۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۹

به همت نمایندگی گلستان جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد:

پیش نشست همایش سیره شناسی آیت الله مصباح در مطالعات اسلامی

پیش نشست همایش سیره شناسی آیت الله مصباح در مطالعات اسلامی

پیش نشست همایش بین المللی سیره شناسی آیت الله مصباح یزدی در مطالعات اسلامی با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیش نشست همایش بین المللی سیره شناسی آیت الله مصباح یزدی در مطالعات اسلامی با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام سید کمال حسینی نماینده جامعه المصطفی در استان‌های مازندران و گلستان و از شاگردان علامه مصباح یزدی به ایراد سخن پرداختند.

حجت الاسلام حسینی از علم وافر و تهذیب و تزکیه به عنوان دو خصیصه بارز و دو مؤلفه مهم شخصیتی آیت‌الله مصباح یزدی یاد کرده و افزود: تلمذ در محضر حضرات آیات طباطبایی و بهجت، توفیق در تربیت شاگردان و ذوب در ولایت بودن از علامه مصباح شخصیتی کم نظیر ساخته است.

وی در خصوص آرا و اندیشه‌ها حول محور علامه مصباح اظهار داشت: مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه علمی و اندیشه‌های علامه مصباح فرمودند که اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مثل مرحوم علّامه‌ی طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کنند.

حجت الاسلام حسینی در ادامه با تکیه بر دو دو ویژگی ممتاز شجاعت و زمان شناسی در علامه مصباح به تشریح هر یک از این دو مؤلفه پرداختند.

وی شجاعت را از جمله فضائل و مکارم اخلاقی و به معنای قوت قلب در آدمی دانستند و عنوان کرد: شجاعت حالتی است در انسان که آدمی را از کارهای دشوار هراسان نمی‌نماید. و این خصیصه به شکلی شگرف در علامه مصباح مشهود بود و ایشان هرگز از رویارویی با مسائل مهم هراسناک نبود بلکه با شجاعت با مسائل غامض و پیچیده فکری و معرفتی روبرو و آن را حل می‌نمود.

این استاد حوزه و دانشگاه، شجاعت را آموزه مهم دینی و اخلاقی خواندند که در قرآن کریم و روایات دینی به آن تاکید فراوانی شده است که می‌توان از آیات “… فَسَوفَ یَأتِی اللَّهُ بِقَومٍ …لا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ”، “… یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ” و “مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ …”به عنوان نمونه‌هایی از تاکید قرآن کریم به شجاعت و بی پروایی در برابر امور مهم یاد کرد.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان از شجاعت در برابر دشمن در میادین نبرد، چیرگی بر نفس و فائق آمدن بر مشکلات زندگی بعنوان بعضی از مراتب و قلمرو شجاعت یاد کردند و افزودند: اینکه می‌فرمایند “اشجع الناس من غلب هواه” ناظر به همین معناست که شجاعت منحصر به مواجهه بیرونی نیست بلکه توفیق در مهار نفس را جهاد اکبر نامیده اند که خود بیانگر اهمیت موضوع می‌باشد.

وی در ادامه با تاکید بر این مهم که شجاعت و زمانشناسی باید توأم باشندعنوان کردند: زمانشناسی یعنی فهم و درک صحیح، آگاهی عمیق و تحلیل درست نسبت به وقایع و بر همین اساس است که فرد زمان شناس را همان دین شناس دین دار خردمند می‌دانیم.

حجت الاسلام حسینی شجاعت و زمان شناسی توأم با تدین و اعتقاد را زمینه ساز تکون شخصیتی خودساخته و مهذب و آماده فداکاری دانستند و تصریح کردند: اینکه د رروایات ما آمده است ” العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس” ناظر به همین معناست چرا که زمان شناسی و اشراف به پیرامون شرط اساسی علم و معرفت است. (ینبغی للمسلم ان یکون عارفا بزمانه)

وی از شجاعت حضور در میدان مواجهه با مارکسیست‌ها و نیز سیاست بازان غربزده، حقیقت جویی و حقیقت گویی، خستگی ناپذیری و تکلیف محوری بعنوان ویژگی‌های مهم شخصیتی علامه مصباح یزدی یاد کردند و اظهار داشتند: علامه مصباح رضوان الله تعالی علیه، شجاع بی بدیل میادین خطر و حقیقتاً مصباح تاریکی‌ها بود.

همایش بین المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی (ره) در مطالعات اسلامی تیرماه سال جاری برگزار می‌شود.

کد خبر 5815237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha