۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۷

یادداشت مهمان؛

برکت نماز نه تنها معیشت را دربر می‌گیرد بلکه بر اخلاق هم موثر است

برکت نماز نه تنها معیشت را دربر می‌گیرد بلکه بر اخلاق هم موثر است

سید محمود جوادی در یادداشتی به تبیین تأثیر نماز بر معیشت پرداخت و گفت: نماز، دنیا و آخرت ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برکاتش را در دو جهان به ظهور می‌رساند به شرطی که از آن مراقبت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، امام حسین(ع) از ابتدای حرکت و قیام ، دین اسلام و احیای احکام الهی و سنت پیامبر(ص) را اساس حرکت و قیام خود معرفی می‌کند و در تمام حوادث و برخوردها، از دایره شرع و احکام الهی خارج نمی‌شود. در بین احکام اسلام، نماز اهمیت خاصی دارد و به هیچ وجه ترک پذیر نیست.امام حسین(ع) به عنوان تربیت شده ‌مکتب پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) چنان به نماز و تلاوت قرآن عشق می‌ورزد که عصر روز نهم محرم ،‌وقتی سپاه دشمن آمادهحمله شده،‌برادر گرامی خود را به سوی آنان فرستاد تا یک شب مهلت بگیرد و برای بیان علت مهلت خواهی فرمود: اگر توانستی آنان را امشب منصرف کن و تا فردا از حمله باز بدار تا امشب را نماز بخوانیم، دعا کنیم و طلب آمرزش نماییم که خدا می‌داند من نماز و خواندن قرآن و دعای زیاد و آمرزش خواهی را دوست دارم.

سید محمود جوادی در یادداشتی به تبیین تأثیر نماز بر معیشت پرداخت و در آن نوشت: در دوران‌های مختلف حیات بشر، مسأله معیشت و کسب درآمد یکی از دغدغه مهم و اصلی آدم‌ها بوده است. مردم همواره نیازمند درآمد کافی و معقول بوده و هستند تا از عهده مخارج زندگی برآیند و با خیالی آسوده به زندگی خود ادامه دهند و نیز به آینده خود و خانواده شأن امیدوار باشند.

اهل دنیا معتقدند تأمین مخارج زندگی فقط منوط به کار و کوشش زیاد است و صرفاً با این معادله می‌توان ادامه حیات داد درحالی که باید گفت این نگرش در جاهایی با نتیجه‌ای نا مطلوب و غیر قابل پیش بینی برخورد می‌کند که باید علتش را در مسائل دیگر جستجو کنند.

حیات و زندگی ما تنها با مسائل مادی تأمین و رو به راه نمی‌شود و نگاه مادی مطلق به آن مارا دچار درد سرهای زیادی می‌کند چرا که رزق و روزی علاوه بر کار و تلاش، با مسائلی فراتر از آن یعنی معادلات معنوی میان خالق و مخلوق گره خورده است که باید آن را شناخت و در زندگی روزمره به کار گرفت تا شرایط بهتری را تجربه کنیم.

اگر ایمان داشته باشیم که روزی دست خداست باید در کنار این باور، دست از کار و تلاش نیز برنداریم تا با ترکیب ایمان و تلاش، شرایط مطلوب و مناسب مادی و معنوی برای خود و خانواده فراهم کنیم و در عین حال نسبت به عوامل از بین برنده برکت مال و اسباب تنگی معیشت - که خداوند متعال مارا در قرآن نسبت به آن برحذر داشته - آگاه باشیم. یکی از این عوامل ترک نماز است و به جرأت می‌توان گفت که این عمل سرآغاز همه گرفتاری‌های ماست.

خداوند متعال به طور آشکار در قرآن به افراد تارک الصلاة هشدار می‌دهد و اینکه معیشت سختی در این دنیا و عذاب سختی در آخرت در انتظارشان خواهد بود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی «و هر کس از یاد من اعراض کند همانا (در دنیا) معیشتش تنگ شود و روز قیامتش نابینا محشور کنیم / آیه ۱۲۴ سوره طه. این گروه در جهان آخرت نیز از سوی بهشتیان مورد سوال قرار می‌گیرند که به چه دلیلی سرنوشت شما به جهنم ختم شد؟: «مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ» چه چیز شما را در آتش [سقر] درآورد؟ گویند از نمازگزاران نبودیم / آیه‌های ۴۲ و ۴۳ سوره مدثر.

قرآن کریم به اهمیت نماز اشاره می‌کند و خداوند متعال به رسول گرامی اش (ص) می‌فرماید: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی» نماز را مخصوصاً برای یاد من به پادار / آیه ۱۴ سوره طه. رسول خدا (ص) نیز نماز را به عنوان ستون دین معرفی می‌کند و به امت خود می‌فرماید: «إنّ عَمودَ الدِّینِ الصَّلاةُ، و هِی أوَّلُ ما یُنظَرُ فیهِ مِن عَمَلِ ابنِ آدَمَ، فإن صَحَّت نُظِرَ فی عَمَلِهِ، و إن لَم تَصِحَّ لَم یُنظَرْ فی بَقِیَّةِ عَمَلِهِ»، ستون دین نماز است و نماز، نخستین عمل فرزند آدم است که به آن رسیدگی می‌شود؛ اگر درست بود به دیگر اعمالش رسیدگی می‌شود و اگر درست نبود سایر اعمالش هم رسیدگی نمی‌شود.

نماز چنان با رزق و روزی ما در ارتباط است که بزرگان و اهل معرفت به مردم توصیه می‌کنند برای وسعت رزق و برآورده شدن حاجات دنیا و آخرت، در کنار نمازهای یومیه به نماز شب بپردازند. امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است: «صَلَاةُ اللَّیْلِ تَجْلِبُ الرِّزْق» نماز شب روزی را جلب می‌کند، و در جای دیگر فرموده: «تُدِرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِی الدَّیْن» نماز شب روزی انسان را زیاد و قرض را ادا می‌کند.

نماز بجا آوردن یکی از عبادتهای کلیدی و کارساز است که خداوند از ما می‌خواهد آن را وسیله‌ای برای کمک به رفع گرفتاری‌ها و یاری جویی از خدا قرار دهیم و اینگونه می‌فرماید: «وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَی الْخَاشِعِینَ» و یاری جویید از خدا به صبر و نماز، که نماز (با حضور قلب) امری بسیار بزرگ و دشوار است مگر بر خداپرستان فروتن./ آیه ۴۵ سوره بقره. بنابر این ما اگر از خدا بخواهیم به روزی حلالمان برکت ببخشد باید به نماز خود بیش از پیش اهمیت بدهیم و از پس این کار براییم یعنی آن را در زندگی خود چنان سخت و طاقت فرسا جلوه ندهیم که از عهده آن برنمی آییم.

برکات نماز نه تنها رزق و معیشت را در بر می‌گیرد بلکه اخلاق نمازگزار را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد که «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ» (همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز می‌دارد / آیه ۴۵ سوره عنکبوت) است، لذا آن را وسیله‌ای برای نزدیک شدن به خدا و جلب توجه خالق به خود ببینیم همانگونه که فرموده است: «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ» پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم / آیه ۱۵۲ سوره بقره)، تا شاهد برکات این عبادت در زندگی باشیم.

نماز نیکو روح انسان را صیقل داده و ایمانش را ارتقا می بخشد. خداوند متعال نمازگزارانی را که با فروتنی و حضور قلب به نماز می‌ایستند نه تنها اخلاق و رزقشان را تضمین می‌کند بلکه آنها را به عنوان رستگاران واقعی معرفی می‌کند: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» به راستی که مؤمنان رستگار شدند، همانان که در نمازشان فروتنند (آیه‌های ۱ و ۲ سوره مومنون)

نماز، دنیا و آخرت ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برکاتش را در دو جهان به ظهور می‌رساند به شرطی که از آن مراقبت کنیم و آن را با گناه و اعمال زشت به باد ندهیم.

کد خبر 5824402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha