۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۸

جلیلی در نشست علمی کارگزار ملت:

دولت باید بر روی مسایل اصلی کشور تمرکز کند

دولت باید بر روی مسایل اصلی کشور تمرکز کند

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: دولت باید دانشگاه را یک ظرفیت بداند، چرا که هزینه‌های سنگینی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در نشست علمی کارگزار ملت که امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم مسائل کشور خوب فهمیده و توصیف شود و تجویزهای درستی تعریف و همچنین راه حل‌های درستی ارائه شود تا نتایج خوبی به دست آید، نمی‌توانیم نقش علوم انسانی را نادیده بگیریم و بگوییم می‌خواهیم مسائل را حل می‌کنیم.

وی با طرح این سوال که مدل کنونی در علوم انسانی با وضع مطلوب چقدر فاصله دارد، ادامه داد: در حال حاضر در کشور می‌گوئیم فلان مشکلات را داریم، لذا باید به سمت بهتر شدن پیش رویم یعنی باید از وضع موجود به سمت وضع مطلوب سیر کنیم. بنابراین دانشگاه باید پای کار بیاید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: دولت باید دانشگاه را یک ظرفیت بداند، چرا که هزینه‌های سنگینی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت اتباعی که شناسنامه ندارند، ادامه داد: در کشور برخی از اتباع هستند که وضعیت شناسنامه‌ای و تابعیتی آنها مشخص نیست که در این راستا وزیر کشور اقدامات خوبی انجام داده و در ثبت احوال نیز یکسری اقدامات انجام شده است.

جلیلی با بیان اینکه معمولاً کارآمدی با شاخص‌هایی از قبیل پیشرفت صنعتی، کشاورزی، پزشکی سنجیده می‌شود، گفت: من معتقدم اگر می‌خواهیم در کشور موفقیت و پیشرفت داشته باشیم، در کنار پیشرفت‌های صنعتی، پزشکی و کشاورزی حتماً باید پیشرفت در علوم انسانی وجود داشته باشد.

وی افزود: علوم انسانی بنیان‌های مشترکی دارد. یکی از پیشرفت‌های غرب در پارادایم خود این بود که اندیشه را امتداد دادند به آنچه ناظر به مسائل کشور خود بوده است. غرب توانسته اندیشه خود را امتداد داده و آن را به مسائل جامعه بیاورد و تمدن غرب را شکل داده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی مطرح کرد: یکی از عقب ماندگی ما این است که اندیشه را به تمدن و همچنین به مسائل اقتصادی، سیاست و فرهنگ ارتباط ندادیم.

جلیلی با اشاره به شاخص‌های دولت انقلابی، گفت: شاخص‌های مختلفی برای ارزیابی عملکرد دولت منتخب مردم وجود دارد و این شاخص‌ها برای این است که اگر دولت این شاخص‌ها را به درستی پیش ببرد از او حمایت و پشتیبانی کرد.

وی با بیان اینکه اگر دولت در پیشبرد شاخصی عقب بود باید آن را نقد کرد، افزود: دانشگاه در این زمینه بسیار می‌توانند مؤثر باشند. دولت سایه یک گفتمان است و آحاد جامعه در وسع خود باید به روند پیشبرد مسائل جامعه کمک کنند. هر دانشگاهی می‌تواند یک دولت در سایه باشد و مسائل را رصد و پایش کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: رفتارهای پوپولیستی موضوع مهمی است؛ البته برخی نیت خوانی مصداق رفتار پوپولیستی است. اگر به جای تأمل در مسأله‌ای، با آن مسأله برخورد شعاری کردیم، رفتار پوپولیستی انجام داده‌ایم. در کشور باید تأمل و بررسی مسائل حل شود و صرف انتشار توییت نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

وی ادامه داد: بحث ما این است که کارنامه چهار ساله کشور به درستی بررسی و نقاط ضعفش و قوت بررسی شود. نمی‌شود کلی حرف زد و گفت موفق بودیم یا نبودیم. دشمن چهل سال هرکاری می توانسته علیه کشور انجام داده ولی موفق نشده است چرا که ما قوی بوده‌ایم و اعتراف کرده فشار حداکثری شکست فاحش خورده است.

جلیلی با بیان اینکه دشمن از اقدامات خود علیه ما دست برنداشته و سعی می‌کند نقاط قوت ما را بپوشاند، گفت: در این شرایط که در مسائل اقتصادی مشکل پیش آمده است باید بتوانیم براساس نقاط قوت خود آن مشکلات را حل کنیم. کشور فقط مقاومت نداشته بلکه پیشرفت هم داشته است. دشمن می‌گوید صادرات تجهیزات نظامی ایران می‌تواند معادلات جنگ در اوکراین را تغییر دهد. چرا ما این موفقیت‌ها را در عرصه خودرو نداشته ایم؟ چون راه حل‌ها غلط ارائه شده است.

وی ادامه داد: سال ۹۲ تجویز داده شد اگر مشکلات را با فلان کشور حل کنیم، مشکلات کشور حل می‌شود. بر این اساس این راهکار، توافق می‌شود اما طرف مقابل زیرمیز می‌زند و شرایط اقتصادی بدتر می‌شود. این راه جواب نداد. این مسائل را باید دقیق دید. اگر راهکار ارائه شده خطا داشت، باید آن خطا اصلاح شود. اینجا دانشگاه می‌تواند نقش داشته باشد نه اینکه با توییت، مسائل را بالا و پایین کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص مشکلات اقتصادی کشور بیان کرد: تورم خیلی قدیمی است و مخصوص این چهار سال نیست و باید سریع‌تر حل می‌شد. شش برنامه پنج ساله قبل و شش برنامه بعد انقلاب وجود داشته است که باید این برنامه‌های آسیب شناسی شود. اینجا رفتار پوپولیستی جواب نمی‌دهد بلکه موجب مزمن شدن مسائل می‌شود.

وی نظام درباره راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور، تاکید کرد: باید بر دولت‌ها نظارت شود که آیا اولویت‌ها را درست انتخاب می‌کنند یا خیر. دانشگاه می‌تواند اولویت‌ها را تعیین کرده و آنها را با دولت در میان بگذارد. تورم مسأله ناشناخته‌ای نیست و اگر روی آن تمرکز وجود داشته باشد می‌تواند این بیماری را درمان کند. دولت باید بر روی مسائل اصلی کشور تمرکز کند.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که چرا در دولت حضور ندارد، گفت: مدیریت کشور یک کار تیمی است و قرار نیست همه در زمین باشند. کسانی که روی نیمکت یا روی سکو هستند شاید بهتر بتوانند مسائل را درک کنند. هر دولتی منتخب مردم باشد همه وظیفه کمک داریم ولی اگر دولتی نگاه نزدیک‌تری داشته باشد، آثار کمک بیشتر می‌شود. خیلی از کمک‌هایی که به دولت سیزدهم می‌دهیم به دولت قبلی هم ارائه دادیم. در زمینه برجام ما دیدگاه‌های خود را مطرح کردیم؛ در این دولت هم دیدگاه و راه حل های خود را به موقع مطرح می‌کنیم. نگاه دولت هم همراه‌تر است و راه حل‌ها را به دستگاه‌ها ارجاع داده اند ولی مهم این است که نتیجه مدنظر به دست آید.

وی درباره شرایط کشور نسبت به اول انقلاب، گفت: امید به زندگی از ابتدای انقلاب افزایش و مرگ و میر اولاد کاهش یافته است. دور میدان آزادی کپرنشین وجود داشت. کشور پیشرفت داشته اما انقلاب به حداقل‌ها راضی نیست و به قله نگاه می‌کند.

وی در خصوص به رسمیت شناختن حق اعتراض، گفت: من در همین چند ماه در حد خود در دانشگاه‌ها حضور یافته و پاسخ به اعتراضات داده ام. مشکلی در آزادی بیان نیست ولی باید آزادی بیان در چارچوب قانون باشد. جامعه باید بداند کشور و نظام از آن خود اوست و در مسائل کشور مشارکت کند. مشارکت در فضای رقابتی شکل می‌گیرد ولی رقابت هم ضوابط دارد. در ترکیه هم سه نفر کاندید می‌شود نه سی نفر. در انتخابات ایران در سال ۸۸ هم ۸۵ درصد مشارکت کردند ولی کسانی که رأی نیاوردند، برای کشور چندین ماه مشکل ایجاد کردند. همین افراد از سال ۹۲ کشور را هشت سال در اختیار داشتند.

کد خبر 5780642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha