۷ مهر ۱۴۰۲، ۹:۴۴

آغاز نشست «چارچوب مسکو» درباره افغانستان

آغاز نشست «چارچوب مسکو» درباره افغانستان

پنجمین نشست «چارچوب مسکو» درباره افغانستان در شهر «کازان» واقع در روسیه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نشست «چارچوب مسکو» درباره افغانستان هم اکنون در شهر «کازان» (Kazan) آغاز شد.

آغاز نشست «چارچوب مسکو» درباره افغانستان

قرار است موضوعات مرتبط دولت موقت طالبان در افغانستان و برخی مسائل در روابط میان کابل با همسایگان این کشور در پنجمین نشست مذکور مورد بررسی قرار گیرد.

«ضمیر کابلوف»، فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، پیشتر در گفتگو با رسانه ارتی‌وی‌ای تصریح کرد که انتظار نمی‌رود که نام گروه طالبان از فهرست تروریستی دولت روسیه حذف شود.

کابلوف با اشاره به اینکه نشست فرمت مسکو، یک گفتگوی سیاسی است، همچنین افزود که در مورد حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی و ممنوعه در روسیه، هیچ بحثی صورت نگرفته است.

در همین حال، ضمیر کابلوف در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه آماده است طالبان را به رسمیت بشناسد یا خیر، گفت: «روسیه ممکن است طالبان را در آینده به رسمیت بشناسد.»

سفیر روسیه در شهر کابل پایتخت افغانستان ۲۴ تیر ماه سال جاری از وزیر خارجه دولت موقت طالبان در نشست آتی مسکو در مورد این کشور «دعوت» کرد.

دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه در کابل با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در کابل دیدار کرد و به گفته ضیا تکل، معاون سخنگوی این وزارت، از وی برای شرکت در نشست آینده «چارچوب مسکو» در مورد افغانستان دعوت کرد.

وزیر خارجه دولت موقت طالبان نشست‌ های مسکو درباره افغانستان را برای هماهنگی در منطقه مهم خواند و ابراز امیدواری کرد بود که در دیدار از مسکو مناسبات دیپلماتیک دولت طالبان با روسیه گسترش یابد.

در نشست قبلی چارچوب مسکو در مورد افغانستان در نوامبر سال ۲۰۲۲، روسیه از نمایندگان دولت طالبان به دلیل عدم ایجاد دولت «فراگیر سیاسی-قومی» دعوت نکرده بود.

در آن نشست منطقه‌ ای نمایندگانی از ۱۰ کشور منطقه از جمله ایران و پاکستان شرکت کردند.

تاکنون ۴ نشست منطقه‌ ای تحت این عنوان در مسکو برگزار شده است.

کد خبر 5898105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha