۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۵۵

اولیانوف: فرصت احیای برجام باقیست و نباید آن را از دست داد

اولیانوف: فرصت احیای برجام باقیست و نباید آن را از دست داد

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بر این باور است که فرصت احیای برجام همچنان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با اشاره به اینکه فرصت احیای برجام برای برنامه هسته‌ای ایران همچنان باقیست، گفت که روسیه مصمم است تا برای اتمام هرچه سریع‌تر کار، مذاکرات را ادامه دهد.

اولیانوف گفت: ما باردیگر بر تعهدمان برای تکمیل کار برای احیای برجام به شکل اولیه آن، تاکید می‌کنیم. فرصت‌های احیای توافق هسته‌ای هنوز وجود دارد. نباید این فرصت را از دست داده و اجازه دهیم که فرایند (مذاکرات) در امتداد مسیر تشدید مهارنشدنی تنش حرکت کند.

وی تاکید کرد: ایران به مانع‌تراشی در مسیر تکمیل مذاکرات برای احیای برجام متهم می‌شود اما این کشورهای غربی هستند که آمادگی آن را ندارند. اگر آنها (غرب) دست از سنگ‌اندازی بردارد، دلایل و انگیزه‌های نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران از بین خواهد رفت.

اولیانوف توضیح داد که «بن‌بست مذاکرات وین درباره برجام، جو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

وی تصریح کرد: کسانی که همین اخیراً اعلام کردند که هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد، حالا صریح‌تر شده‌اند. در این بین، اتخاذ موضعی روشن در حمایت از احیای برجام، به شدت ضروری است. درز هرگونه اطلاعات حساس درباره پادمان‌های آژانس به رسانه‌ها، غیرقابل قبول است.

نماینده روسیه تاکید کرد: انتخاب هوشمندانه آژانس را مدنظر قرار دادیم و ایران تسلیم تحریکات نشده و به پروتکل‌های توافقی پایبند بوده و همچنان به همکاری ادامه می‌دهد.

برنامه جامع اقدام مشترک، در سال ۲۰۱۵ با هدف از بین بردن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران، بین این کشور و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد امضا شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکطرفه از این توافق خارج شد. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی این کشور، بارها مدعی شده که واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با تهران تمایل دارد. روسیه، انگلیس، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه از آوریل ۲۰۲۱ مذاکرات با ایران را در وین با هدف احیای برجام به فرمت اولیه آغاز کرده‌اند.

رافئل گروسی، مدیرکل آژانس ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲(۱۹ آبان) گفت که مذاکرات با نمایندگان ایران در پایتخت اتریش به نتیجه نرسیده است. او ششم مارس ۲۰۲۳(۱۵ اسفند) در نشستی مطبوعاتی نسبت به ادامه مذاکرات با ایران از جمله مذاکرات سطح بالا درباره سطوح غنی‌سازی اورانیوم، ابراز امیدواری کرد.

کد خبر 5728792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بابائی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      دخالت و مداخله آمریکا و مزدورانشان در امور داخلی ایران بعد از مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین وغیره متاسفانه 100 برابر هم بیشتر شده است چرا؟ واشنگتن از سال 1394 تاکنون در مورد توافق هسته ای، برجام و غیره بیش از 999 هزار بار به ایران و جهان دروغ گفته است.
    • بابائی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      پس اتحادیه اروپا جنایتکار مانند آمریکا جنایتکار ثابت کرد که به دنبال تحریم کردن ایران بوده است، نه عمل و اجرا برجام
    • بابائی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      پس اتحادیه اروپا جنایتکار مانند آمریکا جنایتکار ثابت کرد که به دنبال تحریم کردن ایران بوده است، نه عمل و اجرا برجام
    • بابائی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      ما به هیچ وجه نباید به آمریکا و کشورهای اروپایی و مزدورانشان اعتماد کنیم. مشکل برجام هم از سال 1394 تاکنون ثابت شده که دیگر از طریق مذاکرات وین وغیره حل نخواهد شد و حل نمی شود.
    • بابائی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      مذاکره ایران با آمریکا و هم کشورهای اروپایی وغیره در باره صلح آمیز هسته ای از همان ابتدا غلط و اشتباه بوده است آمریکا و کشورهای اروپایی حق صلاحیت مذاکره در باره سلاح هسته ای ندارند چون به خاطر که خودشان سلاح هسته ای و انواع سلاح های ممنوعه و بمب های ممنوعه در اختیار دارند.
    • بابائی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد، همان نتیجه مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین است و هم اعتماد دولتمردان و مسئولین به آمریکا جنایتکار بوده است.
    • بابائی IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      ایران باید از مذاکره 9 سال و برجام 7 سال درس عبرت بگیرد دیگر نباید با خیانتکاران و جنایتکاران مذاکره و همکاری کند
    • بابائی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      0 0
      نتیجه گفت‌وگو ایران در این مدت ۹ سال با غربی‌ها جنایتکار صفر! آمریکا یا اروپا مشکلات ما را حل نمی کنند انتظار حل مشکلات با آمریکا یا اروپا اشتباه است. اگر انتظار داریم آمریکا یا اروپا مشکلات ما را حل کنند اشتباه می کنیم آمریکا فقط زبان زور را می فهمد. اروپا فقط زبان زور را می فهمد.
    • بابائی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      0 0
      همکاری ایران با آژانس اتمی اهانت و خیانت و به کشور ایران است چون به خاطر که آژانس اتمی خیانتکار از سال 1392 تاکنون برای آمریکا، سه کشور اروپایی و اسرائیل جاسوسی کرده است و هنوز هم جاسوسی می کند
    • بابائی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      0 0
      برجام دیگر وجود خارجی ندارد چون به خاطر که تحریم های توسط خیانتکاران و خیانتکاران به سرکردگی کاخ سفید جنایتکار همچنان نیز ادامه دارد!
    • بابائی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      0 0
      آمریکا با خروج از برجام قطعنامه را نقض کرده است.
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      0 0
      برجام اتشی بود که جهان غرب را سوخت و بازنده صددرصد بودند