۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۴۲

مهر گزارش می دهد

تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا؛ شاید وقتی دیگر!

تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا؛ شاید وقتی دیگر!

عدم تشکیل جلسه از سوی کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر حاکی از این است که این کارگروه اهتمام لازم را در اتخاذ تصمیمات مربوطه در روزهای آلوده ندارد.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ ۲۴ بهمن‌ماه بود که شاخص آلودگی هوای پایتخت در بازه ناسالم و وضعیت قرمز قرار گرفت و این وضعیت تا ساعات پایانی روز گذشته پابرجا ماند. نکته قابل تأمل در این زمینه، عدم تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به‌رغم وضعیت قرمز آلودگی هوای تهران بود.

بر اساس این گزارش، نمایندگان هشت دستگاه در استان تهران اعم از وزارت بهداشت، شهرداری تهران، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست، پلیس راهور، اورژانس، وزارت آموزش و پرورش و استانداری تهران اعضای اصلی کارگروه کمیته اضطرار آلودگی هوا محسوب می‌شوند که نقش اصلی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آلودگی هوا را ایفا می‌کنند.

از جمله وظایف این کارگروه این است که بر اساس یک پیشنهاد و رأی‌گیری جمعی اعلام کند که کدام روزهای تهران به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل باشد.

اعزام هیأت بازرسی به استانداری تهران برای بررسی عملکرد کارگروه اضطرار آلودگی هوا

۱۷ دی‌ماه بود که معاونت سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور به منظور بررسی عملکرد کارگروه اضطرار آلودگی هوا، هیأت بازرسی را به استانداری تهران اعزام کرد.

این هیأت بازرسی عملکرد دستگاه‌های عضو کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران را در موضوعات «نحوه تشکیل جلسات و ابلاغ مصوبات»، «نحوه تصمیم گیری در خصوص میانگین شاخص آلودگی هوا و سایر موارد مربوط»، «چگونگی کارکرد دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و تعداد دستگاه‌های سنجش و محل استقرار آنها»، «نحوه همکاری و تعامل دستگاه‌های عضو کارگروه اضطرار» و «نحوه نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه اضطرار» را بررسی می‌کنند.

تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا؛ شاید وقتی دیگر!

برخی از جلسات کارگروه اضطرار آلودگی هوا به‌صورت حضوری برگزار نشده است

در نهایت ۱۱ بهمن‌ماه، گزارش سازمان بازرسی کل کشور از عملکرد کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران منتشر شد. بر اساس اعلام محمدمهدی بلندیان، سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور سیاسی، در نتیجه بررسی‌های این سازمان مشخص شد که برخی از جلسات به صورت حضوری برگزار نشده و مصوبات از طریق دبیرخانه کارگروه ابلاغ شده است.

از دیگر نکات قابل تأمل در گزارش سازمان بازرسی کل کشور پیرامون بررسی عملکرد کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، به موجب تبصره ماده (۴) آئین نامه اجرایی، در مواقع لزوم به تشخیص استاندار، نمایندگانی از سایر دستگاه‌های ذیربط و بخش‌های غیردولتی مرتبط بدون حق رأی به کارگروه دعوت می‌شوند؛ اما بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده با وجود ارسال دعوت‌نامه برای برخی از دستگاه‌ها، نمایندگان آنها در جلسات حاضر نشده‌اند.

تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا؛ شاید وقتی دیگر!

عدم حضور مدیران برخی از دستگاه‌ها در کارگروه اضطرار آلودگی هوا

گزارش سازمان بازرسی حاکی از این است که با وجود تصریح قانونی مبنی بر حضور بالاترین مقام دستگاه اجرایی در کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا، در اکثر مواقع مدیران برخی از دستگاه‌ها در کارگروه حاضر نشده و جلسه با حضور نمایندگان آن‌ها برگزار شده است.

با توجه به آلودگی هوای پایتخت در دو روز اخیر و عدم تشکیل جلسه از سوی کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران و با توجه به گزارش سازمان بازرسی کل کشور از بررسی عملکرد این کارگروه، به نظر می‌رسد این کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران اهتمام لازم را در جهت اتخاذ تصمیمات لازم برای روزهای آلوده پایتخت ندارد؛ چرا که کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران موظف است تا در روزهایی که کیفیت هوای تهران در بازه ناسالم برای آحاد جامعه و وضعیت قرمز قرار دارد، تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

کد خبر 5710369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • گمنام IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      16 2
      خبرگزاری محترم مهر شما خودت از اولین کسانی بودی که با نظر وزیر آموزش پرورش مبنی بر عدم تعطیلی مدارس موافقت داشتی کارگروه واسه چی تشکیل بشه؟؟؟؟؟ مدارس که دیگه قرار نیست تعطیل بشه. چشم هروقت شاخص به ۳۰۰ رسید جلسه میزارن برات
    • یا مهدی IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      5 1
      سلام خسته نباشید ببخشید واقعا مدارس رو تعطیل کنید چون برای ما مشکل های تنفسی مبتلا می‌شویم اگر اتفاق بیوفته شماها جواب گو هستین
    • صادق IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 0
      روز به روز وضع مملکت بدتر میشه
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      دردونه های وزیر اموزش وپرورش در مناطق بالای تهران هستند و قطعا هوای اونجا به اندازه مناطق پایین تر کمتر الوده هست و خبر از هوای الوده جنوب شهر تهران ندارن... خدا ازتون نگذره اگه کودکی بخاطر الودگی هوا بیمار شه
    • وریا IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      عملا سلامتی ملت رو رها کردن.این دولت روی بی کفایتان تاریخ رو سفید کرده
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      خودتان را گول نزنید این کاره نیستید و نمی توانید آلودگی هوا را کم یا برطرف کنید همه مردم میدانند مانند کبک سرتان را در برف فرو کردید و ....
    • شهروند IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      اصلا مگه جان دانش آموزان مهمه ؟؟؟وقتی وزیر آ.پ به جای راه حل درست میگن شاخص آلودگی را تغییر دهید دیگه تا آخرش بخونید....آلودگی هوا مهم نیست براشون....مسمومیت دانش آموزان ندیده گرفته میشه...تازه تبلیغ فرزند آوری هم میکنن...زهی خیال باطل میاریم حتما براتون که بکشیدش....
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      وقتی که وزیر آموزش و پرورش شاخص ها را تعیین و تصمیم گیری می کند چه نیازی به کارگروه هست؟
    • باقری IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      واقعا جان بچه های مردم شده بازیچه چند نفر مثل وزیر آموزش و پرورش که اصلا خودش هم نمیدونه چی میگه مگه میشه شاخص آلودگی رو تغییر داد مگه به همین راحتی میشه با جان هزاران طفل معصوم بازی کرد؟چراا فقط زورتون به مردم میرسه؟ چراا یاد گرفتین صورت مسئله رو پاک کنید؟به خدا بچه هامون گناه دارن اینقدر ظلم نکنید
    • باقری IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      وزیر آموزش و پرورش داره بچه های مردم رو به راحتی به کشتن میده هیچ کسی هم نیست جلوش بایسته واقعااااا جای تاسفه