۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰

اظهارات تحریک‌آمیز نامزد جدایی‌طلب انتخابات تایوان

اظهارات تحریک‌آمیز نامزد جدایی‌طلب انتخابات تایوان

معاون رئیس جزیره تایوان پس از رزمایش نظامی چین حوالی این جزیره، مدعی شد که انتخابات سال آینده تایوان، انتخاب بین دموکراسی و خودکامگی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ویلیام لای، معاون رئیس جزیره تایوان که با سفر تحریک‌آمیز به آمریکا خشم چین را برانگیخت و این کشور را بر آن داشت تا رزمایش نظامی گسترده‌ای را اطراف این جزیره برگزار کند، حالا در اظهاراتی مدعی شده است که انتخابات سال آینده این جزیره به پکن ارتباطی ندارد.

ویلیام لای که در نظرسنجی‌های انتخاباتی ژانویه سال آینده تایوان، پیشتاز است، در ماه جاری در مسیر تردد به پاراگوئه، دوبار در آمریکا توقف کرد؛ اقدامی که باعث خشم پکن شد. در نگاه چین، ویلیام لای، یک جدایی‌طلب خطرناک است.

وزارت دفاع تایوان صبح امروز مدعی شد که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ جنگنده چینی از خط میانه تنگه تایوان عبور کرده‌اند؛ خط میانه به عنوان مرز غیررسمی بین چین و تایپه عمل می‌کند.

مقامات تایوانی مدعی شده‌اند که چین به بهانه سفر ویلیام لای به واشنگتن، احتمالاً برای ترساندن رای‌دهندگان تایوانی در آستانه انتخابات این جزیره و سوق دادن آنها به سمت تفکر «هراس از جنگ»، از این رزمایش نظامی استفاده کرده است.

ویلیام لای در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز مدعی شد: وقتی پای سفرهای خارجی مقامات تایوانی به میان می‌آید، چین نباید از کاه، کوه بسازد. موضع من این است که تایوان بخشی از جمهوری خلق چین نیست. ما می‌خواهیم با جامعه بین‌الملل پیوند داشته و با چین تحت ضمانت امنیتی مذاکره کنیم.

معاون رئیس جزیره تایوان در ادامه گفت: چین سال‌هاست که می‌خواهد تایوان را الحاق کند و این مساله‌ای نیست که در دوران حضور «حزب پیشروی دموکرات» تایوان بر مسند شروع شده باشد. انتخابات، انتخاب بین جنگ و صلح نیست. نمی‌توانیم خارج از مِنو (فهرست) سفارش دهیم و مثلاً صلح یا جنگ را انتخاب کنیم. مساله این نیست بلکه موضوع این است که ما حق انتخاب داریم که بین دموکراسی یا خودکامگی یک گزینه را برگزینیم. در انتخابات پیش رو، این همان انتخاب حقیقی است.

پکن همواره تاکید کرده که جزیره تایوان بخشی از قلمرو چین بوده و سفرهایی همچون سفر ویلیام لای به آمریکا یا سایر کشورها و بالعکس، نقض اصل «چین واحد» است.

کد خبر 5865916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha