۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۰۷

مدیر عامل شرکت ملی نفت مطرح کرد:

شرکت‌های خارجی دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران

شرکت‌های خارجی دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران

محسن خجسته مهر گفت: دنبال حداکثر سازی سهم بخش خصوصی و ایرانی در پروژه‌های نفتی هستیم به طوریکه سرمایه‌گذاران خارجی هم دنبال ورود به صنعت نفت ایران هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن خجسته‌مهر در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری گفت: این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه‌های گذشته نشان دهنده اراده صنعت نفت ایران است و صنعت نفت ایران به تکنولوژی‌های ویژه ای در بخش‌های مختلف دست پیدا کرده است و شرکت‌های خارجی به دنبال استفاده از ان هستند.

وی ادامه داد: در بخش سرمایه گذاری، ساخت و اجرا از حضور شرکت‌های خارجی و بین المللی استقبال می‌کنیم و یه دنبال تعاملات دو سویه هستیم.

خجسته‌مهر اضافه کرد: برخی شرکت‌های خارجی به دنبال گسترش تعاملات بیشتر در صنعت نفت ایران هستند، زیرا ایران دارای توانمندی است و کشورها با هم خود را در یک هماوردی تلقی کنند تا تعاملات اجرایی شود.

وی تاکید کرد: ایران تا سال ۱۴۰۸ حدود ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه نفتی تعریف شده داریم و طرفیت خالی این ۱۶۰ میلیارد دلار به گونه‌ای است که شرکت‌های خارجی و ایرانی حضور پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت اضافه کرد: حداکثر سازی سهم بخش خصوصی و ایرانی در پروژه‌های نفتی، الزام آور است به طوریکه رشد اقتصادی ۸ درصدی برای اقتصاد ایران پیش بینی شده که صنعت نفت با جذب سرمایه ۱۶۰ میلیارد دلاری می‌تواند نقش بزرگی در رشد اقتصادی داشته باشد.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه به دنبال تعریف طرح‌های پیشرو هستیم. خجسته مهر تصریح کرد: ساخت ایرانی تجهیزات دوار از رویکردهای جدی در شرکت ملی نفت ایران است که راهبردی و استراژیک است و اگرچه از نظر تعداد و کمیت کم است اما ارزش بالایی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به طرفیت ۷۰۰ میلیون دلاری برای ساخت بار اول در بخش بالادستی صنعت نفت اشاره کرد و افزود: برخی از این اقلام برای تولید بار اول اماده امضای قرارداد است. شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم از ارائه برنامه عبور کرده و به مرحله اجرا رسیده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ۵۰ میلیارد دلار طرح پیشرو در شرکت ملی نفت در قالب ۷ طرح تعریف شده که مهمترین طرح، طرح فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی است و تا ۱۰ سال اینده بزرگترین طرح بالادستی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و مانند تولد دوباره میدان گازی پارس جنوبی است که امروز این قرارداد با یک

خجسته مهر اضافه کرد: دومین طرح تولید از میادین گازی کیش و پارس شمالی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار است و تا یک سال آینده مصمم هستیم فاز اول میدان گازی کیش را به تولید برسانیم و اکنون ۲ دکل حفاری در میدان گازی کیش مسقر هستند و قرارداد ای پی سی آن با یک شرکت ایرانی امضا شده است.

وی با بیان اینکه طرح بعدی بسته ۴ میلیارد دلاری تولید گاز از میادین گازی صرکت نفت مناطق مرکزی است، افزود: توسعه یکپارچه میدان آزادگان شمالی و جنوبی به ارزش ۷ میلیارد دلار طرح پیشرو بعدی است که یک سال پیش تفاهم نامه آن امضا شد و اکنون ۱۸ هزار میلیارد تومان مسدودی منابع آن انجام شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه هدفگذاری ۵۷۰ هزار بشکه تولید نفت از آزادگان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: ۳۲۰ حلقه چاه جدید در میدان آزادگان جنوبی حفاری خواهد شد.

وی با اشاره به تصویب توسعه فاز دوم میدان مشترک یادآوران گفت: در اینده نزدیک تمام اقدامات فنی، حقوقی و قراردادی انجام شده و وارد فاز اجرا خواهد شد.

خجسته مهر ادامه داد: آخرین طرح پیشرو جمع اوری گازهای همراه است و حدود ۵ میلیارد دلار در حال حاضر طرح‌های جمع اوری گازهای همراه داریم و امسال نیز طرح‌های دیگر به بهره برداری خواهند رسید و تا پایان ۱۴۰۴ طرح‌های جمع اوری گازهای همراه به نتیجه برسد. این طرح‌ها علاوه بر راهبردی بودن، پیشرو هم هستند.

وی اضافه کرد: در بخش تولید نفت و گاز به توفیقات خوبی رسیدیم و این در حالی است که طرح‌های بالادستی بین ۵ تا ۷ سال زمان اجرا نیاز دارد اما در سالی که گذشته توانستیم ۶۳۰ هزار بشکه به تولید نفت اضافه کرده و به صادرات نفت ایران اضافه کنیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اولویت تولید از میادین مشترک است و در حال حاضر در اروندان از میادین مشترک ۳ برابر میادین مستقل نفت تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در میدان مشترک آزادگان جنوبی ۷۰ درصد رشد دکل حفاری را در دولت سیزدهم شاهدیم، گفت: این موضوع نشان می‌دهد حفاری‌ها سرعت پیدا کرده است و ۴۰ حلقه چاه جدید با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یوروحفاری شده که ۴۵ هزار بشکه به تولید از آزادگان جنوبی افزوده شد.

خجسته مهر تاکید کرد: تا شهریور ماه امسال ۴۰ حلقه چاه دیگر وارد مدار تولید خواهد شد و ردیف اول فراورش مرکزی به بهره برداری می‌رسد و شاهد افزایش تولید نفت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بهره برداری از فاز ۱۱ تا چند ماه اینده انجام خواهد شد، افزود: اکنون ۴ حلقه چاه حفاری شده و تا پاییز امسال ۲ حلقه چاه دیگر اضافه خواهد شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: یکی ازموضوعات مهم در پارس جنوبی است و به تولید گاز از میدان بلال رسیدیم و اولین چاه توصیفی- اکتشافی ان به جریان امد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی منعقد شده و امیدواریم در اینده نزدیک آن را تنفیذ کنیم و کار اجرایی آغاز شود، گفت: برنامه برای نگهداشت تولید در پارس جنوبی حفاری ۷۰ حلقه چاه جدید است که تا یک ماه اینده مناقصه ۱۵ حلقه چاه اعلام می‌شود و در دو مرحله بعد هر کدام ۱۰ حلقه چاه حفاری خواهد شد.

معاون وزیر نفت به افزایش حفاری‌های نفت و گاز اشاره کرد و افزود: دکلی در کشوروجود ندارد که بیکار باشد و ۸۵ درصد دکل‌های حفاری شرکت ملی حفاری را فعال کردیم.وی با اشاره به اینکه خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی مراحل پایانی را طی می‌کند، ادامه داد: اسیدکاری ۴۰۰ حلقه چاه میدان پارس جنوبی از اقدامات دیگر است. خجسته مهر تاکید کرد: حدود ۳۱۰۰ نفر ساعت مذاکره فنی و قراردادی با شرکت‌های روسی داشتیم و در مجموع ۶ میدان نفتی و ۲ میدان گازی محور این مذاکرات هستند.

وی با اشاره به اینکه ۷ قرارداد نفتی با شرکت‌های روسی داریم، گفت: این میادین شامل میادین آبان، پایدار غرب، پایدار شرق، چشمه خوش، دالپری، شادگان و کوپال است‌.

خجسته مهر افزود: قراردادهای فعال شرکت‌های روسی در میادین نفتی ایران ۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه یک طرح بالادستی مانند توسعه یک میدان نفتی و گازی زمان بر است، ادامه داد: مهمترین موضوع در فشار افزایی مطالعات پایه است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: مطالعات پایه فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی انجام شده و توربوکمپرسورهای مورد نیاز توسط یک شرکت ایرانی در حال ساخت است و تا چند ماه اینده قرارداد ای پی سی طرح پایلوت فشارافزایی را منعقد خواهیم کرد و این موضوع اولویت اول شرکت ملی نفت است.

وی اضافه کرد: هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران نداریم و سبد پروژه‌های صنعت نفت را به یک کشور خاص منحصر نمی‌کنیم.

خجسته مهر اضافه کرد: شرکت ملی نفت ایران تاکید دارد که فعالیت‌های اکتشافی در کشور متوقف نشود و برنامه ایران در اکتشاف، یک ساله است و ذخایر اکتشافی ایران قابل توجه است و با انجام این فعالیت‌ها شناسایی خواهد شد.

وی افزود: به شناسایی یک ساختار گازی در استان هرمزگان رسیدند که براورد اولیه ۲۳ هزار میلیارد متر مکعب است و در کنار میدان گازی کیش قرار دارد.

خجسته مهر در خاتمه اضافه کرد ادامه: از گواهی سپرده کالایی نفت در بورس استقبال نسبی شده و برخی از سرمایه گذاران خارجی با مذاکره با شرکت ملی نفت ایران آمادگی داشتند در قبال سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران، گواهی سپرده کالایی نفت را دریافت کنند و سرمایه گذاری با این اوراق تهاتر شود.

کد خبر 5782835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha