۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۱۲

توسطی مطرح کرد؛

عدم توجه به ابعاد فرهنگی دلیل عدم توفیق در حوزه پوشش است

عدم توجه به ابعاد فرهنگی دلیل عدم توفیق در حوزه پوشش است

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: یکی از دلایلی که ما نتوانسته‌ایم در حوزه ترویج فرهنگ ایرانی از جمله پوشش ایرانی - اسلامی موفق شویم، عدم توجه به ابعاد فرهنگی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین دوره رویداد ملی مدآفرین، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند با حضور سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور؛ غلامرضا حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف؛ سردار علی نوروزی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا؛ امین مفتاحی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران و جمعی از مسئولان و طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور در مجتمع تجاری فرهنگی کورش برگزار شد.

علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران گفت: همه زندگی ما با مسائل فرهنگی عجین است؛ زمانی که ما وارد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها می‌شویم می‌بینیم این بخش را از دست می‌دهیم؛ زمانی عنوان می‌کردند اقتصاد زیربناست و در دوره‌ای دیگر گفتند که ثروت زیربناست، اما الان به قول تئوریسین‌های مدیریت در دنیا بر مسائل جامعه شناسی، فرهنگ زیربناست. برای مثال فردی فرزندش مریض است و با وجود داشتن پول و دفترچه بیمه، برای فرزندش تخم مرغی برمی دارد و بر این باور است که فرزندش چشم خورده است. اینجا ما گیر فرهنگی داریم و این فرد به جای آنکه فرزندش را به دکتر ببرد، اسیر چشم نظر و مباحث اینچنینی است.

وی افزود: در دهه شصت آمریکا تئوری به نام «زندگی به سبک آمریکایی» راه اندازی شد؛ آمریکایی‌ها مدست هاست پرسه زدند و در نهایت تفکر ترویج سبک زندگی آمریکایی را ایجاد کردند و امروز شاهد هستیم که آمریکا چطور فرهنگش را اعم از شلوار جین و… را در سراسر جهان ترویج کرد. ما چطور؟ آیا ما هم موفق بودیم که پاسخ خیر است، زیرا به ابعاد فرهنگی توجه نکردیم. پوشش هم بخشی از فرهنگ ما به شمار می‌رود.

رئیس اتاق اصناف تهران گفت: اگر مروری بر تاریخ نسل زنان داشته باشیم متوجه علاقمندی آنها به تنوع و زیورآلات شأن می‌شویم. این یک فطرت است و ما نمی‌توانیم با فطرت خواهران خودمان مبارزه کنیم. ما این فطرت را باید سیراب کنیم و این سیراب کردن باید از طریق تنوع و طراحی و رنگ، است. ما نمی‌توانیم با فطرت زنان ایرانی بجنگیم زنانی که در طول تاریخ پوشیده بودند. در طول تاریخ ایران هیچ زن برهنه ای را شاهد نیستیم چراکه برهنگی فرهنگ چند هزار ساله ما نبوده است. اما متأسفانه ما کم کار بودیم و دشمنان مان پرکار. آنها به واسطه فیلم و… فرهنگ خود را به کشورها از جمله کشورمان غالب کرده اند.

وی ادامه داد: ما از فرهنگ چندهزار ساله خودمان دور شده ایم و اسیر عوارض فرهنگ کشوری همچون آمریکا شدیم که قدمتش از شهر تهران کمتر است؛ امیدواریم در حوزه فرهنگ وقت بیشتری بگذاریم تا این مسأله را درونی سازی کنیم. مسائلی که به ما تحمیل می‌شود، حتی مد. یک ضرب المثل ژاپنی است که می‌گوید، هرچیزی که از خارج به ما داده می‌شود، ما مثل صدف درون خودمان نگهداری می‌کنیم و زمانی که به مروارید تبدیل شد، تحویل جامعه می‌دهیم، اما در ایران این اتفاق نمی‌افتد و هرچیزی که به ما داده می‌شود، همانطوری به جامعه می‌دهیم. به همین دلیل امروز دچار چند پارگی می‌شویم و شاهد چنین مسائلی در جامعه همچون کم حجابی، سبک حجابی و بی حجابی هستیم؛ کمااینکه بحث اینکه حجاب و عفاف جای بحث دارد.

توسطی گفت: مباحث فرهنگی اهمیت کامل دارد و ما این آمادگی را داریم. ما می‌دانیم رها کردن حجاب در درازمدت ارزش‌های ما را از میان ببرد و کمترین کار این است که نه به صورت سلبی بلکه ایجابی و با تفکر و طراحی و تدبر بتوانیم اهداف شوم دشمنان خودمان را نقش بر آب کنیم.

کد خبر 5734351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha