سه برابر میگ بیست و نه ، و میگ سی و پنج می باشد و حتی دو برابر سوخو پنجاه و هفت . آیا انتخاب سوخو ۳۵ انتخاب مناسبی هست
    • تقی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      16 3
      جنگ اکراین و روسیه مثال خوبی برای قضاوت در مورد جنگنده های روسی و سلاحهای غربی است. کلاه روسیه بارها سرمان رفته و باز هم میخواهیم امتحان کنیم؟
    • کوچه بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      8 0
      حالا سوخو شد بهترین جنگنده ی دنیا بخدا اگر به شماها بادبادک هم می‌دادند میگفتید این بادبادک ها با جنگنده f35 برابری می‌کنه
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 0
      این جنگنده در داگفایت( نبرد های هوایی نزدیک و تن به تن) بسیار جنگنده مناسبی هستش و ترکیبش با تامکت های ایرانی واقعا ترکیب ترسناکی هست، تامکت با موشک فینیکس و رادار قوی میتونه جنگنده های مهاجم رو از دور شکار کنه و سوخو ۳۵ هم درصورت داگفایت با مانور بالا اون جنگنده ها رو ساقط کنه.
    • RO ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      7 0
      اعتماد به روسیه دست کمی از اعتماد به غرب نداره
    • یه ایرانی US ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      7 2
      اگر روسیه این چنگندها داشت پیش از یک سال مثل کشندی که در ماسه وشن گیر میکند گیر نمیکرد
    • DK ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      5 2
      اگر اسب بیگانه سوار بشی باید زود پیاده بشی روسیه دوست خوبی نیست ونخواهد بود دشمنان خدا هیچوقت دوست خوبی نیستند.
    • کیا IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      4 6
      سوخو 35 که یه هیولاست و جایگاه خودش رو داره اگه قلاب سنگ از فلسطین هم وارد کنن بهتر از این هست که از آمریکا بیناموس و اروپای هیچی ندار خریدکنن.
    • ناشناس IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      1 0
      از همه اینها بگذریم و فکر کنیم که سوخو 35 بهترین جنگنده دنیاست از خرید تا عملیاتی شدن این جنگنده در ایران شاید سالها بگذره کارشناسان نظامی بهتر میدونن که تو کشوری که دیروز نیروی هواییش آمریکایی بود چقدر سخته بعد بعد از این هم تلاش و بومی سازی جنگنده اف 4. و 5 و اف 14 چرا باید اینهم هزینه کنیم
    • عبدالکریم IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      6 2
      تاریخ که مطالعه میشود غیر از خیانت، روس به ایران خدمت نکرده ، فکر نکنم این هم به نتیجه برسه
    • ناشناس IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      4 3
      این همه هزینه کنیم و جنگنده از رده خارج روس رو بخریم تازه اون هم اگه به ایران تحویل بده هنوز اس 300 های که قرار بوده بده رو بطور کامل نداده و هربار زیر تعهداتش میزنه با کسی بد عهدی میکنه نباید دوباره وارد معامله شده آدم مگه از یه سوراخ چند بار باید نیش بخور تا یاد بگیره
    • علی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      5 0
      سلام حوصله ندارم تایپ کنم ولی خلاصه وار میگم این جنگنده بخاطرسطح مقطع راداری بالای ک داره زود شناسایی میشه و بخاطر برد بلند موشکهای رقیب زود مورد هدف قرار میگیره ولی در بربابر اف ۱۶ حرفهایی برای گفتن داره ولی اف ۱۸ یورو فایتر تایفون و اف ۳۵ نه
    • محمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      3 0
      تو برنامه ثریای شبکه افق مجریش رفته بود روسیه و می گفت تنها چیزی که تو فروشگاهها مال خود روسیس عروسک‌های روسیه که 3 تایی هستن اگر کشورهایی با حاکمان ذلیل از روسیه تجهیزات نخرن اونا هیچی نیستن خودتونم می دونین که جزو مشروبخورترین آدمای دنیان، پلیسش علنا رشوه می گیره، همیشه عهد شکن بودن و....
    • حسن IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      3 0
      آقای پرزیدنت پوتین از هندوستان و چین حتما پولشو بگيريد ولی برای ایران باید رايگان دهید،چون ما دشمن مشترک داریم و پول هم نداریم
    • اهورا مزدا IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 1
      سلام به همه دوستان بیشتر نظرات رو خوندم خیلی از ما اساس کار یخچال تو خونه که تو همه خونه ها هست و تشکیل شده از دو کلمه تقطیر وتبخیر رو نمیدونیم بعد داریم درباره جنگنده سوخو ۳۵ نظر میدیم.یه جنگنده دارایی هشت فاکتور وخصوصیته .که سوخو ۳۵ ششتاشو داره.
    • داود طنوریان IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      5 5
      سوخو ۳۵ جنگنده خوبی است
    • وای IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      4 0
      بنظرت چرا میترسن؟ چون درست شده ادم بکشه امید روزی که جنگ نباشه و هیچکس از این وسیله های ادم کش با افتخار صحبت نکنه
    • امیر IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      2 1
      کشور روسیه مطمئنا یک قدرت نظامی در همسایگی خودش را نمی‌خواهد واگر سوخو35را به ایران بفروشد قطعاً مدل ساده سوخو 37که خودش در اختیار دارد رو به ما میدهدواز دادن تسلیحات راهبردی آن به ما خوداری می‌کند
    • امیر IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 0
      وای ، چقدر ترسیدیم !!!!
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      7 0
      بابا اینقدر تبلیغ روسیه را نکنید .
    • حمیدرضا TR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      2 0
      دوستان عزیز خودتو نو نارحت نکنید درست میشه انشالله😂😂😂
    • حسین SG ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 0
      چون قولشو به ایران دادند همه میترسند اینطوریم نیست این تو حرفه همه کشورها فقط از اتحاد ملتش میترسند که ملت ما کاملا ۹۰ درصد ناراضیند با همه اینا هم هرگز موفق نمیشید
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 2
      حتی غربگراهای داخلی هم می ترسند.
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 0
      کیا دقیقا میترسن!!!!!
    • یک نفر IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      روسیه داره از ما پهپاد میگیره، بعد میاد سوخو۳۵ میده ب چین؟؟؟!
    • مدعی IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      2 3
      دوستانی که از این خرید دفاع کردن واقعا باید آفرین گفت چون ثابت کردن افراد فهیم و دوستار کشورو نظام هستن به نظرات منفی هم توجه نکنید چون انتظار دیگه ای از یک غرب زده و ضد نظام نمیشه داشت
    • ابوتراب IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      1 0
      دوستان عزیز اینجوری که شما به نظرات همدیگه حمله میکنین آدم می‌ترسه نظر بده . بابا هر کی در حد درک و توان خودش حرف میزنه لطفا همدیگر را آزاد بذارین
    • مرتضی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      در زمینه هواپیما جنگی باید یک خلبان نظر بده اینکه ادمین بگه سوخو بهترینه با کدوم سواد همچین حرفی رو میزنه متخصصین هواپیما باید نظر بدهن شاید سوخو یه شاخص داشته باشد شاید ده شاخص دیگه رو نداشته باشد همه دنیااذهان دارن که بهترین جنگده ها رو امریکا داره
    • اثبات IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      الان هیچ جنگنده وارد فضای پدافندی نمشه اسراعیل هم از لبنان یا جولان به سوریه حمله میکنه با موشک کروز هوایی