۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۴۶

پس از مذاکره در «یولاخ» اعلام شد؛

دیدگاه‌های نمایندگان باکو و ارامنه قره‌باغ درباره مذاکرات صلح

دیدگاه‌های نمایندگان باکو و ارامنه قره‌باغ درباره مذاکرات صلح

درحالیکه نماینده ارامنه در قره‌باغ اعلام کرد که توافق نهایی با باکو حاصل نشده و باید بر سر جزئیات توافق شود، نماینده باکو گفت که مذاکرات با ارامنه می‌تواند منجر به‌انعقاد معاهده صلح شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، طرفین مذاکره کننده در مورد درگیری های اخیر در منطقه قره باغ، امروز پنجشنبه دیدگاه های متفاوتی را بیان می کنند.

به گزارش این خبرگزاری، نماینده ارامنه در قره باغ در ادامه دیدارهای امروز در یولاخ اعلام کرد که توافق نهایی با باکو حاصل نشده و باید بر سر جزئیات توافق شود.

در عین حال، نماینده جمهوری آذربایجان در این ارتباط گفت که مذاکرات میان ارامنه قره باغ و باکو می تواند منجر به انعقاد معاهده صلح شده و به درگیری ها پایان دهد.

به گزارش اسپوتنیک، باکو خبر داد که مذاکرات در یولاخ در فضایی مثبت انجام شد و در مورد ادغام مجدد ارامنه قره باغ و بازسازی زیرساخت ها هم رایزنی شده است.

شبکه الجزیره ساعاتی پیش از سفر یک هیأت از ارامنه ساکن قره باغ به شهر یولاخ واقع در غرب باکو برای آغاز مذاکرات با مقامات جمهوری آذربایجان بعد از آتش بس روز گذشته در این منطقه خبر داد.

گفتنی است دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ از روز سه شنبه آغاز شد. حملات جمهوری آذربایجان به منطقه قره‌باغ پس از آن روی داد که باکو صبح روز سه شنبه مدعی شد، انفجار یک مین ضدزره جاسازی شده توسط نیروهای ارمنی، باعث انهدام یک کامیون متعلق به جمهوری آذربایجان و کشته شدن چند نیروی امنیتی این کشور شد. در این درگیری های نظامی، تاکنون ۲۷ نفر کشته و بیش از ۲۱۰ نفر از جمله ۱۲ کودک زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد، در خصوص تعلیق عملیات نظامی در قره‌باغ توافق حاصل شده است و حملات از ساعت یک عصر دیروز به وقت محلی متوقف شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز روز گذشته در اظهاراتی رسانه‌ای درباره درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد: نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قره‌باغ در همکاری فعال با همه طرف‌های درگیر، هر اقدامی را برای محافظت از غیرنظامیان انجام می‌دهند. روسیه با همه طرف‌های درگیر در منطقه قره باغ در تماس نزدیک است و امیدوار است به زودی راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این مشکل پیدا شود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه به دنبال توافق جمهوری آذربایجان و نمایندگان ارامنه ساکن قره باغ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از توافق دولت آذربایجان و نمایندگان ارامنه‌ ساکن قره باغ برای توقف درگیری‌ها در این منطقه ابراز خرسندی کرده و انتظار دارد بر گفتگو و سازوکارهای مسالمت آمیز برای حل و فصل مسائل در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تمرکز شود.

کد خبر 5891225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha