۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۶

معاون محیط زیست اردبیل خبر داد؛

شناسنامه‌دار شدن ۳۵ دهنه غار در اردبیل

شناسنامه‌دار شدن ۳۵ دهنه غار در اردبیل

اردبیل- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان اردبیل گفت: ۳۵ دهنه غار با تنوع خاص در استان اردبیل شناسایی و شناسنامه‌دار شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، رامین جمشیدی عصر پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز غار پاک در اردبیل اظهار کرد: این ۳۵ دهنه غار در استان اردبیل به ثبت رسیده و اطلاعات آن نیز در سامانه غارشناسی کشور بارگذاری شده است.

وی به شعار امسال روز غار، غار پاک به عنوان «حفاظت از غارها، حمایت از تنوع زیستی» اشاره کرد و گفت: برخلاف تصور عمومی غارها فاقد حیات نیستند بلکه زندگی گونه‌هایی که صرفاً با شرایط محیطی تاریک، مرطوب، دمای پایین و منبع غذایی اندک سازش یافته اند، اهمیت غارها را به عنوان یک زیست بوم خاص این موجودات آشکار می‌کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان اردبیل تصریح کرد: شناسایی دقیق و درجه‌بندی غارهای استان نیازمند انجام مطالعات بیشتر است تا از جنبه‌های مختلف زمین شناختی، زیست‌شناختی، فرهنگی و گردشگری بتوان در این زمینه اقدامی مؤثر انجام داد.

جمشیدی افزود: با شناسنامه دار کردن ۳۵ دهنه غار در استان اردبیل تلاش بر این است تا این غارها به شکل سنتی مورد حفاظت و صیانت قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: غارهای موجود در استان شامل کنزق، ورگه سران و ویند کلخوران در سرعین، بوینی یوغون در نیر، بنه‌لر، داش کشن و قره‌قیه در مشگین‌شهر، هواشنق در کوثر، یخگان، هفت خانه، ازنو، درو و کلور در خلخال است.

جمشیدی اضافه کرد: تلاش ما بر این است تا در کنار شناسایی و ثبت اطلاعات این غارها بتوانیم زمینه حفاظت و صیانت از غارها را نیز به شکل مطلوب فراهم کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان اردبیل بیان کرد: غارها کارآمدی و کاربرد متنوعی از سال‌های دور داشتند که قطعاً صیانت از غارها می‌تواند زمینه مناسبی را برای جذب گردشگر در فصول مختلف فراهم کرده و مهیا کند.

کد خبر 5897891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha