۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۲

اسلامی مطرح کرد؛

تدوین دانشنامه آذربایجان اقدامی در حفظ فرهنگ بومی این خطه است

تدوین دانشنامه آذربایجان اقدامی در حفظ فرهنگ بومی این خطه است

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تدوین دانشنامه آذربایجان به عنوان یک اقدام مهم عملیاتی در حفظ فرهنگ بومی این خطه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین معارفه مدیرعامل جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در مراسمی با حضور سید محمود اسلامی معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خانه موزه پروین اعتصامی در شهر تبریز برگزار شد.

محمود اسلامی معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که با حضور جمعی از نخبگان فرهنگ و ادبیات این خطه برگزار شد، با اشاره به اینکه تکلیف بنیاد تقویت هویت ملی در خطه آذربایجان است، افزود: حفظ زبان و فرهنگ آذری، تلاشی ارزنده در جهت صیانت از تاریخ پر افتخار منطقه آذربایجان است که به عنوان تکه مهمی از جغرافیای سیاسی فرهنگی ایران در شمال غرب کشور در طول تاریخ نقش مهمی ایفا کرده است.

وی با تقدیر از اقدامات عملیاتی این بنیاد در پیشبرد اهداف کلان شکل گیری این بنیاد گفت: ایجاد مرجعیت علمی و تخصصی در بحث فرهنگ آذربایجان، پژوهش و نشر زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی، چاپ کتاب‌های موضوعی درباره فرهنگ بومی از جمله اقدامات قابل تقدیر این بنیاد است.

معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بنیاد می‌بایست نقش پشتیبان را در دیپلماسی فرهنگی و عمومی جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز ایفا کند.

وی با اشاره به تدوین دانشنامه آذربایجان از این اقدام به عنوان یک اقدام مهم عملیاتی در حفظ فرهنگ بومی این خطه یاد کرد و افزود: اینکه در تدوین دانشنامه هم اکنون نزدیک به ۶۰ نفر از نخبگان فرهنگی زبان آذری مشغول فعالیت هستند، نشان دهنده همت جمعی نخبگان آذری در صیانت از این فرهنگ است.

اسلامی گفت: آذربایجان به دلیل جایگاه تاریخی و جغرافیایی خود خاستگاه رشد و معرفی مفاخر ارزشمندی در حوزه‌های مختلف علم و دین و فرهنگ همچون علامه امینی علامه جعفری علامه طباطبایی و سید علی آقا قاضی و شاعران بزرگی مانند شهریار و پروین اعتصامی بوده است.

وی از ستارخان و باقرخان به عنوان الگوی پیشتازی در مردم‌سالاری در کشور یاد کرد که در این خطه زندگی می‌کردند افزود: یکی از تکالیف اصلی این بنیاد معرفی و شناساندن این مفاخر و بزرگان به نسل آینده است.

اسلامی در پایان تشکیل این بنیاد را فرصتی بی نظیر در عرصه ملی و بین المللی برای نشان دادن وحدت ملی دانست و با هشدار به اینکه نباید اجازه داد واژگانی که در گویش مردم آذربایجان نیستند در آثار بنیاد مورد ترویج و تبلیغ قرار گیرد از مدیر عامل جدید این بنیاد خواست تا تولیدات این بنیاد تقویت کننده هویت ملی ایرانیان باشد.

در این مراسم روح الله رشیدی یه عنوان مدیرعامل جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان معرفی و از زحمات جواد شریف زاده مدیر عامل پیشین این بنیاد قدردانی شد.

کد خبر 5807092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      7 0
      آن شاالله روزی برسد که زبان تورکی مثل فارسی در ایران تدریس شود
    • BR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      4 0
      اگه راست می گویید ،بگذارید آموزش به زبان مادری اقوام آغاز شود و با تفاوتهای فرهنگی خلقت کنار بیایید و با خداوند متعال عناد نکنید
    • Turk IN ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      3 0
      شما اون نامهای شهرهایی که از تورکی به فارسی تغییر دادین مثل قوشاچای به میاندوآب آراز را به ارس به حالت اول برگردون بعد ادعای حفظ از زبان تورکی آذربایجانی حرفی بزنید .
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      2 0
      کاش یادی هم از شاعرانی که خدمات صادقانه ومنحصربه فردی به ادبیات آذربایجان نموده اند مثل:ملامحمد فضولی.میرزعلی ابرصابر.علی آقا واحد.نسیمی وازمعاصران بختیار وهاب زاده زلیمخان یعقوب وخلیل رضا هم یادی می کردید.البته نسل جوان آذربایجان بامفاخر علمی ادبی وسیاس خود چه درآن سوی ارس وچه دراین سوی ارس روزبه ر